Lowrance mark x5 DSI, bra val? tacksam för hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance mark x5 DSI, bra val? tacksam för hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance mark x5 DSI, bra val? tacksam för hjälp

blir inte riktigt klok på att leta information här.. ganska ny på ekolod, men hade tänkt köpa mej ett Mark x5 DSI lod. är detta ett klokt val eller är den vanliga Mark x5 bättre?
    finns mängder med folk som skriver att mark x5 är ett bra val, men få som skriver om DSI. tror ju att DSI ska vara bättre eftersom den är lite dyrare och ser proffsigt ut. tacksam för hjälp// krogars
    i barken finns det ål, skål

Beror på va du ska använda lodet till, ska du leta fisk är x5 bättre.
    Men ska du ut å leta saker på botten är dsi kanon

Kommentera

Har personligen inte förståt grejen med downimaging. Ska man se bottenstrukturen eller hitta en rovfisk som står i ett stim är det ju kanon, men ser den mest som ett komplement till 2D och sideimaging, skulle nog inte köpa enbart ett ekolod med DSI, säger dock absolut inte att det är fel, kanske bara jag som inte sett det stora med det
      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

DSI va mitt första lod jag ägde och det gick ganska snabbt tills jag hade sålt det och köpt ett vanligt 2D lod. Värdelöst att leta fisk med, helt ok för att se botten.

Kommentera

hm känns ändå som att jag är sugen på det. nu har dom ju sjunkit i pris och allt. kanske är så att dom varit dyra förut och därför har ingen velat satsa på ett DSI lod.

Kommentera

Jodå det finns hur många som helst som använder DSI lod så klart.... Det är inte priset på saker som avgör utan vad du vill använda det till.
            Ska du dyka, vill hitta vrak osv är de kanon. Såg en sjunken båt när jag var ute. Men är det för att se fisk är det på gränsen till värdelöst tycker jag. Innan du köper tycker jag du ska gå o titta på ett så slipper du bli besviken och snabbt bli sugen på ett nytt lod.
            Men kör på det, det är ju som sagt beroende på vad du ska använda det till!

Kommentera

vill ju använda det till fiske såklart varför är det värdelöst? har kikat på det i en affär och tycker demo ser rätt tydlig och najs ut. dock är det väl säkert inte lika tydligt i verkligheten. men tror ändå de är tydligare än det vanliga. vill ju bli nöjd med köpet när det är dyra grejer. men känns lite som att hur man än gör kommer man nog ångra sig..

Kommentera

Hej igen.
                Det är inte värdelöst, utan kanongrymt för att se botten. Men den använder en helt annan teknik. Det är så detaljerat och hög frekvens att en fisk endast syns som en liiiiten liiiiiten prick. Du får alltså inga tydliga bågar. Det som o andra sidan syns väldigt tydligt är botten.

Samma fisk på båda loden.. väldigt dålig bild av båda men du fattar grejjen.
                DSI

2D

DSI

2D

DSI vs 2D

Jag blev själv väldigt fascinerad av DSI innan jag hade någon erfarenhet av ekolod. Köpte då Elite 5 DSI, men som sagt.. jag upplevde det som värdelöst för mitt fiske.
                Sen saknar DSI loden realtidsfönster vilket är nästa dealbreaker.
                Senast ändrad av Cynic; 2013-03-19, 09:44.

Kommentera

tack, har inte riktigt förstått det här med Realtidsfönster, det som syns längst till höger är väl "realtid" inom alla ekolod. folk säger att realtidsfönster är toppen när man vertikalfiskar, men tittar man till höger i bild är ju det också det som händer just nu? vilket lod är ett bra lod att välja om man hade tänkt sig runt 2-2500kr?

Kommentera

Precis, ett eget fält längst till höger som visar allt i realtid, det som formas till bild i huvudfönstret är sånt som redan är passerat.
                    Jag har nu hunnit testa ett par lod under förra året och tycker nog att du ska spara ett par hundra till och köpa ett Elite 5x så får du ett färglod som är väldigt skysst. Färg är jäääkligt skönt och gör att man kan urskilja saker betydligt bättre.
                    Elite 4 loden känns för små, 5an är redan på gränsen storleksmässigt.
                    Ska du leta fisk blir du nog besviken på DSI i alla fall.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17