Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
    Usch fy blä och äckel!!! Varför ska de förpesta Elite-loden med bredbandsteknik? Att de var analoga var ju det som gjorde dem så grymma!
    Hmm, hur menar du? Är rätt ny på området och har endast en Elite 4, men blir alltså den vanliga ekolodbilden bättre/tydligare med de "äldre" analoga enheterna såsom Elite 5 och 4 ? Jag tänkte främst när det gäller vertikalfiske, men även vid trolling.

Förstår mig annars inte på det här med Down Imaging, blir ju inte direkt bättre bild över fisken, så var är meningen? Är det för att se mer av botten eller?

Om jag nu i sommar eller nåt skulle vilja uppgradera från min lilla (men ändå nyinköpta) Elite 4, och mest är intresserad av den "vanliga" ekolodsbilden (fast större bild och kanske högre watt för mer detalj), ska jag satsa på Elite 5x eller 7x?
    Senast ändrad av GäddMartin; 2013-01-22, 00:10.
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
      Hmm, hur menar du? Är rätt ny på området och har endast en Elite 4, men blir alltså den vanliga ekolodbilden bättre/tydligare med de "äldre" analoga enheterna såsom Elite 5 och 4 ? Jag tänkte främst när det gäller vertikalfiske, men även vid trolling.

Förstår mig annars inte på det här med Down Imaging, blir ju inte direkt bättre bild över fisken, så var är meningen? Är det för att se mer av botten eller?

Om jag nu i sommar eller nåt skulle vilja uppgradera från min lilla (men ändå nyinköpta) Elite 4, och mest är intresserad av den "vanliga" ekolodsbilden (fast större bild och kanske högre watt för mer detalj), ska jag satsa på Elite 5x eller 7x?
      Vertikalfiskar man med endast ett ekolod och som har 2D så är analoga ekolod klart att föredra. De filtrerar inte så mycket i konens ytterkant vilket gör att du får "förvarningar", alltså höga fina bågar på större fisk, helt ovärderligt. Letar du fisk med hjälp av sidoteknik så skiljer man ut fiskarna där och vad man har för 2D-lod är mest en smaksak.

Down imaging tycker jag är helt värdelöst annat än till att få en bättre bild av strukturer på botten eller att urskilja en rovfisk i ett betesstim. Jag ser ingen användning av det till mitt fiske men något anväbndningsområde har det säkert
      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Är det någon som köpt och lekt med sin Elite 7 HDI ännu? Vore kul att höra lite åsikter om hur allt funkar, 2D lodet, down imaging, kartorna mm

Förresten, vet någon om all loggad data på en Elite 7 går att använda i Dr Depth, utan att behöva konvertera filer som man måste med en Elite 5 osv? Visserligen ska Elite 7 stödja bland annat det nya "Lowrance Insight Genesis" för att bygga egna kartor, men DrDepth-stöd vore ju inte helt fel!
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Köpte mitt Lowrance HDS 5 via England... http://www.jgtech.com/shop13page2.htm#Lowrance
          Frakten kostade 300 kr och det tillkommer inget mer inom EU.

Kommentera

Köpa USA??

Hej!
            Jag har en kompis som ska till USA snart. Hur är det nu.... Fungerar ett Lowrance Elite 7-HDI köpt i USA i Sverige?

Lodet måste ju fungera men gps? Kan jag sätta i svenska kartor?

Mvh Didde
            // Didde

Kommentera

Det går utmärkt att få långa fina (slöjor) förvarning på Hds lod. Man ska bara veta hur ett lod fungerar.

Kommentera

Hibbahubba:

En fundering, de skriver på sidan att man ska skriva in sitt VAT nummer för att ej behöva betala skatt, tillkom det något på priserna som syns eller betalar man mindre än det om står om man har ett VAT-nummer?

"Köpte mitt Lowrance HDS 5 via England... http://www.jgtech.com/shop13page2.htm#Lowrance
                Frakten kostade 300 kr och det tillkommer inget mer inom EU."

Kommentera

VAT är samma sak som MOMS här. Man ska uppge VAT nummer om man vill att de dra av skatten. Som privat person är det bara att betala. Tror det ligga på 17,5% om inte det ändrats.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hibbahubba Visa inlägg
                    Köpte mitt Lowrance HDS 5 via England... http://www.jgtech.com/shop13page2.htm#Lowrance
                    Frakten kostade 300 kr och det tillkommer inget mer inom EU.

det finns ju 2 alternativ att välja på om man vill ha med givare, den ena är dyrare än den andre men förstår inte skillnaden riktigt ???

Kommentera

Ursprungligen postat av Thobbe.B Visa inlägg
                      Det går utmärkt att få långa fina (slöjor) förvarning på Hds lod. Man ska bara veta hur ett lod fungerar.
                      Jag lyckades då inte under mitt åt att få förvarningar på ett HDS med fiskbar känslighet inställd. Med Elite-5 får jag det jämt men massa olika inställningar!
                      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17