Lägga in djupkarta på iphone. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lägga in djupkarta på iphone.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lägga in djupkarta på iphone.

Hej!

Har scannat in djupkarta över sjön där jag fiskar. Vill nu lägga in den som bakgrund i
    någon gps-app där man kan följa sin position på kartan. Funkar det t.ex. med google earth? har fått
    in kartan på datorn men går det att exportera till telefonen?

Mvh Oscar
    Alla fiskar är drömfiskar

Det kommer inte att funka, då en vanlig bild inte innehåller några koordinater. Detta måste gpsen veta annars kan den inte placera den rätt på jorden, om man säger så.

Kommentera

Dr Depth finns, vet inte om den finns till iphone däremot.
      Där har jag för mig att man kan lägga in egna djupkartor över t.ex Google Maps...men jag vet inte om det enbart går med djupkartor man gjort själv i Dr Depth eller om man kan ta andra djupkartor också.

Kommentera

Nepp, går inte att göra genom Dr Deoth MVP (Dr Depths iPhone version)

Har massa kartor jag vill ha i GPSen men icke sa nicke

Kommentera

Läser man på DrDepth's hemsida låter det som det borde funka, iaf med kartor genererade i PC-programmet.

"DrDepth MVP - map viewer for Android and iOS
          DrDepth MVP is an easy to use map viewer for Android and iOS. It lets you navigate on your own depth, hardness or sidescan mosaic maps. It does not record data or make maps - you prepare maps for it in the DrDepth PC program. You can distribute your maps to others, who will only need DrDepth MVP to view them."

Har själv tänk testa APPen så fort jag orkat byta till en nyare version av IOS.

Kommentera

Har scannat in djupkarta över sjön där jag fiskar. Vill nu lägga in den som bakgrund i
            någon gps-app där man kan följa sin position på kartan. Funkar det t.ex. med google earth? har fått
            in kartan på datorn men går det att exportera till telefonen?
            Det här gäller för Android, vet inget om iOS. Så här har jag gjort på flera sjöar
            Med mitt sätt finns 2 lösningar . I båda fallen ska du först kalibrera kartan i t ex Oziexplorer. Nu kan du konvertera till *.ozfx3-format och använda i Oziexplorers app, eller rita av kurvorna bearbeta i DrDepth och exportera i Oziformat eller DrDepth MPW.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
              Det kommer inte att funka, då en vanlig bild inte innehåller några koordinater. Detta måste gpsen veta annars kan den inte placera den rätt på jorden, om man säger så.
              Får kanske ta och förtydliga mitt svar lite. En vanlig bildfil, tex i jpg-format, kan inte läggas direkt i ett gps-program och funka som du beskriver. Men om man tar bildfilen och via georeferering i ett GIS-program "ger" bildfilen ett koordinatsystem att förhålla sig till så funkar det. Precis som en del andra beskrivit i tråden.

Förutom DrDepth, finns det även andra programvaror som är anpassade för kartor i allmänhet och kan användas även till mer avancerad geografisk analys, tex ArcGIS, MapInfo, GEODA, mfl.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                Får kanske ta och förtydliga mitt svar lite. En vanlig bildfil, tex i jpg-format, kan inte läggas direkt i ett gps-program och funka som du beskriver. Men om man tar bildfilen och via georeferering i ett GIS-program "ger" bildfilen ett koordinatsystem att förhålla sig till så funkar det. Precis som en del andra beskrivit i tråden.

Förutom DrDepth, finns det även andra programvaror som är anpassade för kartor i allmänhet och kan användas även till mer avancerad geografisk analys, tex ArcGIS, MapInfo, GEODA, mfl.
                Ja det är jag fullt medveten om att en bild inte har några koordinater, just därför efterfrågade jag ett program där jag kan lägga bilden över det planerade området som en egen kartbild dvs passa in bilden över sjön så att den då får sina koordinater och sedan exportera in bilden in i telefonen.

Sjökortet är förövrigt rätt nytt och är lodat med gps (över 30 000 punkter) och har koordinatpunkter utmärkta.

Oziexplorers och drdepth är väl program som kostar en slant?
                Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Oziexplorers och drdepth är väl program som kostar en slant?
                  Oziexplorer:79 euro, hittar bara app till anroid, trialversonen är gratis
                  DrDepth: 1100:-, +app
                  Senast ändrad av NAB; 2013-01-28, 13:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 822 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10