Spontanköpte just ett nytt ekolod med GPS-plotter, Lowrance Elite-4... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spontanköpte just ett nytt ekolod med GPS-plotter, Lowrance Elite-4...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg

Funderar också lite på det där med sjökorten. Har inte ens hunnit öppna upp förpackningen ännu, så inte provat någonting, men är du säker på att det bara kostade 100 eur att köpa Navionics Gold? Låter ju ändå klart billigare om man jämför med priserna lite överallt på nätet där Gold kostar runt 2000kr och uppåt.

Såg att olssons fiske har ett paket med ELITE-4 plus sjökort... 4700kr hehe helsjukt...

Läste också att det medföljer (inbyggt) enklare sjökort från Lowrance redan från början i Elite 4, de har dock inga djupangivelser vad jag förstår. Men alltid nåt! Har du kollat hur de ser ut?

Å andra sidan har jag egentligen ingen jätteanvändning av GPS:en eller kartorna, eftersom jag kör Navionics sjökortsapp i min Samsung Galaxy S2 redan, men kul att möjligheten finns i Elite 4:an å att man får det "på köpet"!

Hur som helst, galet bra pris vi fick Tack igen!
    Satte i kortet i datorn och laddade ner någon Navionicsprogram från deras hemsida så kom det upp lite olika alternativ, det för 100EUR (eller om det var 110) var inte alla kort utan bara en sektion, ska man ha alla kostade det mer, tror det var över 200EUR.

De kartor som följde med är ett skämt, går att se länder typ men zoomar man in det minsta finns ingen data så de verkar mer vara för att demonstrera funktionen och göra en sugen på att skaffa riktiga kartor.

Har gjort några test med att konvertera rasterkort till vektorformat med ganska bra resultat men det tar enormt mycket tid eftersom man bara kan ta en liten del åt gången. Sen ska det bara vara att spara i rätt format, lägga filerna på ett SD-kort och köra in i plottern om jag förstått det rätt. Något ska man ju ha att göra innan båten ska i.

Kan skriva ihop en liten guide om jag lyckas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
      Satte i kortet i datorn och laddade ner någon Navionicsprogram från deras hemsida så kom det upp lite olika alternativ, det för 100EUR (eller om det var 110) var inte alla kort utan bara en sektion, ska man ha alla kostade det mer, tror det var över 200EUR.

De kartor som följde med är ett skämt, går att se länder typ men zoomar man in det minsta finns ingen data så de verkar mer vara för att demonstrera funktionen och göra en sugen på att skaffa riktiga kartor.

Har gjort några test med att konvertera rasterkort till vektorformat med ganska bra resultat men det tar enormt mycket tid eftersom man bara kan ta en liten del åt gången. Sen ska det bara vara att spara i rätt format, lägga filerna på ett SD-kort och köra in i plottern om jag förstått det rätt. Något ska man ju ha att göra innan båten ska i.

Ah ok. Låter iofsig inte så dumt, om man ex. bara vill ha Mälaren så blir det ändå rätt "billigt"

Ajdå, är de inbyggda så dåliga? Surt... läste nåt forum där de tyckte det var helt OK ändå, men det kanske gällde kartorna i USA...

Konvertera resterkort låter intressant! Man har ju en massa tid ännu trots allt innan våren är här. Guide vore grymt uppskattat av säkert fler än bara mig!

... om inte annat så finns Navionics appen till smartphones att hitta lite här å där...ehm...ja.. "lite billigare" om man säger så... men det låter vi vara osagt här
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
        Ah ok. Låter iofsig inte så dumt, om man ex. bara vill ha Mälaren så blir det ändå rätt "billigt"

Ajdå, är de inbyggda så dåliga? Surt... läste nåt forum där de tyckte det var helt OK ändå, men det kanske gällde kartorna i USA...

Konvertera resterkort låter intressant! Man har ju en massa tid ännu trots allt innan våren är här. Guide vore grymt uppskattat av säkert fler än bara mig!

... om inte annat så finns Navionics appen till smartphones att hitta lite här å där...ehm...ja.. "lite billigare" om man säger så... men det låter vi vara osagt här
        Jag kan ju ha missat något men när jag försökte zooma in på stockholm kom man bara till en nivå så att man såg konturerna av "udden" som stockholm ligger på sen när man gick närmre blev skärmen helt blank.

Försöker lära mig Adobe Illustrator nu för att förhoppningsvis skynda på processen lite.

Kommentera

När jag vektoriserat rasterkartor har jag ritat av allt i Oziexplorer och sedan öppnat i Mapedit. I Mapedit har jag sedan använt iconer och polylines som visas i lcm-filen.
          Din lösning verkar helt annorlunda så det blir spännande att se din guide

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg
            När jag vektoriserat rasterkartor har jag ritat av allt i Oziexplorer och sedan öppnat i Mapedit. I Mapedit har jag sedan använt iconer och polylines som visas i lcm-filen.
            Din lösning verkar helt annorlunda så det blir spännande att se din guide
            Har gett upp Illustrator efter en lång natt utan större framgång och kommer nog göra ungefär som du beskriver. Ska kolla lite på de programmen också för det jag har nu är Global Mapper och jag saknar ganska många symboler där.

Kommentera

Har använt GlobalMapper (gammal version)under många år och tycker att det är ett bra program om man utgår från loggdata, men för att vektorisera rasterkartor räcker det med mapedit.
              Tror att det är Lowrance som sätter begränsningen på vilka symboler/linjer som visas i lcm-filen och vid vilken nivå

Kommentera

Tackar för tipset Magnus. For iväg som en skottspole till "VälaClasse" Helsingborg för att kolla om erbjudandet gällde där oxå. Dom ville ha 2495kr(3799). Men med hänvisning till ditt klipp på Kungsg. fick jag det för 1500 och är nöjd med det . Priserna gäller lokalt när det gäller prylar på väg ur sortimentet (sa dom). Tänker använda mitt som portabelt och som Komp. i min skuta ska bara fixa ett battpack. Tack igen Magnus

Kommentera

Vad behöver ni ha för format på sjökorten ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Andy McCoy Visa inlägg
                    Vad behöver ni ha för format på sjökorten ?
                    LCM-format är bäst men vilket vektorformat som helst borde funka att konvertera i global mapper.

Kommentera

oki skall kolla

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 704 visningar
                      0 gillar