Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kömnevik Visa inlägg
    Jag har bett en kompis som åker till Miami att köpa ett 7 hdi nu i februari, vad jag förstått levereras de inte med kartor på samma sätt som hds loden. Jag har försökt att hitta något på Lowrances hemsida som antyder att de inte fungerar här, men misslyckats. Tvärtom verkar de vara byggda så att de är kompatibla med EU standarder, och att flera europeiska språk finns i menyn.
    Om det går som tänkt med gps:en vet jag i början på mars.
    Det låter intressant!
    Var hittade du det? Minns du det?
    Min kompis åker i början av mars så då hinner du nog inte kolla om det funkar....
    Jag tycker själv att det låter konstigt med en spärr men det är väll för att de ska kunna ha återförsäljare i Sverige också.
    // Didde

Kommentera

Geolock finns EJ på Elite 7 HDI. Har aldrig funnits på de äldre Elite-versionerna heller. Endast på alla HDS.
      Det är bekräftat på flera utländska forum att geolock inte lagts till på Elite 7. Har tyvärr inga länkar här, men kan kolla upp det. Minns att en Lowrance-anställd bekräftade det i ett stort forum.

Har också pratat med en svensk kille på scandinavian-trolling som köpt från USA och GPS:en funkar finfint.

Kartor följer givetvis inte med. Kanske endast en "översiktskarta" på Sverige, men helt utan detaljer.

Bara att köpa till ett laddat Navionics Micro SD kort på 1400kr eller dyrare, beroende på hur stor täckning man vill ha av landet, så kommer det funka galant!
      Senast ändrad av GäddMartin; 2013-02-17, 20:46.
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

En sak till...

Nu har de lagt till Insight Genesis stöd för Elite 7 på Lowrance hemsida, riktigt cool funktion det där. Ska bli spännande och se hur bra det fungerar. Det roliga är att de inte nämner om Europeiska användare får använda denna funktion. Nånstans läste jag att det till en början bara funkade i USA, men det vore ju löjligt.

Å andra sidan är det väl förbjudet att mappa egna kartor, enligt Sjöfartsverket, eller är det nån gammal regel som slopats? Hur funkar det på småsjöar förresten, "får" man mappa egna kartor? Å andra sidan... hur ska sjöägaren se att du mappar med lodet egentligen?

För de som inte vet vad Insight Genesis är så kan jag dra det lite snabbt:

Medan du glider runt på sjön så spelar du in all data på lodets Navionics-minneskort. Djup, gps koordinater, bottenhårdhet mm. Max 4 timmar per "inspelning". Å andra sidan kan du börja ny inspelning direkt efter 4 timmar igen.

När du kommer hem ploppar du i Navionics.kortet i datorn, startar upp Genesis-programmet, och trycker på upload. Inom ett dygn finns en mycket mer detaljerad djupkarta över de områden du kört på, på deras server. Du laddar ner kartan ,sätter tillbaka minneskortet i lodet och då får fina djupmarkeringar i detalj nästa gång du är på sjön. Ju fler gånger du åker runt på sjön och mappar, desto mer detaljerad blir kartan då du skapar fler "djuppunkter" som Navionics bygger kartan av. Till slut har du en riktigt grym djupkarta/sjökort över ditt område.

MEN, det finns en ännu bättre poäng med det hela. Genesis är en molntjänst, vilket gör att alla användare som mappar sjön laddar upp till en och samma databas. Navionics bygger kartan efter allas mappningar, där fel i djup korrigeras beroende på hur många som mappar samma sjö. När du laddar ner kartan över ett område så får du alltså inte bara detaljerna från dina mappningar, utan även från andra som mappat samma sjö med Genesis. Borde ju bli löjligt bra kartor på vissa småsjöar efter ett tag, kan man tycka! Sjöar som aldrig tidigare haft en djupkarta ens.

Så har jag förstått principen iallafall. Rätta mig om jag har fel någonstans

Tjänsten är dock inte gratis. Måste först ha standard Navionics-sjökort över området för sisådär 1400kr eller uppåt, och sedan betalar man 99 usd (typ 650 spänn) per år för att kunna använda Genesis. Finns en billigare lösning, och det är att slippa betala årskostnad, men då får man betala 20 usd per nedladdning av ett område (tex en sjö) istället. Detta kan dock bli dyrt i längden, så ett helår för 650kr är ju helt klart ett smartare val.

99usd är för standard versionen, som ger djupkartor. Vill man ha bottenhårdhet så måste man ha nå dyrare version för 300usd dock.

Vet inte vad ni tycker, men det låter liksom nästan FÖR bra det här.

Visst finns det en hake med det hela såklart. Navionics får ju in all data, och sparar den. Efter något år kan de ju utöka sina vanliga Navionics-minneskort med data som du själv jobbat för. Du gör jobbet gratis (eller tom. betalar för det) och de säljer det vidare. Jänkarna är inte alltid så dumma trots allt...

Hur som helst en grym lösning. Teoretiskt iallafall. Återstår väl att prova och se..
        Senast ändrad av GäddMartin; 2013-02-17, 21:06. Anledning: tillägg..
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
          Geolock finns EJ på Elite 7 HDI. Har aldrig funnits på de äldre Elite-versionerna heller. Endast på alla HDS.
          Det är bekräftat på flera utländska forum att geolock inte lagts till på Elite 7. Har tyvärr inga länkar här, men kan kolla upp det. Minns att en Lowrance-anställd bekräftade det i ett stort forum.

Har också pratat med en svensk kille på scandinavian-trolling som köpt från USA och GPS:en funkar finfint.

Kartor följer givetvis inte med. Kanske endast en "översiktskarta" på Sverige, men helt utan detaljer.

Bara att köpa till ett laddat Navionics Micro SD kort på 1400kr eller dyrare, beroende på hur stor täckning man vill ha av landet, så kommer det funka galant!
          Det låter underbart!
          Stort tack för denna info.
          Då får det bli ett Elite 7 HDI.
          Även fast priserna gått ner i Sverige generellt är det fortfarande sjukt mkt billigare i USA.
          Om du hittar länkarna vore det toppen!
          // Didde

Kommentera

En färsk och seriös "First Look" på Elite 7 HDI. Den bästa review jag hittat hitintills, mycket intressant med bilder också! Texten är på Engelska.

Borde inte vara nå problem att jag länkar dit här i tråden, hoppas jag? Hojta till i så fall

@Didde, ska googla lite ikväll. Är 100% säker att jag läst det på flera trådar, och även om bekräftelsen från en Lowrance anställd. Återkommer om det!

Kommentera

Ursprungligen postat av Didde Visa inlägg
              Det låter intressant!
              Var hittade du det? Minns du det?
              Min kompis åker i början av mars så då hinner du nog inte kolla om det funkar....
              Jag tycker själv att det låter konstigt med en spärr men det är väll för att de ska kunna ha återförsäljare i Sverige också.
              Det är alltså dags att avslöja min klumpighet.
              Troligtvis kan man göra detta billigare, men jag är en amatör på att handla på nätet.

Jag beställde via Vest Marine och bad dem skicka lodet till en affär, drog ut beställning, karta mm, och gav till resenären. Kostnaden inkl moms hamnade på ca 750 usd.

Där jag handlade vill de gärna att det kort man beställer på är samma som man använder vid köpet, men går bra att ta med beställningen till butiken, dock står det inte så på hemsidan.

basspro ? har något liknande - de skickar till butik från centralt håll.

I annat fall går det att maila direkt till en lokal butik och be dem att hem ett lod, de svarade mig från en bassprobutik att det var ok, men då hade jag redan beställt.

// Tomas

Kommentera

men om man beställer ett lod från staterna för 700 dolares, så tillkommer ju då frakten på ca 50. 750 dollar * 6.35 är typ 4750. Som ett fynd... Men då tillkommer ju tull, och på det moms... Även på fraktbeloppet vad jag förstår, dessutom en tullavgift på en hunka. Då blir det ju cirkus 6250 riksdaler. Vilket förstås ändå är skapligt jämfört med svenskt pris på 6795 exkl. givare. Bara att det är så krångligt att gå bakvägar. Nån som vet en vettig sida att beställa ifrån?

å innan jag beställer... Visst har detta lod skvallerfönster, va? Trollar mest, men vill kunna vertikala med...
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Morta
                  Jag är även en amatör på ekolod, men man får väl lära sig efter hand.
                  Det finns något som heter "amplitude scope" jag antar att det är skvallerfönster.
                  Kolla på Lowrances hemsida, manual och installationsanvisning finns där.
                  // Tomas

Kommentera

Ursprungligen postat av Kömnevik Visa inlägg
                    Morta
                    Det finns något som heter "amplitude scope" jag antar att det är skvallerfönster.
                    Jepp, Amplitude scope är den funktion som vi svenskar i vardagligt tal kallar för "skvallerfönster".

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                      men om man beställer ett lod från staterna för 700 dolares, så tillkommer ju då frakten på ca 50. 750 dollar * 6.35 är typ 4750. Som ett fynd... Men då tillkommer ju tull, och på det moms... Även på fraktbeloppet vad jag förstår, dessutom en tullavgift på en hunka. Då blir det ju cirkus 6250 riksdaler. Vilket förstås ändå är skapligt jämfört med svenskt pris på 6795 exkl. givare. Bara att det är så krångligt att gå bakvägar. Nån som vet en vettig sida att beställa ifrån?

å innan jag beställer... Visst har detta lod skvallerfönster, va? Trollar mest, men vill kunna vertikala med...
                      Det är exakt det jag menar i ett tidigare inlägg Hur man än gör så blir det billigare att köpa Elite 7:an från utomlands. Flera pratar även om alternativ att handla från UK. Blir kanske ett par hundringar mer än från USA (även om man slipper moms/tull), men lättare med garanti.

Lägsta pris inkl dubbelgivare är mellan 8100-8500kr här hemma vad jag kan se. För de 2000kr extra köper jag hellre Navionics kartor och mer eller mindre får Inight Genesis betalt i ett år
                      Senast ändrad av GäddMartin; 2013-02-18, 19:31.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17