Paralellkoppla båtens 2 batterier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paralellkoppla båtens 2 batterier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Paralellkoppla båtens 2 batterier

Jag skulle gärna ta emot synpunkter på följande funderingar, och jag vill först säga att jag har läst mängder av trådar i ämnet på diverse forum men vågar ändå skapa en ny här.

Jag har en frontmonterad Minnkota i en Tracker-båt, och störs av att jag ej kan använda motorn tillräckligt länge per tur. I båten sitter det ett 105AH AGM-batteri, endast för elmotorn. Dessutom sitter det ett mindre blybatteri för start och övrig el som får laddning från motorn (Mercury 40 EFI).

Jag har funderat länge på hur jag kan förbättra situationen, och fortfarande rymmas i den befintliga batteriluckan som ej medger ett större batteri.
    En variant är att koppla ihop batterierna via ett skiljerelä och på så sätt få tillgång till laddning även (eller i huvudsak) till förbrukarbatteriet. Jag gissar att laddningen inte blir särskilt stor.
    Den andra varianten som känns hetast just nu är att byta ut startbatteriet mot ett likadant AGM-batteri (som jag händelsevis har sedan förra båten, i stort sett i samma skick/ålder som det som nu sitter i Trackern) och helt enkelt parallellkoppla dem utan att bråka med skiljerelä och dylikt.

Mina förbehåll mot det senare scenariot är:
    * potentiella störningar på ekolodet
    * eventuellt ett problem att köra motorn på tomgång (som ger laddning) och ha elmotorn igång samtidigt när det är kopplat på detta sätt? Jag kör ofta så, då kan jag använda elmotorn på lågfart för att nyttja iPilot, men den huvudsakliga framdrivningen sker av huvudmotorn. Knappast vid göstrolling, men vid laxtrolling eller gädda vid lite mer vind.
    *risk att jag ej kan starta motorn efter stort strömuttag, även om den nog är försumbar på en liten 40hk EFI. Tror dessutom att den har backup-start med snöre under huven.

Missar jag något? Någon som har smartare lösningar till min situation?

Tacksam för svar!

Det är inte rekomendabelt att paralellkoppla batterier med så stor skillnad i Ah som Du har och då kommer det att ge dåligt resultat då ström flyter och av naturen balanserar sig mellan batterierna så följden blir att Du försämrar kapaciteten på det stora batteriet ner till det som det lilla har så i praktiken kommer Du att få kortare drifttid med Din lösning än idag.

Ska Du parallellkoppla så måste det ske med ett likvärdigt batteri och Du ska helst inte blanda bly/syra och agm eller gel i samma system som med parallellkoppling och jo Du kommer garanterat att bli utan startström till bensinaren om Du kopplar in det batteriet till elmotorn förutom att Du kommer att förstöra batteriet snabbt.

Det Du bör göra är att skaffa ett till 105Ah batteri och ställa löst i en batterilåda och så paralellkoppla det till elmotorns nuvarande, Du får ta omaket med en lös låda i båten men det är bästa lösningen för att förbättra drifttiden utan att mista något.

My 2 Cent

Kommentera

Tack för synpunkterna Rospigg! Jag var kanske lite otydlig, men det var aldrig min intention att koppla samman de två originalbatterierna av olika typ. Jag har alltså ett likadant AGM-batteri på hyllan som jag tänkte använda för att ersätta det befintliga startbatteriet.
      Om jag nu är en praktiskt lagd man och önskar undvika en extra batteriox, och väljer att leva med eventuell ekolodsstörning, finns det en problematik med att ha laddning från motorn samtidigt som man belastar batterierna med en elmotor? Alltså när jag kör bägge motorerna samtidigt.

Kommentera

Aha my bad ;-)
        Det borde inte utgöra något problem att köra elmotoern samtidigt som bensinaren laddar då det är väldigt lite laddning och batterier ska klara att laddas under förbrukning så jag skulle iaf inte bekymra mig att göra så.

Kommentera

Ok, då testar jag denna variant, så får vi se om jag hamnar med en extra batteriox i slutändan ändå. :-) Friskt kopplat är hälften brunnet, läste jag någonstans!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 901 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10