Akut hjälp, lite bråttom... Är priset värt detta ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akut hjälp, lite bråttom... Är priset värt detta ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Akut hjälp, lite bråttom... Är priset värt detta ekolod?

Hej! Behöver akut hjälp av kunniga ekolod-fiskare här

Har fått möjligheten att köpa en begagnad Lowrance LCX 26c HD inklusive 200/50Hz givare och elkabel för 2800kr, är det värt pengarna? Känns ju som en riktigt bra deal då det är 7 tums skärm inkl GPS plotter på denna, men vad är dessa utgångna modeller värda idag, och är de sämre än dagens Elite eller HDS lod som säljs idag?

Funkar den bra för vertikalfiske (prickskytte)?

Måste man köpa extern GPS-mottagare till denna, förresten?

Supertack för snabba svar då jag måste bestämma mig ikväll
    MVH
    Martin
    Senast ändrad av GäddMartin; 2013-01-28, 19:28.
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Bumpar frågan åt dig men kan tyvärr inte själv hjälpa till. Men det måste ju finnas många här som sitter inne på info om detta lodet?
    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Det är bra grejer.
      Lodet var det vassaste analoga som fanns innan HDS-tekniken kom. Många föredrar dessa analoga lod till vertikalfiske. Speciellt de som prickskjuter på ekona uppskattar dessa lod då de visar skuggorna (föraning) av ett stort eko.
      HDS:erna vill gärna sudda bort dessa skuggor som störningar och är därför sämre.
      Men fråga hur gammal givaren är. Dessa åldras nämligen och blir sämre med tiden, ca 5-8 år.
      Men det finns ju självklart nya att köpa för ca 1200:-.

Plottern är också helt ok. Skönt med stor skärm när man vill köra split-screen.
      GPS-pucken är extern som du redan misstänkt. Dessa är ganska dyra tyvärr, tror de ligger på ca 3000:-.
      Så skulle du ha otur och får köpa puck och givare nytt blir det dyrt.
      3000+1200+2800=7000:- Skräckscenario iofs men värt att tänka på. Såna här grejer brukar också finnas begagnat.
      Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
        Bumpar frågan åt dig men kan tyvärr inte själv hjälpa till. Men det måste ju finnas många här som sitter inne på info om detta lodet?
        Tack

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Det är bra grejer.
        Lodet var det vassaste analoga som fanns innan HDS-tekniken kom. Många föredrar dessa analoga lod till vertikalfiske. Speciellt de som prickskjuter på ekona uppskattar dessa lod då de visar skuggorna (föraning) av ett stort eko.
        HDS:erna vill gärna sudda bort dessa skuggor som störningar och är därför sämre.
        Men fråga hur gammal givaren är. Dessa åldras nämligen och blir sämre med tiden, ca 5-8 år.

GPS-pucken är extern som du redan misstänkt. Dessa är ganska dyra tyvärr, tror de ligger på ca 3000:-.
        3000+1200+2800=7000:- Skräckscenario iofs men värt att tänka på. Såna här grejer brukar också finnas begagnat.
        Mvh Micke
        Stort tack för svar, Mikael.
        Låter ju riktigt bra alltså, trots att det här kanske blir lite av en chansning egentligen. Dealen är via en vän i Tyskland, som hade köpt den i USA för "ca 5" år sen. 1200kr för en givare är ändå överkomligt (trodde de va dyrare), men får hoppas den medföljande funkar (som han säger att den ska göra). Ja det här med GPS:en blir knepigt, kanske går att hitta på Ebay...

Känns ändå som man man kanske borde kunna sälja det för minst samma pengar i Sverige, ifall GPS:en blir för dyr att köpa, eller om jag uppgraderar till bättre lod senare i år, antar jag?

Sitter just nu med en rätt nyinköpt Elite 4 men börjar redan tveka på skärmstorleken hehe. Känns galet litet. Blir troligen att sälja den..

Uppskattar om fler gärna kommer med sina åsikter
        /Martin
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Du fick ju din Elite billigt så kanske du tjänar minst en femhundring på det eller mer. Mikael har säkert rätt ett av dom bästa som fanns innan HDS men därför lite udda, en snabb övergång till nyare teknik gör det svårt att hitta delar till bra pris. Skräcksenariot är säkert mer en rimligt, en ny puck och kanske en ny givare så är det ett faktum. En bra sak att ha i båten men du kommer aldrig att få tebax slantarna du har lagt ut.

Kommentera

Kanske ska tillägga att Lowrance har ett vettigt upplägg på sina tillbehör. Givare t.ex, alla med blå kontakter passar till alla moduler som kräver blå kontakt. Givaren till din Elite passar även i LCX:en för att nämna ett exempel.
            Givaren till min gamla X125:a passar i HDS:en osv.
            Detsamma gäller GPS-puckar. Kolla vilken färg kontakten har så är det enkelt att hitta grejer begagnat.
            Det här tycker jag är en väldigt bra grej!
            Mvh Micke

Kommentera

Tack för svar! Har fått en dag till på mig att bestämma mig, och även om det lutar mot att ta den så är jag lote tveksam just på det där med att det är en utgången modell, utan garanti...

Vill helt enkelt ha ett sjysst 2D lod, för trolling å vertikalfiske med stor skärm. 7 tum känns ju klart större än min Elite 4. Vad jag förstår så har inte 2D tekniken utvecklats mycket mer i de senaste HDS loden. Down Scan och allt det andra är jag inte intresserad av. GPS modulen kan visserligen vänta tills jag hittar en billigare 4000-enhet. Kan va kul å göra egna djupkartor över lokala sjöarna i sommar, men det är långt kvar dit

Inga fler som har synpunkter och åsikter om denna modell? Hittar endast engelska / USA användare, och jag har ibland svårt att lita på dessa 'reviews'...

Ikväll/inatt bestämmer jag mig
              Tack!

Ps: skriver i mobilen, säkert massa stavfel hehe..

Kommentera

Kanske ska tillägga att Lowrance har ett vettigt upplägg på sina tillbehör. Givare t.ex, alla med blå kontakter passar till alla moduler som kräver blå kontakt. Givaren till din Elite passar även i LCX:en för att nämna ett exempel.
                Givaren till min gamla X125:a passar i HDS:en osv.
                Detsamma gäller GPS-puckar. Kolla vilken färg kontakten har så är det enkelt att hitta grejer begagnat.
                Det här tycker jag är en väldigt bra grej!
                Mvh Micke
                Njaa, Elite-givaren verkar inte passa i den blåa kontakten på LCX 26c HD. Inte min Elite 4 givare (200/83kHz) iaf. Men du har rätt i att många tillbehör kan användas i olika enheter, bara man får tag på kablar som "omvandlar" signalen, från tex blue till red-connector. Det sjuka är bara att de kablarna är löjligt dyra, även på Ebay. En blue->red kabel på typ 2 decimeter säljs för 300-500 spänn hehe, och i Sverige är allt ännu dyrare såklart.. En sån kabel kostar kanske 2kr att tillverka, kan jag tänka mig?

Hursomhelst...

Fick LCX 26c HD lodet i fredags. Riktigt nöjd med skicket på huvudenheten, trots att den har några år på nacken. Galet vad mycket större displayen är, och upplösningen 640x480 visar fina detaljer.

Dessvärre var det glapp i 50/200Hz givaren som gjorde att den tappade kontakt, så nu får jag vänta några dagar på en ny givare som polarn skickar på måndag.

Nåja, bara den nya givaren funkar så är jag helnöjd

Kommentera

Det är bra grejer.

Mvh Micke
                  GPS puck till dessa finns faktiskt att hitta för runt 1000kr inkl frakt från ebay (runt 130-140 usd med frakt),
                  och så sladdar för några hundra...

Men hursomhelst..
                  Jag har tänkt efter under några dagar nu, luskat runt på nätet och kommit fram till att jag ska sälja LCX-en. Inte för att den är dålig på något sätt, tvärtom faktiskt. Riktigt förvånad över hur gedigen den är, hur skarp bilden är, bra färger, enkla menyer och massor av inställningar. Blir inte alls förvånad att många fortfarande föredrar de äldre LCX varianterna istället för de mycket dyrare HDS som inte tillför SÅ mycket om man inte köper till downscan och sånt..

Men i nuläget sitter jag faktiskt på hela 4 lod, och kommer istället sälja av alla dessa fyra, lägga ihop slantarna och förhoppningsvis få ihop till en ny Elite 7 HDI när den släpps.

Evighetsprojekt det här... tur att det inte är båt-säsong ännu!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 713 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17