Jag skulle gärna ta emot synpunkter på följande funderingar, och jag vill först säga att jag har läst mängder av trådar i ämnet på diverse forum men vågar ändå skapa en ny här.
Jag har en frontmonterad Minnkota i en Tracker-båt, och störs av att jag ej kan använda motorn tillräckligt länge per tur. I båten sitter det ett 105AH AGM-batteri, endast för elmotorn. Dessutom sitter det ett mindre blybatteri för start och övrig el som får laddning från motorn (Mercury 40 EFI).
Jag har funderat länge på hur jag kan förbättra situationen, och fortfarande rymmas i den befintliga batteriluckan som ej medger ett större batteri.
En variant är att koppla ihop batterierna via ett skiljerelä och på så sätt få tillgång till laddning även (eller i huvudsak) till förbrukarbatteriet. Jag gissar att laddningen inte blir särskilt stor.
Den andra varianten som känns hetast just nu är att byta ut startbatteriet mot ett likadant AGM-batteri (som jag händelsevis har sedan förra båten, i stort sett i samma skick/ålder som det som nu sitter i Trackern) och helt enkelt parallellkoppla dem utan att bråka med skiljerelä och dylikt.
Mina förbehåll mot det senare scenariot är:
* potentiella störningar på ekolodet
* eventuellt ett problem att köra motorn på tomgång (som ger laddning) och ha elmotorn igång samtidigt när det är kopplat på detta sätt? Jag kör ofta så, då kan jag använda elmotorn på lågfart för att nyttja iPilot, men den huvudsakliga framdrivningen sker av huvudmotorn. Knappast vid göstrolling, men vid laxtrolling eller gädda vid lite mer vind.
*risk att jag ej kan starta motorn efter stort strömuttag, även om den nog är försumbar på en liten 40hk EFI. Tror dessutom att den har backup-start med snöre under huven.
Missar jag något? Någon som har smartare lösningar till min situation?
Tacksam för svar!
Jag har en frontmonterad Minnkota i en Tracker-båt, och störs av att jag ej kan använda motorn tillräckligt länge per tur. I båten sitter det ett 105AH AGM-batteri, endast för elmotorn. Dessutom sitter det ett mindre blybatteri för start och övrig el som får laddning från motorn (Mercury 40 EFI).
Jag har funderat länge på hur jag kan förbättra situationen, och fortfarande rymmas i den befintliga batteriluckan som ej medger ett större batteri.
En variant är att koppla ihop batterierna via ett skiljerelä och på så sätt få tillgång till laddning även (eller i huvudsak) till förbrukarbatteriet. Jag gissar att laddningen inte blir särskilt stor.
Den andra varianten som känns hetast just nu är att byta ut startbatteriet mot ett likadant AGM-batteri (som jag händelsevis har sedan förra båten, i stort sett i samma skick/ålder som det som nu sitter i Trackern) och helt enkelt parallellkoppla dem utan att bråka med skiljerelä och dylikt.
Mina förbehåll mot det senare scenariot är:
* potentiella störningar på ekolodet
* eventuellt ett problem att köra motorn på tomgång (som ger laddning) och ha elmotorn igång samtidigt när det är kopplat på detta sätt? Jag kör ofta så, då kan jag använda elmotorn på lågfart för att nyttja iPilot, men den huvudsakliga framdrivningen sker av huvudmotorn. Knappast vid göstrolling, men vid laxtrolling eller gädda vid lite mer vind.
*risk att jag ej kan starta motorn efter stort strömuttag, även om den nog är försumbar på en liten 40hk EFI. Tror dessutom att den har backup-start med snöre under huven.
Missar jag något? Någon som har smartare lösningar till min situation?
Tacksam för svar!
Kommentera