Inställningar Elite loden (Ping Speed / Scroll Speed) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inställningar Elite loden (Ping Speed / Scroll Speed)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inställningar Elite loden (Ping Speed / Scroll Speed)

Har ett litet problem som jag tänkte någon kanske har koll på.

Har nu ett Elite-5 (endast lod) som används mest till vertikalfiske. Det jag inte blir klok på i inställningarna är om man kan sätta ping speed på max och chart speed/scroll speed (bildens hastighet) på min. Jag hittar inte inställningen någonstans utan sätter man upp ping speed så lullar bilden förbi snabbt och vice versa.
    Kan ha fel i ämnet men har för mig att bäst uppbyggnadsbågar erhålls om man har just hög ping speed och låg bildhastighet.

Har ett gammalt Eagle där man kan ställa Ping och Scroll Speed individuellt. Såg i HDS manualerna att man även kan göra det på HDS loden.

Läste lite om nya HDS-7 men verkar lida av samma problem som Elite-5 vad gäller Ping Speed / Scroll Speed

Någon som har några tips om bäst inställningar på Eliten för att få fina uppbyggnadsbågar?
    http://gosmeister.blogspot.com/

På elite-loden sitter ping- och scrollspeed ihop och kan inte ställas in separat vilket de kan på HDS. I princip den ända nackdelen med Elite-loden som jag ser det. Höga fina bågar får du alltid på Elite, anpassa hastigheten efter hur snabbt du söker fisk så är du i mål sen. För inställningar till Elite-5 så har jag skrivit lite om det på min blogg.
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Som jag trodde då.
      Antingen har jag helt enkel inte kört på någon stor fisk när jag letat eller så har jag haft lite fel inställningar.
      Känns som en simpel feater som borde funnits med på ett medeldyrt lod som Elite-7.

Ska kolla bloggen. tack

Kommentera

Rätta mig om jag har fel, men när man vertikalfiskar, är det inte meningen att man ska ha både ping och speed på fullt eller åtminstone nära på fullt? Man är ju ute efter vad som händer under lodet "precis nu" utan någon fördröjning, speciellt så att du ser ditt jigg åka upp och ner (mer eller mindre) i realtid. Ställer du ner speed så kommer väl både realtidsfönstret att söla och ekouppritningen kommer ligga efter någon/några sekunder. Eller?

Vid trolling kan jag då förstå att man sänker ping/speed, för det är då man får finare "bågar".

Så har jag uppfattat det iaf :P
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
          Rätta mig om jag har fel, men när man vertikalfiskar, är det inte meningen att man ska ha både ping och speed på fullt eller åtminstone nära på fullt? Man är ju ute efter vad som händer under lodet "precis nu" utan någon fördröjning, speciellt så att du ser ditt jigg åka upp och ner (mer eller mindre) i realtid. Ställer du ner speed så kommer väl både realtidsfönstret att söla och ekouppritningen kommer ligga efter någon/några sekunder. Eller?

Vid trolling kan jag då förstå att man sänker ping/speed, för det är då man får finare "bågar".

Så har jag uppfattat det iaf :P
          Min fråga avsåg mer själva avsökningen för att hitta fisken. Håller med angående fiske rakt under givaren

Kommentera

Inställningar Elite loden (Ping Speed / Scroll Speed)

Ställer du in lodet enligt anvisningarna på min blogg så får du garanterat bågar på större fiskar och ren och fin bild, justera känsligheten efter ditt vatten bara. Snabb bilduppdatering är att föredra, det man tjänar på lägre uppdatering är något renare bild givet samma känslighet än med snabb uppdatering. Höga bågar borde du få med detta lod oavsett så min gissning är att du inte fått in någon större pelagisk fisk på ditt lod. Bara att leka med lodet och köra runt mycket så du lär dig vad det är du ser.
            Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

ett sätt jag provat är att dobba ner en Flaska så du VET att där finns något, och sedan ställa dig rakt över den och justera.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
                Ställer du in lodet enligt anvisningarna på min blogg så får du garanterat bågar på större fiskar och ren och fin bild, justera känsligheten efter ditt vatten bara. Snabb bilduppdatering är att föredra, det man tjänar på lägre uppdatering är något renare bild givet samma känslighet än med snabb uppdatering. Höga bågar borde du få med detta lod oavsett så min gissning är att du inte fått in någon större pelagisk fisk på ditt lod. Bara att leka med lodet och köra runt mycket så du lär dig vad det är du ser.
                Var hittar man din blogg?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 789 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri