7Ah 12v batteri, hur hög ska spänningen vara full-laddat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

7Ah 12v batteri, hur hög ska spänningen vara full-laddat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 7Ah 12v batteri, hur hög ska spänningen vara full-laddat?

En liten fundering... Kör ett litet 7Ah 12v batteri (blyackumulator från biltema) till Elite 4 ekolodet, och när jag testat batteriet med mitt LCX-lod så visar lodet att spänningen är ca 12.5v precis efter att jag full-laddat batteriet.

Är det inte meningen att batteriet ska ge ifrån sig ca 13 till 13,8 volt när det är full-laddat och sedan sakta sjunka till 12, 11 osv när det laddas ur?

Laddar med en Ctek Zafir 100 på 7A. Har dock inte kört någon rekond på batteriet, då jag ännu bara laddat det 2ggr.

Är batteriet svagare än vanligt? Ger mindre batterier lägre volt? Behöver jag rekonda det med laddaren?
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Låter normalt för ett batteri, när det laddar brular det ligga på +13- ca14.5V och när det kopplas loss så hamnar det ofta runt 12,5-13 beroende på batteriets skick, men kör en rekond och se om det blir bättre men det är inget direkt fel på Ditt batteri iaf enligt mig.

Kommentera

Det förefaller vara helt i sin ordning.

Jag har för mig att den teoretiskt riktiga siffran är 12,7 V för ett fulladdat blybatteri. Du har sedan lite spänningsfall fram till lodet och därför mäter det 12,5. Du ska mäta direkt på batteriet om du absolut vill ha korrekt värde på tiondels Volt.

Men det du behöver veta är att ditt lod visar 12,5 vid 100% laddning, resten blir då därefter.
      Laddningstillstånd 12 Volts batteri
      100 % 12,7 eller 2,12/cell

50 % 12,05 eller 2,01/cell

0 % 10,5 eller 1,75/cell.

sedan vart du ska sluta förbruka och hur mycket du ska ta ur kan läsa om i andra trådar.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack för svaren, Bosse och Anders! Känns bra att veta att det inte är något fel på batteriet iaf
        Blir med andra ord att ladda ur tills den visar lägre än 12.0 volt, då borde man alltså vara nere på 50%,
        och de bör väl inte laddas ur mer än hälften vad jag förstått.

Lite sen med att svara förresten. Inte haft tid att ens titta in i forumet sen i fredags, sorry
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 709 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17