Lowrance elite-5 eller lowrance HDS-5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance elite-5 eller lowrance HDS-5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker svartvitt fungerar bra och att betala mer bara för att få färg är nog inget jag skulle göra. Jag har vertikalat en del med ett mark 5x och det fungerade fint, förutom begränsningen på 200hz, men det kommer man ju undan med ett Pro
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Håller inte med dig.
      Jag tycker man får en helt ny dimension i fisket med ett färglod.
      Letar min lite på nätet så tror jag inte prisskillnaden är så jäkla stor på ett Mark 5X Pro och ett Elite 5x.
      Den extra slanten är det klart värt att få en färgskärm enligt mig.
      Har man dock en jäkligt tight budget då är helt klart ett Mark 5X Pro ett bra alternativ. Eller varför inte det billigare Mark 5X. (utan dualbeam)

Kommentera

Prisskillnaden är väl 1200-1300kr drygt.

Ja man får en till dimension med färg, helt klart, men det går utmärkt att vertikala med svartvitt och med tight budget så..

Men då är skillnaden mellan 200 och 83hz betydligt viktigare än svartvitt eller färg tycker jag. Jag känner mig halvblind när jag letar ekon med 200hz och det är svårt som tusan att vertikala med 200 när det blåser lite.
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag kör på 200kHz på eliten som jag prickar med och anv båda frekvenserna på hds'en som jag letar med. Val av frek på söklodet beror på djupet.
          Jag skulle nog inte vilja ha ett svart/vit lod! Kanske mest beror på att jag är van vid färg!

Kommentera

200 är en klar fördel vid prickskytte,bättre precision helt enkelt,Numse är den första jag hört som föredrar 83 framför 200
            vid detta fiske....själv använder jag ALDRIG 83 givaren helt enkelt för att det är ett sämre alternativ...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ni får gärna leta ekon med 200hz, mer fisk till mig
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Rätta mig om jag har fel men om du hittar en fisk på låt oss säga 12 m, då borde väl sökområdet på det djupet vara i det närmaste 14 m på den frekvensen? Har du inte problem att veta när du är "hyfsat" mitt över fisken då?

Kommentera

Jag vet inte vinkeln på konen, men jag har aldrig haft problem att pricka de fiskar jag ser på lodet. Sen fiskar jag sällan på 12 meter nu, brukar bli 5-6 meter, och fiskar är faktiskt ganska uppmärksamma. Omde hade behövt betet mitt i pannan så hade de förmodligen inte överlevt.

Det är riktigt svårt att söka upp rätt ekon i frivattnet, iaf i det vattnet jag fiskar i, och det skulle vara mycket svårare med 200hz.

Sen fiskar jag även vertikalt i riktigt blåsigt väder, vilket fungerar bra med 83hz men är svårt med 200.
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag har för mig att 83 är 60grader å 200 är 20grader. Jag använder båda samtidigt just nu. 83:an i fören å 200 i aktern. Att ha 83 i fören tycker jag är grymt man hinner stanna upp snabbare å ser fler fiskar, längtar efter struckturescan. Jag släpper på fisk på båda givarna och jag tycker att 83:an indikerar bra när fisken är rakt under båten å visar bara de två halv starka kulörerna om fisken jiggen inte är rakt under.

Edit: Jag tycker dock att det är betydligt svårare att tyda skugg ekon (Ekon långt ut i konan) på stor fisk på 83:an om man jämför mot 200:an men det kanske beror på min inkompetens.

En annan fördel jag märkt med att köra båda frekvenserna är att det tar upp lite olika typer av störningar men oftast så är det bra på någon av dom högt upp i känslighet.

Numse har du koll på hur lodet indikerar om du har en stark träff eller ej?

Jag hade alla dagar i väckan satsat på ett färglod om man skall vertikal fiska. Hade man den vetskapen om lod jag nu har när jag köpte mitt första svart vita så hade jag sparat ytterligare för att köpa färg istället.

Edit: HumminGBird
                    Senast ändrad av berra2323; 2013-06-22, 21:24.

Kommentera

Ja, gul färg för stark träff, om det var det du menade. Beror ju dock på vad man har för palett.
                      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 797 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri