Hitta större fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta större fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hitta större fisk

Har vertikalat ett par gånger senaste veckorna och får inte tag på större fisk. "Matgös" på strax över 45cm och en massa smått. Har främst sökt bottenekon då ekon i mellanskiktet verkar vara svårhittat.. jag vet inte om det beror på fisketider? Har främst fiskat på morgon och förmiddag.

Jag tycker det är riktigt svårt att urskilja stor från liten fisk. Ser nästan ut som att ekon av fisk på botten ser större ut än de i mellanskiktet, trots att fiskarna är mindre? Sen har man ju problemet att fisken på bottnen ofta står i stim så det kan se ut som bamseekon.

Någon som har tips och kan berätta hur ni effektivt söker efter större fisk?
    Bloggen | Portfolio

Fiskar på botten är det svårt att se om de är stora eller små, men SI kan man bättre se de större på botten med. De i mellanskiktet ska ge större eko på bättre fisk när fisken dessutom är närmare givaren. På botten missar man förvarningar och grovleken på dessa och det blir skitsvårt att urskilja stor fisk här. Jag skulle tro du inte hittat stor fisk pelagiskt bara. Har haft samma problem på vårarna att man inte hittar någon pelagisk fisk och tror det är fel på ekolodet eller ens egen förmåga. När man väl hittar stor fisk på mellanvattnet ser man det klart, inga tveksamheter där. SÅ nöt på, olika platser och olika tider på dygnet så hittar du stor fisk, om den finns i sjön och den inte är alltför grund så de bara står på botten och jagar..
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Tack för svaret! Trist att det är så svårt att urskilja om det är stor eller liten fisk på bottnen. Jag gillar den typen av vertikalfiske, men det genererat inget över 1kg. Men allt du säger stämmer förmodligen. Jag var ute nyss i ett par timmar och nötte, nötte, nötte i mellanvattnet. Hittade nog 4 ekon på 3 timmar... Jag gick dock in och pimplade upp lite smågös då och då för att inte mista förståndet helt.

Men allt nöt gav till slut resultat. Första ekot jag hittade låg på 5-6 meter över 18 meter och nöp till direkt på jiggen, men tyvärr krokades den inte. Sista krokades dock! Ett riktigt karatehugg på 5 meter över 11 meter och det kom upp ett efterlängtat PB på 4.6kg otroligt grann fisk!

Click image for larger version

Name:	Gos46.jpg
Views:	1
Size:	240,2 KB
ID:	1768831
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Grattis Numse.
        Kul att slitet ger resultat.

Kommentera

Foton

Collapse