Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hurra!!!!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Kommentera

• Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
      Jag har en liten fundering, kan man logga data med sin Lowrance enhet samtidigt som man kör sonarcharts live på en platta via wi-fi/bluetooth? Så att man ser sin loggning direkt likt autochart live?
      Ja, det er slik jeg bruker det.
      Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
        Har du testat att göra en egen polygon "shoreline" i googelearth och skicka till dem?
        Nei, men det er verdt et forsøk.
        Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Nei, men det er verdt et forsøk.
          OK då testar jag man vill ju ha precision!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

• Hej!

Tänkte ni skulle få lite återkoppling ang. strandlinjer med högre precision. Har varit i kontakt med IG-supporten och pratat med en kille som heter...., han har lovat att återkomma till mig om huruvida de kan ta emot .KML-filer från oss användare och lägga in. Verkade på honom som om detta inte är en omöjlighet! Vi får vänta och se!

Vidare försökte jag få tag i "Jacob" från Navico som figurerat här på forumet utan att lyckas, tänkte att det var enklare att ta detta med honom då vi pratar samma språk. Någon som vet hur man får tag i honom. Navico.se är ju inte precis lättnavigerad (om det nu är där jag ska leta).

Skitfiske!

Edit: Har fått kontaktuppgifter till Jacob nu, tackar.
            Senast ändrad av Grävlingen; 2016-04-14, 08:31.

Kommentera

• Hej!

Bifogar min mailgång med Navico nedan, förstår inte riktigt deras svar.

Hi! I'm currently mapping a lake in Sweden. I've noticed that alot of islands is?nt included on the social map (no shoreline). Further on the shoreline around the lake is in my mind "roughly" made. Is it an option for IG to make more accurate shorlines with ilands included for this lake. Can i help by doing the shorelines (polygon) in Google earth and sending it to IG?? Best regards! Marcus Dahlberg

Hi Marcus,

Logs are validated by our validation team and they will also draw the shorelines to the maps ( based on satellite imaginary )
              I'll ask our team if they can use shape files supplied by end users to make the shorelines more accurate.

Rgds, T

Sounds nice, could'nt shorelines be handled like sonar logs, that end users could (if they wanted to) make detailed shorelines that the validation team could validate?

In my case im just glad that you chose to consider my idea about me delivering a .KML file to you!

Hope to hear from you soon!

Hi Marcus,

I was in touch with our validation team and I got the following reply:

.kml files are files created on Google Earth using Google imagery. The QC team is able to export shapefiles to GIS software where we can view Google imagery, so it is unnecessary for customers to create shapefiles themselves. Additionally, we sometimes allow BioBase users to send us shapefiles for special use cases, but often they are not high enough resolution (to put it simply) or otherwise up to our standards for shapefiles.

I would suggest that you ask the customer to send a merge or trip ID or a picture marking the areas that should be updated, and we can most likely update it for him depending on our workload at the time and the details of the request.

__________________________________________________ ____________

Känns lite som om de missade poängen jag hade, kan i ärlighetens namn inte riktigt förstå vad de menar... På vilket sätt kan upplösning ha att göra med KML-filer??
              Senast ändrad av Grävlingen; 2016-04-14, 08:31.

Kommentera

• Det de sier er "nei, vi gjør ikke dette fordi brukerne tegner for dårlig".
                Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                  Har insideinfo om detta. Navico har haft kontinuerlig kontakt med FMV under många år. Det kommer bli verklighet att logga på Insight i Östersjön från och med 1/5.
                  Det gäller väl även västkusten?

Kommentera

• En fråga som jag har inte har koll på.
                    Om man kör och loggar på ett ställe och sedan vill tex åka till andra sidan sjön för att testa där, då blir det ju att man gasar på och i och med det tappar ju ekolodet kontakten med botten.
                    Så min fråga är om man låter ekolodet logga under tiden blir filen man skickar till IG korrupt då?
                    3 av mina 4 filer jag har skickat till IG anser de vara korrupta.
                    Det blir ju krångligt att varje gång man skall köra en transportsträcka avbryta/starta loggningen eller är det som gäller?

Kommentera

• Jag brukar lämna logging på men stänga av ekolodet då givare är övanpå vatten när jag transporterar sig från en plats till annan, hade inga problem med IG att filerna var inte ok eller godkända, kanske lättare för de att isolera transportsträckan då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17