Lowrance Elite-5x vs. Elite-5x DSI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite-5x vs. Elite-5x DSI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance Elite-5x vs. Elite-5x DSI

Tjenare!

Jag sitter och kollar på ett ekolod till min lilla båt, har aldrig haft ett ekolod förr. Jag sitter och kollar på Lowrance Elite-5x och Elite-5x DSI och undrar vad för och nackdelar är med ett DSI?
    DSI klarar bara upp till 70m djup men jag är aldrig ute på mer än 20-30m djup så där spelar det ingen roll för mig. DSI har mer detaljerik bild, det spelar dock ingen roll kanske. Priset är det samma så därför tänkte jag att det skulle vara roligare att ta ett DSI i med man får bättre bild till samma pris.

Jag kommer använda det mest till att dra ut på sjön och kolla av vart fisken är någonstans och fiska lite. Men jag läste någonstans där det stod att DSI inte är bra för vertikalfiske eller för att hitta fisk överhuvudtaget, är det så? Jag fiskar inte så mycket vertikalfiske förutom efter sill (det räknas väl som vertikalfiske?). Är det så?

Jag är egentligen bara ute efter att hitta fisken, min budget ligger på 3500kr och under. Finns det något ni kan rekommendera?

Mvh Patric

DSI = Bred men tunn kon. Inte DSI = Rund kon (uppochnedvänd glasstrut typ...). DSI är således helt fel vid prickskyttefiske men inte så tokigt till t.ex. trolling. Vanligt ekolod funkar till det mesta men ger inte riktigt samma detaljrikedom på bottenstruktur som ett DSI-lod gör.

Personligen tycker jag dock att det enbart är kosmetika att få snajsiga detaljer av det som gömmer sig på botten.

EDIT: Just ju, rekommendation ville du ju ha. Satsa på ett "vanligt" ekolod med skvallerfönster gärna färgskärm. Då har du ett ekolod som du har glädje av i de flesta situationer, inkl. prickskytte.
    Senast ändrad av Gäddhängke; 2013-04-26, 08:58.

Kommentera

Tack för det snabba svaret! Då förstår jag lite bättre
      Dock det med "skvallerfönster" förstår jag dock inte riktigt, vad är det och vad används det till? Som sagt, jag har aldrig haft ett ekolod innan så jag är rätt ny på det

Har Elite-5x ett skvallerfönster?

Kommentera

Det s.k. skvallerfönstret är delen längst till höger på skärmen och den visar vad som pågår just nu under båten. Alla prickar, streck, bågar osv. som syns mitt på skärmen är historik, sådant som passerat genom konen och redan är bakom eller bredvid båten. Skvallerfönstret är guld värt om du ska prickskjuta efter t.ex. gös eftersom du måste ha all action under båten "direktsänd" för att se om fisken är kvar, reagerar på jiggen osv. Du kan kolla på http://www.youtube.com/watch?v=Gbpsy_RPbyU (spola fram till 1.35). Där ser du tydligt skvallerfönstret längst till höger på ekolodsskärmen. Det är förövrigt undertecknad som lirkar upp en liten gös på filmen.

Kommentera

ahaa då fattar jag, det verkar ju skit bra! Det verkar dock inte som att Elite-5x har det!? Har kollat på en del videos men har inte sett att det finns något skvallerfönster på den. Jag kan dock ha fel!?

Kommentera

Jo då det finns skvaller på det lodet.

Kommentera

Hittade precis en annan video där jag såg det

Tack för all info jag har fått, det har varit till mycket hjälp!

Kommentera

Förresten, är det någon som kan rekommendera ett bra ställe att köpa en Elite-5x på? Har sökt på pricerunner osv. och den verkar ligga på runt 3500kr men det kanske finns någon av er här som vet ett billigare ställe?

Kommentera

Vet inte om det finns billigare än de du kan hitta via Prisjakt eller Pricerunner, men missa inte Lowrance eget erbjudande;

Kommentera

Tack för tipset!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 790 visningar
                    0 gillar