Vilket Combo-Lod skall jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket Combo-Lod skall jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sv: Vilket Combo-Lod skall jag välja?

Ursprungligen postat av Falemo Visa inlägg
    Ett 5x har jag redan. Har faktiskt vart inne på någon M variant men tycker det känns överflödigt att ha två 5" till en liten båt...
    Har du redan ett 5x så är ju saken klar. Köp ett nytt 5m å en ethernet kabel. Du lär inte få för stora displayer oavsett hur liten båten är. 5m gen 1 ligger ju nya på blocket på typ 3000 å går säkert att pruta på nu när både touch å gen 2 kommit. Med ethernet kabeln så blir ju båda nästan som ett kombi lod.

Kör själv så med 5x och ett 5 å är grymt nöjd. Funderar nästan på ett till nu när de är så billiga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gangstaante Visa inlägg
      Garmin´s nya serie som kommer i mars/april månad kommer vara något alldeles extra.
      527xs och 721xs är två modeller som kommer fungera med CHIRP givare, som sänder signaler mellan olika register istället för t,ex en fast signal på 55, 200khz eller liknande. Minns inte riktigt men någonstans mellan 25-60khz och en i det större omfånget.
      Detta ger en separation på fiskbågar som ingen annan på marknaden kan erbjuda. Något som många vill åt.
      Även GPS:en är uppgraderad till 10ghz och kommer uppdatera kartdatan 10 ggr bättre än andra GPS:er på marknaden med inbyggda antenner.
      För mig så är det ett självklart val till våren efter att ha kört med Lowrance HDS-5 som också fungerat mycket bra.
      Men denna maskin lär slå de flesta på fingrarna.....
      Det är just xs modellerna som fungerar med dessa CHIRP givare.
      Så Garmin har helt plötsligt blivit bäst på ekolod...?? Det tror jag först när jag sett det,att de helt plötsligt skall spela skjortan av både Low. och HB som dom legat miltal efter med just ekoloden framstår som ytterst tveksamt...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
        På vilket sätt?

Rätt intressant att du kan hävda att ingen annan på marknaden kan erbjuda samma eller bättre separation. Vad vet du egentligen om CHIRP? Och vad vet du egentligen om de nya Garmin CHIRP modellerna?
        Om du läser på lite så kommer du upptäcka att dessa dels kommer jobba med mindre givare, med mindre sändstyrka, Du kommer kanske också upptäcka att dessa inte kommer sända, och lyssna på två portar som stora "Äkta" CHIRP moduler såsom till exempel Simrad BSM-2.
        Då skulle jag vilja veta hur en enhet med lägre sändstyrka, samt försämrad förmåga att sända och lyssna skall kunna prestera bättre än riktiga CHIRP enheter?

10gHz? (10 gHz= 10000000000 uppdateringar per sekund) ja jävlar, gps delen kommer vara imponerande om dina uppgifter stämmer .
        Jag menade såklart 10Hz och inge ghz vilket du redan borde förstått kan jag tycka, men tack för att du påpeka det?
        Jag säger inte att det ÄR så utan hoppas och tror att det blir en succé efter att ha varit på utbildning hos Garmin nyligen.
        Men men, den som lever får se...... Vi håller tummarna att det blir så bra som lovat!

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          Så Garmin har helt plötsligt blivit bäst på ekolod...?? Det tror jag först när jag sett det,att de helt plötsligt skall spela skjortan av både Low. och HB som dom legat miltal efter med just ekoloden framstår som ytterst tveksamt...
          Vägen till att bli bäst är nog låååång då dom legat "sist" länge med sina ekolod. Men det ser lovande ut och dom "satsar" stort på att bli bäst låter det som....... Och, dom har tydligen tagit över en stor del av ekolods eliten på Lowrance sida med X antal anställda, vilket jag också tycker låter lovande...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gangstaante Visa inlägg
            Vägen till att bli bäst är nog låååång då dom legat "sist" länge med sina ekolod. Men det ser lovande ut och dom "satsar" stort på att bli bäst låter det som....... Och, dom har tydligen tagit över en stor del av ekolods eliten på Lowrance sida med X antal anställda, vilket jag också tycker låter lovande...
            japp, låter lovande...gör inget alls med en bra konkurrent till om kunderna...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

jag har ett Lowrance HDS-8 som du kan få köpa för 15 000kr om du vill. Det är endast använt ett tiotal gånger i somras.
              [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                jag har ett Lowrance HDS-8 som du kan få köpa för 15 000kr om du vill. Det är endast använt ett tiotal gånger i somras.
                10ggr är 10ggr....och ett splittans nytt med givare går att köpa för samma peng...

Kommentera

Går oxå i köp tankar av plotter/lod, mina förutsättningar är följande:
                  Budget max 5-6000kr gärna billigare..
                  Mindre insjö utan sjökort, så är inne på att snickra ihop med hjälp av drdepth..

Vad skulle ni satsa på?? lutar åt lowrance hds5, pga snygga kartor i drdepth och just loggfuntionen.. Garmins nya ser hett ut men faller på bristande karteringsmöjligheter?

Kommentera

Vilket Combo-Lod skall jag välja?

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                    Har du redan ett 5x så är ju saken klar. Köp ett nytt 5m å en ethernet kabel. Du lär inte få för stora displayer oavsett hur liten båten är. Med ethernet kabeln så blir ju båda nästan som ett kombi lod.
                    Jag tror bestämt att vi pratar om två olika lod? Jag har alltså en Mark 5X och inte ett HDS 5X...
                    Blir genast lite svårare med kabel mellan

Kommentera

Sv: Vilket Combo-Lod skall jag välja?

Ja då blir det ju inte så enkelt att koppla samman. Jag är vädigt färgad vad det gäller lod för jag är så nöjd med mina. Jag hade spanat efter HDS 5 gen 1 har sett på blocket nya för 3500 eller gen 2 för de slutar väll uppdatera dom med mjukvara nu när touch å gen 2 kommit.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 872 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10