Vertikal fiske mer Elite 7 hdi, Skvaller fönster syns ej jigg.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikal fiske mer Elite 7 hdi, Skvaller fönster syns ej jigg....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikal fiske mer Elite 7 hdi, Skvaller fönster syns ej jigg....

Hej

Någon som har fått iording skvallerfönstret på en elite 7 hdi, den ser inte min jigg trots att den går ner rakt under
    precis som om den filtrerar bort den!?....
    Har stängt av filtrering men ingen skillnad.

På mitt tidigare igps334-c såg man tydligt jiggens väg ner och vart den befann sig men får inte igång detta på min elite. Får ibland fiskbågar mm så dessa hittar den.

Någon som har erfarenhet av denna?!

/T

Låter konstigt! Jag har endast testat mitt Elite 7 HDI en gång hitintills och då kunde vi tydligt se jiggen i både skvallerfönstret och på själva "ekolodbilden". Något jag dock märkte var att jiggen inte var sådär "enorm" som den kunde se ut på mitt lilla extralod Elite 4, och det kan bero på den högre upplösningen som ger en mer detaljerad bild och mer "realistisk" storlek på jiggen i förhållande till fiskens ekon.

Kör på du 200Hz? Testat att öka känsligheten?

Har tyvärr inga bra tips att ge, förutom det faktum att du "borde" se jiggen då jag gör det
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

OK får försöka laborera med mina inställningar dock så tjälva skavller fönstret är ett tjockt streck hela vägen ner
      men har inte så mycket störningar men borde se jiggen över fönstret. Kör 200hZ, ökar jag känsligheten blir det bara klutter i hela fönstret.

Då vet jag att det skall fungera gissar att det är någon installning som jag misat.
      /T

Kommentera

Hmm, ett tjockt streck hela vägen ner ska det ju inte vara. Då måste ju nåt vara fel. SKvallerfönstret ska visa det som sker just nu, så det ska ju följa alla "bågar", botten mm och rita upp i realtid (som på bilden nedan). Ritas det inte upp något på skvallerfönstret så har nåt ballat ur.

Click image for larger version

Name:	AWN-LOWRANCE-Elite-7-255332_2.jpg
Views:	1
Size:	155,4 KB
ID:	1767686

Kanske prova att stänga av skvallerfönster och sätta på det igen? Återställa enheten?

Har du förresten provat att begränsa djupet istället för att köra Auto? Har märkt att både Elite 4 och Elite 7 kan bugga ibland om man har Auto på Max djup-inställningen (eller vad det heter). Helt plötsligt kan lodet visa en helsvart bild och just då blir skvallerfönstret ett tjockt streck rakt ner.

Ett standard-tips (som egentligen kanske borde vara ett "måste" för nya användare) är att stänga av allt "auto" som bara går och köra manuella inställningar överallt.
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Har varit ute några ggr med mitt 7xHdi, inställningarna är ett HELVETE på detta lodet.
          Antagligen som föregående talare sa, med att upplösningen är väldigt mkt högre än på mitt gamla lod.
          Har du bockat i så att du har Skvallerfönster då? Det är ju trots allt ett aktivt val man måste göra.
          Har även märkt att Ytfilter och störfilter gör en väldig massa. Prova att laborerar med dessa annars. Vad kör du för känslighet på det ? Allt över 70% för mig blir bara lajbans. Dvs, skit överallt..
          NU är ju inte jag någon Guru inom ämnet. Men om du tar en bild på hur det ser ut "live". Så kan jag kolla om ja kan få fram likadant på mitt lod nästa gång jag är ute

Kommentera

Var ute i dagarna och testade lite med mitt igen. Har med ett "tjockt streck" i realtidsfönstret. Men det är precis som på mitt gamla lod. Så det ska ju vara så.
            Däremot ser jag ju jiggen mer än tydligt. Den ritar upp både jigg, beteslås och lekande när jag fiskar. Så det är det ju inga konstigheter med.
            kör på ca 60-65% känslighet på fiske vid upp till 6-7 meter, sen drar ja på lite till när det blir djupare. Runt 70% på 10 meters djup. Färglinjen har jag ganska hög med..

Kommentera

Jag har också problem att få igång så att lodet fungerar perfekt. Tycker att det blivit mer buggigt efter senaste fw update. Som sista utväg kan en system restore av respektive fiskeprofil hjälpa. Vilken profil använder ni? Jag fiskar i sötvatten (Yngaren) där lägsta djup är kring 18-19 meter. Har provat profil: söt vatten, grunt vatten, långsam trolling samt standard. Var går gränsen för "djupt" resp "grunt" vatten?

Kommentera

Finns det någon form av "lista" på specifika inställningar som funkar bra för vertikalfisket med det här lodet? Förstår att alla kör olika men vad funkar för er?

Kommentera

Kan berätta det när du köpt lodet

Kommentera

Jeg går litt på tvers av endel andre... Jeg bruker akkurat de samme innstillingene på HDS og Elite HDI, bortsett fra ping/scroll siden de ikke kan justeres hver for seg på Elite HDI. Jeg har lekt mye med ping/scroll, og på dybder under 20 meter vil jeg helst ha høy ping (ca 18 på HDS) og normal scroll. På Elite HDI har jeg ikke bestemt meg om jeg vil ha normal eller høy siden den tar begge i en justering..

Jeg husker ikke nummeret, men jeg bruker paletten som gir blå bakgrunn og røde ekko nesten uansett dybde ved mitt fiske. Jeg kjører alltid følsomheten på auto, og så justerer jeg ut i fra det. Fargelinjen ligger stort sett på 65-67.

På dybder under 40 meter kjører jeg "grunt vann" med 83/200/455/800-HDI giveren.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 710 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri