Använda läckande bilbatteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använda läckande bilbatteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Använda läckande bilbatteri?

Hallå där!
    Märkte igår att mitt bilbatteri förmodligen läcker av någon anledning (överladdning?).... Själva läckan sitter högt upp på batteriet så det rinner bara des. vatten när jag lägger batteriet på "kortsidan", inte om det står vanligt. Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Imorgon var det tänkt att jag skulle använda det till min elmotor, kan tänka mig att det inte är den bästa idén dock... Vad säger ni, går det att använda eller är det bara o springa iväg o köpa nytt?

//totalt oduglig på elektronik

Ursprungligen postat av fiskevictor Visa inlägg
    Hallå där!
    Märkte igår att mitt bilbatteri förmodligen läcker av någon anledning (överladdning?).... Själva läckan sitter högt upp på batteriet så det rinner bara des. vatten när jag lägger batteriet på "kortsidan", inte om det står vanligt. Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Imorgon var det tänkt att jag skulle använda det till min elmotor, kan tänka mig att det inte är den bästa idén dock... Vad säger ni, går det att använda eller är det bara o springa iväg o köpa nytt?

//totalt oduglig på elektronik
    problemet är ju att det är syravatten som rinner ut, får du det på kläder fräter det hål, får du det på huden eller i ögonen är det kört, är mycket frätande.

batteriet i sig fungerar ju ett tag efter att vattnet är bort å fyller man på hela tiden funkar det ju.

Men eftersom det är så frätande så tycker jag att du ska slänga det.

jag vet inte vad du menar med att lägga det ner, ett batteri med vätska i kan man inte lägga ner för då rinner vattnet ut, kanske inte är fel på batteriet utan att det är du som hanterar det felaktigt?

MVH Elia.

Kommentera

Har ingen koll men varför vänta med att köpa nytt? ;p

Kommentera

Ursprungligen postat av elia Visa inlägg
        problemet är ju att det är syravatten som rinner ut, får du det på kläder fräter det hål, får du det på huden eller i ögonen är det kört, är mycket frätande.

batteriet i sig fungerar ju ett tag efter att vattnet är bort å fyller man på hela tiden funkar det ju.

Men eftersom det är så frätande så tycker jag att du ska slänga det.

jag vet inte vad du menar med att lägga det ner, ett batteri med vätska i kan man inte lägga ner för då rinner vattnet ut, kanske inte är fel på batteriet utan att det är du som hanterar det felaktigt?

MVH Elia.
        Tack för snabbt svar!
        Det jag ville få fram var att när jag vinklar batteriet åt ett visst håll, det är då det rinner ut.
        Förmodligen är det skit bakom spakarna från min sida... Var o kollade på batteriet nu och det verkar som att vattnet rinner ut från två hål på vardera sida av batteriet, så det kanske är meningen att det ska rinna ut där? Vad det nu skulle vara bra för?

EDIT: Hålen som vätskan rinner ut igenom ska vara där, det är alltså ingen skada på batteriet som jag har ställt till med Det började rinna när jag laddade batteriet och fyllde på med des. vatten, kan det vara så att batteriet är överfullt med vatten och att det därmed rinner ut lite grann?
        Senast ändrad av fiskevictor; 2013-05-08, 08:49.

Kommentera

På enklare startbatteri finns det ofta ventilationshål ibland ihop med slangar för att avleda knallgas/tryck vid laddning. Om det runnit ut vatten så se till att fylla på med dest. vatten innan du använder det.

Gamla limhinkar eller riktigt batterilådor passar bättre att ha batteriet i istället för att ha det fritt.

Kommentera

rekommenderar dig att köpa ett nytt fritidsbatteri som tål långa urladdningar, det håller längre än ett bilbatteri om man sköter det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
              På enklare startbatteri finns det ofta ventilationshål ibland ihop med slangar för att avleda knallgas/tryck vid laddning. Om det runnit ut vatten så se till att fylla på med dest. vatten innan du använder det.

Gamla limhinkar eller riktigt batterilådor passar bättre att ha batteriet i istället för att ha det fritt.
              Där har vi nog svaret, tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskevictor Visa inlägg
                Tack för snabbt svar!
                Det jag ville få fram var att när jag vinklar batteriet åt ett visst håll, det är då det rinner ut.
                Förmodligen är det skit bakom spakarna från min sida... Var o kollade på batteriet nu och det verkar som att vattnet rinner ut från två hål på vardera sida av batteriet, så det kanske är meningen att det ska rinna ut där? Vad det nu skulle vara bra för?

EDIT: Hålen som vätskan rinner ut igenom ska vara där, det är alltså ingen skada på batteriet som jag har ställt till med Det började rinna när jag laddade batteriet och fyllde på med des. vatten, kan det vara så att batteriet är överfullt med vatten och att det därmed rinner ut lite grann?
                Bara så du vet man fyller inte på nytt vatten varje gång man laddar. Bara om det vid inspektion skulle vara låg nivå. Vätskan skall bara vara max någon cm över metallen i varje cell.

Jag hade batterisyra i batterilådan när jag plockade fram startbatteriet som jag inte använt på två år(har batteri med slang). Men det beror nog på att någon flyttat runt batteriet oförsiktigt sen sist(farsan lånade det några gånger förra sommaren). Men det handlade om max en matsked så det blir ingen påfyllning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 790 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17