Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Logging til IG bør gjøres med auto-dybde ja. Rent teoretisk ligger dybden i filen uansett, men kan hende de dropper filer av din type pga at det blir vanskeligere med kvalitetskontroll? (IDK). Jeg kjører alltid med manuell dybde over dypt vann på den HDSen jeg ser på, mens den HDSen jeg logger med står på auto. Litt luksus når man har flere skjermer.....
    Team Colibri

Kommentera

• Har en Hds8 och en 7:a, men 8:an är en M som är en slavskärm till den andra. Tyvärr verkar jag inte kunna ställa olika djupområden på dom båda...
      http://team-bigfish.blogspot.se/

Kommentera

• Det stemmer Henrik, siden din m ikke har eget ekkolodd innebygget kan den ikke ha andre innstillinger enn den andre.
        Team Colibri

Kommentera

• Navico.com, gick du på semester?
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Två frågor, den ena direkt om IG den andra associerad. Har nu testat min första loggning och det har fungerat riktigt bra. Spåret såg bra ut på lodet och uppladdningen till datorn gav en riktigt bra bild. Men när jag nu laddat ner till minneskortet så hamnar bryggan en halv kilometer upp på land och ön jag loggade kring ligger nu några hundra meter från fel sida av sjön, borde vara så att den låg motsvarande på andra sidan... Koordinaterna verkar vara rätt, men bilden av sjön kraftigt förskjuten. Finns det något att göra eller är det bara att hoppas att det blir bättre när man slår ihop fler loggningar?
            Den andra handlar om uppdatering av systemet. Följde Team Colibris anvisningar, men inget händer när jag sätter i kortet i lodet och startar det. Finns det något sätt att tvångsstarta uppdateringen eller är det bäst att slänga den och ladda ner den på nytt?
            Ja, man är ju inte dataingenjör direkt och sådana här grejer gör att man känner sig lite maktlös... När sedan engelskan är minst sagt ringrostig, så kan det understundom kännas som oöverstigliga problem.

Kommentera

• Den første delen din Stefan, tyder på feil i GPSen. Det kan være en forskyvning i loggen din, en feil i IG eller en feil i kartplotteren din den dagen du brukte kartet. Ikke lett å si hva som er hva dessverre. Men hvis loggen din så bra ut i IG på en PC, er det rart om det er noe galt med loggen din i hvertfall. Prøv å regenerere kartet og last ned på nytt.

Angående oppdatering, du har gjort følgende:
              Lastet ned rett på et minnekort (ikke lagt oppdateringen i en mappe)
              Høyreklikket og unzipped/ pakket ut filen
              Slettet den opprinnelige filen
              Satt minnekortet i enheten
              Slått på enheten.

Jeg hadde en liten runde og hjalp litt diverse folk med elektronikken deres i dag. En HDS ville ikke ta oppdateringen av en eller annen grunn. Jeg gikk da inn på "Pages" og "Filer", valgte minnekortet, trykte "menu" på oppdateringsfilen og kjørte oppdateringen manuelt. Jeg er usikker på om du kan dette på Elite HDI, det har jeg rett og slett aldri behøve å teste.
              Team Colibri

Kommentera

• Hej Erik!
                Ska försöka att följa dina råd o hoppas det funkar. Det ser som sagt helt OK ut på datorn. Hoppas det inte är fel i plottern så jag måste reklamera nu när jag kommit igång...
                Ooops! Så man kan inte lägga uppdateringen på datorn först..? Dags att göra om och göra rätt... Tack för all hjälp. Kör vidare med nytt mod när dagen gryr o det här förbannade åskvädret är över!

Kommentera

• Jo, du kan legge oppdateringen på PCen først, men du ymtet om at datakunnskapene ikke var helt på topp, og ved å lagre rett på minnekortet fjerner vi en feilkilde.
                  Team Colibri

Kommentera

• Ok!
                    Ska testa den vägen.

Kommentera

• Dags igen... När jag lägger över från IG till SD-kortet får jag två at5-filer, en Vektor Large, en Vektor Medium. Ska det vara så? Kan jag slänga den minsta filen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 706 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17