"hoppande" ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"hoppande" ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "hoppande" ekolod

tjena, när jag var i norge och fiska i höstas hyrde vi båt, båten hade ekolod, men... de var väll lite halvdant ekolod eller?

de var nått humingbird ekolod (svartvitt) som istortsett aldrig kunde hitta botten, den hoppade mellan 10-200 hela tiden även om sjökortet sa 50m, endast när de var typ 10-20m stod djup-angivelsen stilla, men om de började blåsa mycket så att båten gunga så var de igång igen, men inga små hopp på metern utan hundra meters skillnad

försökte göra rent givaren så gott jag kunde och märkte att den satt "löst" den kunde altså läggas upp mot relingen (typ ifall man skulle gå på grund)

var de så att de var givaren som gjorde felet, eller var det någon speciell inställning?
    fiska? Javist

Ursprungligen postat av Renskav Visa inlägg
    tjena, när jag var i norge och fiska i höstas hyrde vi båt, båten hade ekolod, men... de var väll lite halvdant ekolod eller?

de var nått humingbird ekolod (svartvitt) som istortsett aldrig kunde hitta botten, den hoppade mellan 10-200 hela tiden även om sjökortet sa 50m, endast när de var typ 10-20m stod djup-angivelsen stilla, men om de började blåsa mycket så att båten gunga så var de igång igen, men inga små hopp på metern utan hundra meters skillnad

försökte göra rent givaren så gott jag kunde och märkte att den satt "löst" den kunde altså läggas upp mot relingen (typ ifall man skulle gå på grund)

var de så att de var givaren som gjorde felet, eller var det någon speciell inställning?
    Hej Filip Renström;

Jag ser att du bor i Täby. Mitt förslag är därför att du besöker Sportfiskeboden i Täby och ber Mikael Boettge (Fiskeguide och världsmästare i Casting) att demonstrera ekolodets olika funktioner i sin "Fisk-Simulator ".....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

haha, joo de skulle man ju kunna göra, tänkte mest om de var nått generelt svar som typ" NEJ NEJ, helt fel monterat" eller " äsch du kan ingeting" =)

de jag tänkte var att själva givaren kanske guppade upp och ner med vågorna så att det aldrig blev någon vettig signal, vet nämligen att köra på auto ibland kan vara dumt med vissa ekolod

men får väll höra med honom nästa gång man är där!
      fiska? Javist

Kommentera

Min lilla erfarenhet, med en 50/200 givare till LCX, är att om den hoppar i djup eller har svårt att hitta djup så är det givaren som är sliten, väldigt gammal eller skadad/sönderrepad. Hade samma problem med en givare som jag köpte begagnad. Den hade både problem med att visa djup, och även visa botten på skärmen till och från. Fick den utbytt mot en annan som tur är, och då funkade allt igen...
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

okej de låter som en väldigt rimmlig förklaring!
          fiska? Javist

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 778 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri