Hds 5 gen 2 eller Elite 7 hdi? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hds 5 gen 2 eller Elite 7 hdi?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hds 5 gen 2 eller Elite 7 hdi?

Tala ut alla vertikalfiskare, vilken rekommenderar du/ni till det pelagiska fisket?
    Tack på förhand.

Jag skall själv investera i ett nytt kombilod inom någon vecka, har velat fram och tillbaka mellan just de två du väljer mellan.
    Jag har bestämt mig för Elite 7, har hört mig för hos flera återförsäljare och läst allt jag hittat på nätet. Enda egentliga fördelen med HDS är om maan skall bygga ut senare med fler enheter i och med att HDS har nätverksmöjligheter. Har även fått information om att HDS skall kunna separera ekon på ett bättre sätt, dock ej kunnat bekräfta att det stämmer.
    Elite 7 har däremot flera fördelar, och den större skärmen är väl det som har fällt avgörandet för mig. Men även att kunna testa DSI teknologin och förhoppningsvis få en bättre bild av botten när man har kombinationen av både DSI och vanlig ekolod.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Selv om Elite-7 (og det nye Elite-5) har fått mange fordeler, er det fortsatt litt igjen før de kan sammenliknes direkte med HDS.

For min del ble det HDS fordi:
      Mangelen på ethernet i Eliteserien, gjør at ikke flere enheter kan dele samme ekkoloddgiveren. Jeg har 2-3 enheter i båten(e), og med ethernet kan feks matrosen se det samme ekkoloddbildet som meg fordi jeg snur en av skjermene mot ham. Ikke ekstremt viktig, men utvilsomt mer morsomt for matrosen.
      Sidescann har forbedret mitt vertikalfiske og trolling. For min del er denne funksjonen mye viktigere enn downscan (HDI/ DSI), og den kan du kun få på HDS.

Men en HDS med StructureScan er endel dyrere enn Elite 7..... Det kan være greit å huske på at HDS Touch (7) både har innebygget StructureScan, samme brede skjerm som Elite-7 og i tillegg touchscreen. Innen man har kjøpt StructureScan til en HDS 5, er man prismessig ikke så langt fra en Touch 7 med bare LSS-2 giver som tillegg. Men hvis du primært skal ha en "stand alone" kartplotter og ekkolodd, er Elite-7 ett godt valg.
      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 778 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri