Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur var det, skulle det gå och börja logga i skärgården(stockholm)??

Kommentera

• Ursprungligen postat av woxna Visa inlägg
      hur var det, skulle det gå och börja logga i skärgården(stockholm)??
      Lovendringen trer i kraft 1. mai så etter det ja. Du kan selvfølgelig logge nå også, men dataene blir ikke behandlet.
      Team Colibri

Kommentera

• Hej!

Är ny användare av IG. Har några frågor:

-Varför vill man använda funktionen "merge", jag har gratisversionen av IG och kan därmed bara merga 12 filer men jag har ju betydligt fler filer än så. Vad är syftet mer än att man ser sina filer mergade. Filen som finns att ladda hem på socialmap är väll en mergad fil av IG-teamet?

-Att inte kunna merga fler filer än 12 påverkar det mina möjligheter att göra ett komplett digitalt sjökort för min sjö?

-Går det att slå ihop flera mergade filer?

-De filer som IG-teamet inte godkänner för Social Maps, går de att ta bort? Om så inte är fallet, är det enkelt att se vilka filer dessa är då man genererar sitt eget sjökort?

Ledsen om jag upprepar frågor men har försökt söka i tråden, hänvisa mig gärna till rätt sida ifall svaret redan finns!
        Senast ändrad av Grävlingen; 2016-04-05, 05:26.
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

• -Merge betyr å slå sammen filer. Ved å slå sammen dine filer, kan du eksportere de som et kart, kontra at du skulle eksportert hver enkelt loggfil som hvert sitt kart. Samtidig interpolerer IG når du merger, dvs beregner dybder mellom loggene dine dersom de er nære nok. Ja, Social Map er en merge av alle filer lastet opp som Public for det enkelte vann. Men du kan altså lage kart av bare dine filer også.
          -Hvis sjøen er stor, ja. Hvis sjøen er liten, nei. Spørsmålet er om du får logget opp din sjø komplett med 12 logger som skal være maksimalt 4 timer lange hver for seg.
          -Ja, en fil kan brukes i flere merges.
          -Nei, du kan ikke fjerne en fil. Men sender du linken til filen til support via mail kan de fjerne den. Det er lett å se hvilke filer som er brukt i Social Map, de merkes.
          Team Colibri

Kommentera

• Hej!

Tack för det snabba svaret, sjön är ca 16000m2 så jag tror inte det räcker med 12 filer a´ 4 timmar. Detta innebär att jag lär köpa Premium. Det går som sagt använda den mergade filen IG-teamet lägger upp som "social map" då jag gärna använder det andra loggat också. Är det därför så många här får panik när inte social map uppdateras snabbt?

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            -Merge betyr å slå sammen filer. Ved å slå sammen dine filer, kan du eksportere de som et kart, kontra at du skulle eksportert hver enkelt loggfil som hvert sitt kart. Samtidig interpolerer IG når du merger, dvs beregner dybder mellom loggene dine dersom de er nære nok. Ja, Social Map er en merge av alle filer lastet opp som Public for det enkelte vann. Men du kan altså lage kart av bare dine filer også.
            -Hvis sjøen er stor, ja. Hvis sjøen er liten, nei. Spørsmålet er om du får logget opp din sjø komplett med 12 logger som skal være maksimalt 4 timer lange hver for seg.
            -Ja, en fil kan brukes i flere merges.
            -Nei, du kan ikke fjerne en fil. Men sender du linken til filen til support via mail kan de fjerne den. Det er lett å se hvilke filer som er brukt i Social Map, de merkes.

Kommentera

• Der rekker det ikke med 12 logger nei. Jeg har nok nærmere 300 timer med logging i "min" sjø.
              Oppdatering av store sjøer krever endel prosessorkraft, derfor vil ikke IG oppdatere feks Vänern hver dag. Det er et rent kostnadsspørsmål. Du ser det fort i denne tråden når IG holder på med en stor oppdatering et eller annet sted i verden, for da drøyer det med oppdateringer andre steder.

Dine filer blir brukt i Social Map så lengde de er lastet opp som "Public", dvs som standard. Men dine filer og Social Map er uavhengige av hverandre etter det. Så du kan fint merge dine filer, selv om noen av de er avslått i IGs kvalitetskontroll og derfor ikke blir brukt i Social Map. Men du kan IKKE merge et Social Map med dine egne filer. Du kan legge inn to kart i plotteren din, ett fra dine filer og ett fra Social Map, og så skifte mellom de. Dette er praktisk med tanke på bunnhardhet eller vegatasjonsbelter i store innsjøer, hvor du gjerne vil se feks vegetasjon der du har logget selv, samtidig som du vil se dybder der du ikke har logget.

Med Premium kan det fortsatt ta tid å få oppdatert "sitt" kart, det lengste jeg har opplevd er et par døgn. Min innsjø er ca 140km2. Men den største fordelen med Premium slik jeg ser det er tilgangen på kart med vegetasjon og bunnhardhet. Jeg hadde nok ikke betalt for Premium hvis jeg uansett bare bruker det vanlige dybdekartet, men jeg er en gjerrig knark.

Når jeg nå planlegger en tur til Vänern i slutten av denne måneden, kommer jeg til å ha IG Social Map på den ene plotteren, og Navionics på den andre. Hadde jeg logget endel selv der, hadde jeg hatt mitt eget IG-kart med bunntype på den tredje. Siden mine plottere er HDS Gen 2 og HDS Gen 2 Touch kan jeg så velge hvilket kart jeg vil se på hvilken plotter, uten å bytte om på minnekort etc. På den måten får jeg tilgang til alt som er å få ut av informasjon fra kartene til IG og Navionics samtidig.
              Team Colibri

Kommentera

• Provar med en snabb fråga här...

Testade att ladda ner en Social map på ett SD-kort och använde in min HDS7 Gen 2 och det fungerande ju perfekt. Frågan är nu om jag kan lägga fler maps på samma kort eller måste jag ha ett kort per map så att säga?

Kommentera

• Du kan ha flere kart på en brikke. Lag mapper, en for hvert kart. Gi mappene navn etter sjøene, men bruk bare bokstaver i det engelske alfabetet.
                  Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Du kan ha flere kart på en brikke. Lag mapper, en for hvert kart. Gi mappene navn etter sjøene, men bruk bare bokstaver i det engelske alfabetet.
                    You're the man, tack!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                      Der rekker det ikke med 12 logger nei. Jeg har nok nærmere 300 timer med logging i "min" sjø.
                      Oppdatering av store sjøer krever endel prosessorkraft, derfor vil ikke IG oppdatere feks Vänern hver dag. Det er et rent kostnadsspørsmål. Du ser det fort i denne tråden når IG holder på med en stor oppdatering et eller annet sted i verden, for da drøyer det med oppdateringer andre steder.

Dine filer blir brukt i Social Map så lengde de er lastet opp som "Public", dvs som standard. Men dine filer og Social Map er uavhengige av hverandre etter det. Så du kan fint merge dine filer, selv om noen av de er avslått i IGs kvalitetskontroll og derfor ikke blir brukt i Social Map. Men du kan IKKE merge et Social Map med dine egne filer. Du kan legge inn to kart i plotteren din, ett fra dine filer og ett fra Social Map, og så skifte mellom de. Dette er praktisk med tanke på bunnhardhet eller vegatasjonsbelter i store innsjøer, hvor du gjerne vil se feks vegetasjon der du har logget selv, samtidig som du vil se dybder der du ikke har logget.

Med Premium kan det fortsatt ta tid å få oppdatert "sitt" kart, det lengste jeg har opplevd er et par døgn. Min innsjø er ca 140km2. Men den største fordelen med Premium slik jeg ser det er tilgangen på kart med vegetasjon og bunnhardhet. Jeg hadde nok ikke betalt for Premium hvis jeg uansett bare bruker det vanlige dybdekartet, men jeg er en gjerrig knark.

Når jeg nå planlegger en tur til Vänern i slutten av denne måneden, kommer jeg til å ha IG Social Map på den ene plotteren, og Navionics på den andre. Hadde jeg logget endel selv der, hadde jeg hatt mitt eget IG-kart med bunntype på den tredje. Siden mine plottere er HDS Gen 2 og HDS Gen 2 Touch kan jeg så velge hvilket kart jeg vil se på hvilken plotter, uten å bytte om på minnekort etc. På den måten får jeg tilgang til alt som er å få ut av informasjon fra kartene til IG og Navionics samtidig.
                      Tack Erik! Mycker hjälpsamt, lycka till i vänern!

En sista fråga: Jag noterade att IG hoppar över rätt så många mindre öar. Uppdateras detta allt eftersom eller är precisionen på deras landkonturer "sådär".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17