Portabelt ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabelt ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Portabelt ekolod

Tjenare, då man inte är en båtägare och hyr båtar i diverse sjöar, kan man inte köpa ngt permanent/fast ekolod
    ist kollar jag på detta http://www.happyangler.se/sv/bat/bat...kolod/p/37013/

är det ngt att ha? om man vill använda det till att leta upp betesfisk, enstaka ensamma ekon och djup/bottenstruktur?

Värde / krona gott folk!

Hjälp tack

Tjena,
    Jag har ett Mark 5x monterat i min båt och jag är nöjd, det mycket lod för pengarna... har använt det i 1 säsong och det har inte varit några konstigheter alls.. Du ser bottenstruktur, mjuk/hård botten, du får upp enstaka ekon och fiskstim mm. det man förväntar sig av ett lod helt enkelt!

Kommentera

Priset lockar och jag har hört om det innan, ,men detta drivs med 8 D batterier! Gör din det med och hur många timmars effektivt användande går det på det som strömkälla?

Kommentera

Sv: Portabelt ekolod

Priset känns rätt som du säger. Väskan minns jag att jag gillade när jag såg den. Sugkoppen kan funka men du kan tvingas hotta upp ekipaget med en fönsterlyftssugkopp från jultema. Skitiga akterspeglar är ett problem.
        Men jag inbillar mig att du kan lägga d-cell racket (eller vad man nu ska kalla det) åt sidan och koppla till ett 7 - 14 ah blyack istället.

Kommentera

Blev riktigt intresserad av detta, vi misslyckades totalt med gösfisket i somras pga detta (vår ursäkt iaf) och det kan underlätta en del. för den pengen med! imorgon ska det ringas runt och kolla vad boysen tycker. Vad kostar ett sådan batteri med den låga ah kapaciteten då? och behöver jag ngt speciellt kopplingsätt med kablar etc?

Kommentera

Satsa på ett 7Ah blyackumulator-batteri istället, som du kan ladda med någon enkel 12v-laddare. en 7Ah håller väl säkert igång en Mark 5x i minst 15 timmar. Min Elite 4 rullar på 7Ah i över 20 timmar utan laddning. Ett sånt batteri får du på Biltema för 180kr.

Sen tycker jag att portabla ekolod med "portabla" väskor är onödigt dyra. Gör som många andra, inkl mig, och köp ett valfritt ekolod, och en billig verktygslåda från ex ClasOhlson för 40-80kr beroende på storlek, släng in batteriet där och skruva upp ekolodet på locket. Enkelt att transportera och kan användas både på isen och i båten.

Sen behöver du väl ett givarfäste som du fäster sido-kanten på båten (speciellt om du ska vertikalfiska), och dessa fästen kommer börja säljas lite överallt snart i fiskebutikerna för runt 200-300kr, troligen from. mars.

Kolla hur jacfishingteam och jag löste det, så ser du hur batteriet är kopplat också:
            Senast ändrad av GäddMartin; 2013-01-31, 05:50.
            Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

GäddMartin ger dig bra tips, happyangler har ju en hel del alternativa givarfästen att välja på om sugkoppen som kommer med i paketet inte funkar. MEN jag uppfattar det som att portabelpaketet är väldigt bra prissatt. (110kr billigare än vad de säljer vanliga lodet för)

Så, ta inte illa upp nu GäddMartin, "snacket" om att
              Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
              portabla ekolod med "portabla" väskor är onödigt dyra.
              håller inte denna gång ... förutsatt att det inte finns handlare som säljer 5x för dryga tusenlappen då. (En originaldels-väska från lowrance kan man väl få förtyp 800 på rea om man har tur i normalfallet, så GäddMartin har absolut en poäng.... i normalfallet )

Jag har själv i omgångar kört verktygslåda men har alltid (även som utfattig 17-åring) tyckt att det är en smäckig nödlösning som tar mycket plats på durken samt är drygare att bära runt än en liten väska med axelrem. (Fler än en gång har jag tyckt att jag varit dumsnål - grejerna ska ju funka också)

Hittade till slut en väska på fishing-mart.com.pl som jag gillar för en vettig peng. Den väskan innehåller en liten plastportfölj som är perfekt anpassat till ett 7ah ack som läggs i botten på väskan. På portföljen monteras sedan givarfästet - funkar fint!

Om paketet TS länkar till är samma som jag sett så innehåller väskan en lös "bräda" med en båge som är lika hög och bred som innermåtten i väskan - så man kan lyfta ur hela innehållet. Bakre halvan av brädan bör ha någon form av snäppfäste till d-cells packen. Här måste TS nog fixa något för att hålla ett 7ah blyack på plats. (Det blir alltid lite smäck hur man än gör)

Utifrån vad jag sett för kommentarer på lowrance egna sugkoppsgivare så sitter inte de sådär jättebra. Så TS bör nog vara beredd på att använda en beefad jula/biltema sugkopp alternativt relingsfäste.

Kommentera

Visade länken för en kompis och han blev intresserad direkt och jag håller nog med krabban här, när det är så pass billigt känns ett ihopplock med lådor långt bort.

Kommentera

han blev inte bara intresserad, han ringde precis och sa "köp ett sånt"
                  Så nu är vi med ekolod! Anländer om ca 9 dagar!

Kommentera

Tänkte låna denna tråd lite å höra om detta ekolod+ plotter http://www.berras.se/se/art/humminbi...-portabelt.php Finns det nån som har prövat detta portabelt? Funkar plotter å ekolodet önskvärt? Har tyvärr inte möjlighet å köpa ett stationärt ekolod å plotter, fiskar på för många olika ställen å har ingen båt att traila.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 777 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17