Tråden om Humminbird Side Imaging - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden om Humminbird Side Imaging

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tråden om Humminbird Side Imaging

Tänkte att det vore bra med en tråd som tar upp Side Imaging då det inte är helt enkelt att förstå sig på och använda. Själv har jag bara börjat använda det och har inte helt fått kläm på hur jag hittar fisk med hjälp utav det.

Börjar med att länka till en youtube-video som jag tycker förklarar bra vad man ser på SI bilden vilket inte är helt solkart vid första anblick.
    This video covers the topic of Humminbird Side Imaging Sonar Technology.

Ni som har lod med SI, fyll gärna på med info och tips om hur man kan utnyttja SI till fullo.
    Vore kanon med lite SI bilder från fisketurer också. Ska försöka ordna lite bilder själv när jag lärt mig lite mer

Här en länk till en sida med lite tips om SI

Kan ni se om en pelagisk fisk på SI är stor eller liten så man vet om det är lönt att försöka styra in båten över den?

finns en hel del i tråden om pelagiskt gösfiske om SI, det är ju då det används mest tydligen.....synd att tråden bara handlar om
    HB,s SI annars hade jag kunnat fylla på lite....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      finns en hel del i tråden om pelagiskt gösfiske om SI, det är ju då det används mest tydligen.....synd att tråden bara handlar om
      HB,s SI annars hade jag kunnat fylla på lite....
      Visst finns där en del i den tråden. Dock är den väldigt stor så en tråd om just SI tycker jag kan vara bra ändå.
      Har ingen koll på Lowrance Side Scan men det är antagligen väldigt likt SI kan jag tänka mig. Är väl samma sak?
      Tråden kunde väl heta Tråden om Side Imaging och Side Scan då kanske Du får gärna fylla på om Side Scan om du vill. Kan säkert hjälpa även för Side Imaging.

Kommentera

Teorin finner man på nätet och i manualen, att lära sig SI gör man bara på ett sätt, nöt och testa och åter nöt och testa. Kolla allt du ser, få in det på 2D, tolka och du lär dig allt eftersom. Åker du på en stor fisk kommer du garanterat inte missa det. Sen är det grymt olika mellan olika vatten och vilket väder det är hur SI beter sig, krävs hela tiden att man ändrar inställningar efter förhållandet för stunden. Läs på teorin i manualen och sök på google det du undrar, amerikanska forum är grymma. Sen ut och testa. Svårt att förklara och få med allt i en tråd här, skulle kunna prata inställningar en hel dag, sen saker man sett och upplever på sjön ytterligare en dag. Det är komplicerat och svårt men samtidigt grymt simpelt, låter tråkigt, men ut och bara kör och undersök. Tryck dig genom menyerna och testa, finns inga enkla svar eller inställningar för allt. Teorin kan man få på olika sätt, men det är inte förräns man upplever det på sjön man lär sig eller riktigt förstår..
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ni som har investerat i utrustning för "sidoseende", tycker ni det varit värt det? Kostar ju trots allt en rejäl slant för den funktionen... Tog det i så fall lång tid innan ni kände att det var värt det?

Själv tvekar jag som fan om jag ska plöja ner pengar i det till semestern...

Vänligen,
          Tommy

Kommentera

Ursprungligen postat av Fifty Visa inlägg
            Ni som har investerat i utrustning för "sidoseende", tycker ni det varit värt det? Kostar ju trots allt en rejäl slant för den funktionen... Tog det i så fall lång tid innan ni kände att det var värt det?

Vänligen,
            Tommy
            Hur många fisketimmar förbrukar du i din båt per år?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fifty Visa inlägg

Vänligen,
              Tommy
              Värt det?? allt är relativt....beror på vad man jämför med....men jag ångrar det inte...just nu i alla fall...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av riny Visa inlägg
                Hur många fisketimmar förbrukar du i din båt per år?
                Hmm... Ca 5-10 tim i veckan kanske maj - okt.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  Värt det?? allt är relativt....beror på vad man jämför med....
                  Jo självklart, men det är otroligt svårt att bestämma om jag ska satsa de 15-20k som krävs för just den funktionen.

Kommentera

Vill gärna höra med er som har det här prylarna!
                    Va ut och testade lite prickskytte i dag med en kille som har en 1198si, är helt såld på prylarna efter att ha jämfört med att fiska med vanligt "traditionellt" ekolod tidigare!
                    Nu lite till min fundering, 1198an går ju lös på 36k kikar man ist 998 an ligger den ju ca 10 papp under och även om man gärna vill ha en tio tummare för att se bra så är det ju ett betydligt bättre pris på åttan! Kikar man ist på nya lowrance hds9 så är det ju samma pengar men man vinner en tum. Är det någon större skillnad på hur prylarna fungerar och hur bra? Gillar iof humminbird där man bara har en givare ist för två!
                    Andreas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri