Lowrance elite 7x HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance elite 7x HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance elite 7x HDI

Någon som testat detta lod för fiske efter gös? då menar jag prickskytte mm!

hoppas på svar

Uppar denna tråden då jag undrar samma sak, vad säger folk om lodet? Eller vad har ni för tips om andra lod i samma prisklass?
    http://bellafishing.blogspot.com - Predatorfiske!

Kommentera

Jag lånar denna tråden lite. Finns det någon som vet lite mer om elite 7x hdi? funderar på att byta till ett sånt till våren.
      Går det att köra traditionella ekolodsbilden, dsi-bild och skvallerbild samtidigt? är det snabbkontakt till kablar på baksidan? tänkte om det går smidigt att plocka ur det ur båten. några andra synpunkter angående skärpa, svårt att ställa in, prisvärt jämfört med andra lod i den prisklassen?
      member of team TMT sportfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av TN fiske & fritid Visa inlägg
        Jag lånar denna tråden lite. Finns det någon som vet lite mer om elite 7x hdi? funderar på att byta till ett sånt till våren.
        Går det att köra traditionella ekolodsbilden, dsi-bild och skvallerbild samtidigt? är det snabbkontakt till kablar på baksidan? tänkte om det går smidigt att plocka ur det ur båten. några andra synpunkter angående skärpa, svårt att ställa in, prisvärt jämfört med andra lod i den prisklassen?

Svarar utifrån mina erfarenheter av ett elite 7 hdi combi.

Jag kan ha dsi och vanligt lod samtidigt, delad bild vertikalt eller horisontellt, jag kan även dela av det vanliga i 2 olika frekvenser, för mig 83+200 eller så kan jag lägga dsi ovanpå vanliga ekolods bilden, men det tycker jag blir grötigt.
        Skvaller får jag på höger sida av det vanliga, minns inte just nu och kan inte kolla, men jag har för mig att jag kan få skvaller på båda frekvenserna.
        3 st. Snabb kontakter (4 om man räknar med extern gps puck), ström, givare och nmea2000. Nmea 0183 är samma kontakt för mig som ström kabelen.
        Det lilla jag hann testa mitt innan båten togs upp tyckte jag det var enkelt, bra ljusstyrka och upplösning på skärmen, jag driver mitt med ett ganska stort separat batteri då jag misstänker att skärmen med hög ljusstyrka kan dra en del.

Jag ångrar lite att jag inte väntade till i vår att köpa ett kombilod, Humminbird har ett par nya modeller som precis släppts i usa, ungefär samma pris som mitt, lite mindre skärm men med sidescan.

Som skrivet, detta baserar sig på ett combi och inte rent ekolod, kan ju skilja sig emellan.

//henrik
        Senast ändrad av Henrik Castenback; 2013-11-30, 22:01.

Kommentera

- Ja, du finner flere tråder om det ekkoloddet på dette forumet.
          - Usikker, men jeg vil anta det. Besøk en butikk som har det utstilt og prøv for å være sikker. (Jeg bruker ikke rådatabildet/ skvallerbildet selv.)
          - Ja, stort sett alle ekkolodd i dag er rimelig enkle å ta ut av båten. I dette tilfellet løsner du skjermen fra braketten med to store skruknotter og kobler fra to ledninger. Alt gjøres uten verktøy og kan gjøres med feks hansker når det er kaldt.
          - Dette er det beste ekkoloddet i prisklassen, kanskje eventuelt med Elite 5 HDI som et litt rimeligere alternativ. Alle (gode) ekkolodd krever endel jobb med innstillinger, også mens man bruker de. (Det er altså ikke noe du gjør en gang og er ferdig med det.)

Jeg vil sterkt anbefale deg å vurdere modellen med kartplotter (kombimodellen). Selv om du ikke har kart til ditt favorittvann er det en stor fordel å kunne finne tilbake til tidligere fiskeplasser, og med kartplotter kan du også lage (eller få laget) egne dybdekart med data du samler inn selv.
          Team Colibri

Kommentera

En fundering jag har om ett kombiekolod, Eftersom sjön där jag fiskar mest inte finns med på något sjökort så kommer jag väl bara kunna markera intressanta platser eller kan jag "tillverka" ett eget sjökort över sjön där jag kan se olika djup på en karta?

Kommentera

En fundering jag har om ett kombiekolod, Eftersom sjön där jag fiskar mest inte finns med på något sjökort så kommer jag väl bara kunna markera intressanta platser eller kan jag "tillverka" ett eget sjökort över sjön där jag kan se olika djup på en karta?
              Så lenge du kjøper en kombienhet som kan ta opp både psosjons- og dybdedata og lagre dette på et minnekort, kan du lage dybdekart med disse dataene. Lowrance, Garmin, Simrad og Humminbird har dette per i dag på flere av sine modeller, Raymarine vil få det på flere av sine når de oppgraderer sitt operativsystem til Lighthouse II i vinter (i hvertfall i følge teknikerne til Raymarine).

Eksempler på programvare og tjenester som du kan bruke disse dataene i for å lage dybdekart er Reefmaster (tar data fra de fleste enheter) og Insight Genesis (kun for Lowrance og Simrad), men det finnes andre også. RM koster for øyeblikket 119 USD som en engangssum, mens IG koster 99 USD i året.
              Team Colibri

Kommentera

Jag har själv kombilodet och har loggat "min" sjö, det är görsmidigt med Insight Genesis, bara att ladda upp och sedan tanka ner karta till ditt lod.
                Det är verkligen en stor hjälp att ha en djupkarta över sin sjö även om den är liten. Se separat tråd om Insight Genesis.

Dessutom kan man sedan dela sina loggfiler med andra under tråden "skapa och dela djupkartor" då får du tillgång till många andra sjöar.

Kommentera

Kanske är lika bra att satsa på ett Lowrance elite 7 hdi istället. Jag vill gärna ha minst 7" skärm och finns det några alternativ till elite 7 hdi får ni gärna ge förslag. Nu är ju inte jag någon "datahacker" men får väl läsa på
                  lite mer om hur det funkar med loggfiler mm och även Insight Genesis då det verkar intressant att kunna göra egna djupkartor över sjöar.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	165922_509935369092880_948593437_n.jpg
Views:	1
Size:	138,3 KB
ID:	1771148
                    Här är två av mina loggningar, den röda linjen är från en tidigare loggning
                    och den rosa visar pågående.
                    Dom färgade partierna visar bottenhårdhet.
                    Just för tillfället visas kartorna i fot men dom jobbar på att vi ska kunna se det i meter också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 763 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17