Någon som provat RAM-fäste för ekolodsgivare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som provat RAM-fäste för ekolodsgivare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som provat RAM-fäste för ekolodsgivare?

Hej.

Jag ska införskaffa ett givarfäste för vertikalfisket. Har kikat på RAM-Mountfästet:

Click image for larger version

Name:	fäste1.jpg
Views:	1
Size:	19,4 KB
ID:	1821646

Någon som har hunnit prova och har något matnyttigt att bidra med.

Jag har ju redan en baskula på relingsskena som kan flyttas längs hela relingen om man så vill.
    Verkar smidigt och jag har RAM-produkter på båten sedan tidigare och det är ju kvalité som gör ingen besviken.

Snubblade även över en modifierad RAM-lösning där ett plattjärn satts som nedan.
    Såg också vettigt ut med minimalt motstånd i vatten. Notera att den är belagd med krympslang som håller kabeln slimmad mot staget.

Name:	fäste2.jpg
Size:	72,7 KB
ID:	1821647

Alternativet är ju Z-bait men det verkar vara väldig hysteri om det fästet och tvivlar att det är bättre än ovanstående modifiering för halva priset.

Har jag missat något viktigt om z-bait? Det är inte direkt vackert och det är väl inte enklare att använda än något av ovanstående?

mvh / Martin
    Alumacraft så klart!

Hej,

jag har en arm liggande som jag ska ha på kajaken när jag får tag på ett lod, men jag tror ram armen kommer bli för kort om du ska ha den på relingen.
    På bilden som jag hittade på internets ser du hur lång den är:

Name:	RAM-B-316-18-TRA1-202-2252.jpg
Size:	206,1 KB
ID:	1769688

men det är klart, aluminium biten skulle man kanske kunna skarva på nått sätt och ha kula-böjd orginal bit - förlängnings bit - givar hållare.

// HC

Kommentera

Piscatus kör en variant på sin Alumacraft. http://www.piscatusfishing.se/
      De kan säkert svara på dina frågor.
      Att det skulle vara nån slags "hysteri" om Z-baits fäste vet jag inte men jag har haft ett i två säsonger nu och det är verkligen bra.
      Tyvärr känner jag inte till Ram Mounts kulfästen men har svårt att tro att de orkar nypa åt tillräckligt. Men som sagt, jag har aldrig testat ett.
      Inbillar mig också att det blir jobbigt att använda i längden eftersom du måste finjustera givaren efter varje gång du fällt upp den. I och med att det baseras på en rund kula saknas det ju ett "nolläge".
      Men det går säkert att lösa.
      //Micke

Kommentera

Precis som Mikael skriver så tror jag inte på att RAM fästet klarar av att nypa åt tillräckligt. Jag vet bara från mina enheter som sitter på RAM kulor att man får vrida åt dom något sjukt men trots det så släpper det lite emellanåt...

Kommentera

Z-baits fäste är verkligen superbra och simpelt. Estetiskt snyggt givarfäste? Mja jag vet inte hur man ska få ett givarfäste att se estetiskt vackert ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
            Precis som Mikael skriver så tror jag inte på att RAM fästet klarar av att nypa åt tillräckligt. Jag vet bara från mina enheter som sitter på RAM kulor att man får vrida åt dom något sjukt men trots det så släpper det lite emellanåt...
            Det blir nog C eller D storlek så jag har förhoppningar att det skulle fungera. Ekolod och elmotorstödet sitter som berget innan man ens börjat ta i.

Nackdelen är väl att få den rak. Man får väl limma fast en libell :-)
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Libell är ju faktiskt en ganska bra idé :-)
              Två stycken, som på vissa byggstativ mm.
              Hmm....nu vaknade Byggare Bob-nerven igen.
              //Micke

Kommentera

Det blir nog något egengjort. Vanliga kromade vvs-rör är nog smäcker nog att fungera i 5-6 knop.

Sen får det bli en smidig övergång till givaren.

Hade varit fint med kabeln i röret men tror inte kontakten går igenom så små rör. Känns som det är stor skillnad i vattenmotstånd på 16 och 25mm rör.

Blir nog en katastrof-lina ifall man klantar sig med RAM-fästet. Nog för att det är långt steg från att kunna röra lederna till att de ramlar handlöst överbord men ändå...
                Alumacraft så klart!

Kommentera

Har ett egengjort fäste med RAM till ekolodsgivaren och det funkar utmärkt.. Det är 1,5" storleken.. Och det nyper mer än tillräckligt när man vrider åt normalt, behöver inte ta i det minsta..
                  TeamInsjöhaj
                  En Bitande Hobby Man Nappar På!

Kommentera

Kabeln till givaren får väl funka som katastroflina :-)
                    Det fick den iaf göra för mig en gång när jag testade ett väldigt snyggt hemmagjort fäste typ brädbit med tving. Men det gick det också.
                    Krympslang runt röret och kabeln som exemplet du visade ovan skulle väl funka?
                    //Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri