Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elia Visa inlägg
    det finns ju 2 alternativ att välja på om man vill ha med givare, den ena är dyrare än den andre men förstår inte skillnaden riktigt ???
    Precis, den ena är 50/200 455/800 och den andra 83/200 and 455/800. Fördelen med 50/200 varianten är att den når mycket djupare än 83/200. Downscan funktionen är det ingen skillnad på utan endast det "vanliga" bredbandsekolodet

Jag är inne på att vänta på att 50/200 varianten kommer till Sverige, eller finns det några nackdelar????

Kommentera

Ursprungligen postat av Eaglewood Visa inlägg
      Precis, den ena är 50/200 455/800 och den andra 83/200 and 455/800. Fördelen med 50/200 varianten är att den når mycket djupare än 83/200. Downscan funktionen är det ingen skillnad på utan endast det "vanliga" bredbandsekolodet

Jag är inne på att vänta på att 50/200 varianten kommer till Sverige, eller finns det några nackdelar????
      Frågan är om 50/200 varianten verkligen behövs om man nu inte fiskar på mycket djupa vatten på 150-200 meter ute på havet/vid kusten. 50kHz har väl en bredare kon visserligen också, kan lämpa sig bra om man vill se sina djuprigg på lodet, men å andra sidan borde väl de där 83 kHz:en också visa då en djuprigg mer eller mindre är precis under båten?

Fiskar man i sjöar eller nära kusten så tror jag 50kHz är overkill, eller vad säger ni andra?

Angående Elite 7 HDI och import så får man väl de billigare från USA, hur man än gör, även om man måste betala moms-tull. Räknade lite på det där förut. Med en 83/200 + 455/800 givare finns de att hitta för 650 dollar som lägst, drygt 4200kr, å så säg 25% moms plus några procent tull. Lägg på 30% drygt, så är man uppe i 5500kr, släng på några hundra i frakt via Jetcarrier eller liknande så är man uppe i kanske MAX 6000 kr. Alltså över 2000 kr billigare än hemma.

Ja, sen har vi det där med garantin... blir ju såklart lite knepigare att behöva skicka tillbaka till USA om nåt pajar...
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
        Frågan är om 50/200 varianten verkligen behövs om man nu inte fiskar på mycket djupa vatten på 150-200 meter ute på havet/vid kusten. 50kHz har väl en bredare kon visserligen också, kan lämpa sig bra om man vill se sina djuprigg på lodet, men å andra sidan borde väl de där 83 kHz:en också visa då en djuprigg mer eller mindre är precis under båten?

Fiskar man i sjöar eller nära kusten så tror jag 50kHz är overkill, eller vad säger ni andra?

Angående Elite 7 HDI och import så får man väl de billigare från USA, hur man än gör, även om man måste betala moms-tull. Räknade lite på det där förut. Med en 83/200 + 455/800 givare finns de att hitta för 650 dollar som lägst, drygt 4200kr, å så säg 25% moms plus några procent tull. Lägg på 30% drygt, så är man uppe i 5500kr, släng på några hundra i frakt via Jetcarrier eller liknande så är man uppe i kanske MAX 6000 kr. Alltså över 2000 kr billigare än hemma.

Ja, sen har vi det där med garantin... blir ju såklart lite knepigare att behöva skicka tillbaka till USA om nåt pajar...
        Vart hittade du det så billigt?

Kommentera

Ursprungligen postat av elia Visa inlägg
          Vart hittade du det så billigt?
          649 dollar är ett erbjudande via http://www.shut-up-and-fish.com på forumet texasfishingforum.com:
          "Lowrance Elite-7 HDI Combo 83/200/455/800 T/M Transducer.....$649.00
          Free S&H, add 8.25% tax for orders shipping to a Texas address."

TAX slipper man om man tar frakt via Jetcarrier, då får du en USA-adress i New Jersey. Annan stat än där butiken finns=ingen tax betalas. Också gratis frakt fram till lagret hos Jetcarrier.

Sen får du betala tull+moms+frakt hem till dörren direkt via Jetcarrier. Osäker på frakten med Jetcarrier, finns både flyg eller med båt som är billigare men tar längre tid. Tror knappast det rör sig om mer än 300-400kr totalt. Det bästa är att Jetcarrier sköter allt det där med moms+tull, och man betalar direkt till de.

Butiken är sjukt populär på det forumet, de är sponsorer där. För att få priset går du in på en specifik tråd, och skriver att du är intresserad (så gjorde jag), så får du ett snabbt PM från ägaren med priset. Bestämmer du dig så får du förmodligen en länk där du beställer den i deras butik direkt.
          Du hittar tråden här:

Bara regga sig och skriva som alla andra

USA är lite skumma på det viset förresten, vad jag vet. Butikerna får inte "öppet" visa om de kan erbjuda ett lägre pris än "minimum-priset" som bestäms av Lowrance själva (eller marknaden). Lägsta priset officiellt ska vara 699, därför får man gå bakvägen. Inget olagligt att sälja billigare, men nån konstig regel finns ändå att inte få visa upp det lägre priset. Det är därför man ofta måste lägga en vara i varukorgen (i många butiker iaf) för att få se det "riktiga" priset. Only in the US...

Btw... hoppas det är OK att jag länkar dit? Annars får ni säga till...
          Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Köpa från USA

Bumpar tråden.

Jag har en kompis som ska till USA snart. Hur är det nu.... Fungerar ett Lowrance Elite 7-HDI köpt i USA i Sverige?

Lodet måste ju fungera men gps? Kan jag sätta i svenska kartor? Har läst skäck historier om geolock och blinkande varningstexter på just hds från Lowrancwe. Om det är så köper jag ett Elite 7X med bara ekolod men det vore smutt med gps i samma enhet.
            Ngn som vet och har provat själv??

Mvh Didde
            // Didde

Kommentera

Tror inte GPS versioner från Lowrance fungerar i sverige. Alltid geolock vad jag förstått?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cynic Visa inlägg
                Tror inte GPS versioner från Lowrance fungerar i sverige. Alltid geolock vad jag förstått?
                Ok! Tack.
                Som jag trodde då... Hade hoppats att jag hade fel.
                Då får det nog bli ett Elite 7X.
                // Didde

Kommentera

Sv: Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI

Hittade nåt forum där de påstod att endast hds är låsta så helt säkert är det nog inte

Kommentera

Jag har bett en kompis som åker till Miami att köpa ett 7 hdi nu i februari, vad jag förstått levereras de inte med kartor på samma sätt som hds loden. Jag har försökt att hitta något på Lowrances hemsida som antyder att de inte fungerar här, men misslyckats. Tvärtom verkar de vara byggda så att de är kompatibla med EU standarder, och att flera europeiska språk finns i menyn.
                    Om det går som tänkt med gps:en vet jag i början på mars.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cynic Visa inlägg
                      Hittade nåt forum där de påstod att endast hds är låsta så helt säkert är det nog inte
                      Vad menar ni med låsta?

Kan man inte få in kartorna på exempelvis vättern å vänern?
                      saknas det svensk meny eller vad exakt skulle inte fungera?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17