Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

X betyder att det endast är ekolod. No plotter.

Kommentera

Är det fortfarande värt pengarna? Eller ska man välja ett Elite 5 istället för de pengarna tro?
      Aldrig provat Downscan...så vet inte hur vettigt det är vid vertikalfiske

Kommentera

Jag monterade mitt lod idag, provade givetvis fast båten står på trailern.
        Jag har inte köpt till någon karta då jag fiskar i en insjö som inte har sjökort.

Är brydd över kartfunktionen, där jag trodde att det skulle vara likt en vanlig GPS, men det var en väldigt grov karta.
        Norden såg jag, likaså Stockholm som var enda stad, när jag zoomade in blev allt grönt, det är väl ok då båten är på land.
        Men om detta är en grundkarta, är den helt värdelös, så jag hoppas att det finns en inställning jag missat.

Någon som vet hur detta ska göras?

Kommentera

Nja ingen inställning .. Men du får köpa ett sjökort till den för att få bättre karta..
          -- O ja Jag får använda HellFish loggan --
          Min Blogg : http://t-hellfish.blogspot.com
          Min FishBrain: http://www.fishbrain.com/Hellman

Kommentera

Jaha, det är så iallafall.
            Men min sjö finns ju inte med på några sjökort.
            Är det så att upplösningen på "min" sjö blir bättre om jag köper sjökort över kusten?

Kommentera

Nja om din sjö inte finns så får du loda den själv o använda drdepth för att få ut ett digitalt kort över sjön i plottern..

De digitala Sjökort är över de mer vanliga sjöarna där de går mer båt trafik..
              Senast ändrad av Hell-man; 2013-04-22, 17:51.
              -- O ja Jag får använda HellFish loggan --
              Min Blogg : http://t-hellfish.blogspot.com
              Min FishBrain: http://www.fishbrain.com/Hellman

Kommentera

Ok, tack för svar.
                Jag fiskar i Yxningen, ångbåten som var i trafik, står på land sedan länge.
                Så det får bli drdepth då.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxakungen Visa inlägg
                  Är det fortfarande värt pengarna? Eller ska man välja ett Elite 5 istället för de pengarna tro?
                  Aldrig provat Downscan...så vet inte hur vettigt det är vid vertikalfiske
                  Beror på vad du ska göra med lodet, men personligen tycker jag att den extra kostnaden för ett Elite 7 jämfört med Elite 5 är väldigt lite pengar med tanke på att du får större och bättre skärm, högre upplösning, Downscan funktionen som trots allt verkar riktigt bra när man lärt sig den plus många små funktioner, såsom möjlighet till Insight Genesis där du kan bygga egna kartor.

Ursprungligen postat av Kömnevik Visa inlägg
                  Jag monterade mitt lod idag, provade givetvis fast båten står på trailern.
                  Jag har inte köpt till någon karta då jag fiskar i en insjö som inte har sjökort.

Är brydd över kartfunktionen, där jag trodde att det skulle vara likt en vanlig GPS, men det var en väldigt grov karta.
                  Norden såg jag, likaså Stockholm som var enda stad, när jag zoomade in blev allt grönt, det är väl ok då båten är på land.
                  Men om detta är en grundkarta, är den helt värdelös, så jag hoppas att det finns en inställning jag missat.

Någon som vet hur detta ska göras?
                  Jaha, det är så iallafall.
                  Men min sjö finns ju inte med på några sjökort.
                  Är det så att upplösningen på "min" sjö blir bättre om jag köper sjökort över kusten?
                  Tyvärr är "grundkartan" helt värdelös, ja. Du får helt enkelt köpa ett Navionics sjökort, men ha i åtanke att de mindre sjöarna har endast yttre konturer på Navionics sjökortet (vilket du än väljer). Bortsett från Mälaren, Hjälmaren och kanske någon enstaka sjö som har djupangivelser och någorlunda detalj. De mindre sjöarna får du helt enkelt rita/logga själv med DrDepth eller Insight Genesis. Den enda fördelen då är att du har detaljerade konturer och ser hela sjön i blått på kartan, så det blir lite snyggare när du väl loggat djup. I USA verkar varenda liten sjö vara loggad med Navionics, men här i Sverige ligger vi som vanligt efter nåt decennium. Tråkigt men sant :/

Ok, tack för svar.
                  Jag fiskar i Yxningen, ångbåten som var i trafik, står på land sedan länge.
                  Så det får bli drdepth då.
                  Ja förutom att DrDepth blivit uppköpt och inte tar in nya kunder just nu, frågan är vad som händer med produkten i över huvud taget framöver. Tills dess finns väl bara Insight Genesis, ja såvida du har ett Elite 7 eller HDS Touch.
                  Senast ändrad av GäddMartin; 2013-04-23, 01:40.
                  Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Bra att veta, tack.
                    Då blir det till att vänta, jag får samla mätvärden till det där rett ut sig, och man vet om det finns ett val.

Kommentera

Köpte faktiskt elite 7x. Så blir det en separat plotter. Gillar inte å dela skärmen kommer förhoppningsvis på posten idag. Olssons fiske verkar va snabba med leveranserna!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17