Tråden om Humminbird Side Imaging - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden om Humminbird Side Imaging

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har 998an och tycker skärmen är stor nog. Dock har jag inte sett 1198an in action men visst är det inte dumt med större skärm. Jag hade dock inte lagt 10000kr mer för att få större skärm men jag skulle heller inte vilja ha mindre skärm än 998ans.
    Det skiljer säkert mer än skärmen också mellan 1198 och 998 antar jag. Lowrance har jag ej provat.

Ni som använder SI, hur kommer det sig att man kan få en träff på en fisk som syns bra i 2D men inte syns alls på SI?
    Många gånger ser man ju även fisken på SI när man har den någorlunda under givaren genom att det visas på både höger och vänster sida på SI-vyn. Har fått ett gäng gösar nu som jag inte sett alls på SI, runt 2kg så de är inte pyttesmå.

Kommentera

Ekonomiskt sett är det väl bättre med 2 mindre skärmar. Ofta vill man ha SI, 2D och även plotterfunktion.

Jag kör 2st 800-serie. Köpte sista 800:an för 7500:- inkl en till givare som jag har till vertikalfisket. Då kan man köra SI på hela skärmen och 2D på andra skärmen eller delat 2D/Plotter

Allt sitter ju i nätverk så man kan labba runt med inställningar hur man vill.
      Så jag la hellre till 7500:- och kör dubbla enheter istället för att köpa ett dyrare lod där bilden ändå blir mindre än mina i delat läge...
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Si (eller SS for meg som kjører Lowrance) er dessuten nyttig ved trolling for å finne områder med mye agnfisk/ betesfisk. I båten med Sidescan har jeg en HDS 8, dvs 8,4" skjerm, og det holder for splitscreen med 2D ekkolodd og SC.

Jeg vil definitivt heller ha to 8"-skjermer enn en på 10" eller 12", med nettverk mellom skjermene. I den lille båten har jeg to på 5" (men ikke SS i den båten altså) og det fungerer egentlig rimelig bra der så lenge jeg sitter med nesen 100 cm fra skjermen og ikke minst bruker zoomfunksjonen flittig. Men hvis jeg er snill, kan det hende at julenissen kommer med en 8" til den båten også, for når du først blir vant til stor skjerm er det plutselig mye vanskeligere enn før å se skikkelig på en mindre skjerm.....

I diskusjonen om skjermstørrelse, så kan det være greit å huske på at det ikke BARE er størrelsen som teller. Formatet og oppløsningen er også viktig. For Si/SS er det fint med en bred skjerm siden du ser ut til sidene, men for 2D ekkoloddet er det høyden på skjermen som er viktig.

Ellers så støtter jeg han som sa at Sidescan krever en aktiv bruker for maksimalt utbytte. Sjekk Doctorsonar sine sider, og bruk det aktivt, så forstår man stadig mer.
        Team Colibri

Kommentera

Jeg har bare to Sidescanbilder på denne PCen, men her er de i hvertfall. Begge er med forrige generasjons SideScan (LSS-1) på en HDS Gen 1.

Den første viser stimer med småfisk, du ser de som små skyer (moln) på SS.

Click image for larger version

Name:	Tyrifjorden08.09.13 002.png
Views:	2
Size:	291,2 KB
ID:	1770045

Den neste er da jeg kjører igjennom en tunell....

Name:	Tyrifjorden08.09.13 001.png
Views:	1
Size:	301,6 KB
ID:	1770046
          Team Colibri

Kommentera

Noen flere skjermbilder av Sidescan.

Det første bildet viser en stim til høyre for båten, og et utslag på 2D-ekkoloddet. Utslaget på 2D og Sidescan er ikke det samme, for utslaget på Sidescan er 14 meter fra båten.

Name:	image.jpg
Size:	38,4 KB
ID:	1770054

Neste bilde er samme som over, men zoomet inn på stimen på Sidescan

Size:	35,6 KB
ID:	1770053

Her er et bilde til med en stim på Sidescan, og flere stimer på 2D.

Size:	46,8 KB
ID:	1770056

Samme bilde som over, men zoomet inn på stimen på Sidescan

Size:	45,7 KB
ID:	1770055

Her kjører jeg med dypriggen, derav streken på tvers av 2D-ekkoloddet. En fisk vises både på 2D og Sidescan, omtrent på samme dybde som dypriggloddet rett til venstre for båten.

Size:	50,2 KB
ID:	1770058

Samme som over, men et sekund eller to senere.

Size:	52,5 KB
ID:	1770057
            Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg