Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance släpper ännu en ny enhet, Lowrance Elite 7-HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nu hamnar vi kanske lite offtopic, men hur länge håller ett 55ah batteri strömmen om det har 70% av sin orginalprestanda kvar?

Har ju recondläge på min ctek kanske köra en omgång och se vad som händer, alt så lämnar jag tillbaka batteriet då det köptes med garanti.

Det hade ju inte tagit något alls då hade jag kört ekolodsloggning runt sex timmar*kliar mig lite i skallen*

Kommentera

• Ursprungligen postat av NiklasF Visa inlägg
      Nu hamnar vi kanske lite offtopic, men hur länge håller ett 55ah batteri strömmen om det har 70% av sin orginalprestanda kvar?

Har ju recondläge på min ctek kanske köra en omgång och se vad som händer, alt så lämnar jag tillbaka batteriet då det köptes med garanti.

Det hade ju inte tagit något alls då hade jag kört ekolodsloggning runt sex timmar*kliar mig lite i skallen*
      Da må vi regne litt, jeg tar forbehold om at min prosentregning er "rostig".
      Ett 55 ah (bly-)batteri kan lades ut til ca 60% gjenstår, dvs at du har 22 ah disponibelt hvis det er 100%
      Ett 70% batteri vil starte på 38,5 ah men ikke gå lengre ned ennd ersom det var 100%, dvs du har 16 ah disponibelt.

Et Elite 7 HDI trekker 0,9 ah, dvs du kan få 14,8 timer ut av et 70% 55 ah batteri.

Vær obs på at dette regnestykket blir ganske teoretisk. Feks er mitt utgangspunkt i at man kan få ut 40% av batteriet avhengig av ideell driftstemperatur for batterier, og det har du defintivt ikke nå ved mindre du har batteriet på innsiden av jakken din. Samtidig vil forbruket til enheten variere, særlig påvirkes forbruket av hvilken lysstyrke du bruker på skjermen.

Jeg lurer også på om jeg kan ha regnet feil her et sted, for magefølesen sier at du skal få lengre driftstid.... Jeg er litt utenfor mitt "fagfelt", så hvis noen som er bedre på 12V enn meg kan kontrollregne er det en fordel. Men at ditt batteri vil gi 10-20 timers drift er nok ikke så veldig langt fra sannheten.

Jeg har også lader med mulighet for reconditioning, men har aldri prøvd det så jeg vet ikke hva effekten vil være.
      Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av NiklasF Visa inlägg
        Nu hamnar vi kanske lite offtopic, men hur länge håller ett 55ah batteri strömmen om det har 70% av sin orginalprestanda kvar?

Först och främst så beror det på vad man har för batteri. Tex vanlig startbatterier är inte till för att användas som förbrukningbatterier över tid. Att göra djupa urladdningar på ett sånt förstör batteriet snabbt. Men har du ett batteri som är gjort för djupurladdningar etc så kan du testa med garanti. Dock så ska dom senare heller aldrig laddas ut helt.

Kommentera

• Äh vafasiken, jag köpte batteriet för 300kr jag tutar och kör och ser hur länge det håller så skall jag tänka på era tips om att underhållsladda det efter varje tur så vore det väl fasiken om det inte skall klara sig ett bra tag för mig.
          ( kör en Elite 5 HDI, inte en 7:a men det är så lite som skiljer så istället för att göra nya trådar så frågade jag här )

Kommentera

• Den strömförbrukning som Lowrance anger är maxförbrukning, dvs med allt igång inklusive max belysning. Drar du ner belysningen minskar förbrukningen kraftigt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
              Den strömförbrukning som Lowrance anger är maxförbrukning,...
              Kan du backa upp det påståendet ?
              Jag blir glad i hela själen om du kan det
              Jag tycker mig bara ha läst "typical current drain" eller liknande formulering och tolkat det som ännu en i raden av glädjekalkyler....med skärmen möjligen på medel.
              (Sitter o funderar på om ett 7,2 ah batteri som funkat utmärkt till ett mark 5x kommer orka fram till första kafferasten med ett elite 5 hdi...jag får tifigarelägga kaffet frsmöver)

Kommentera

• Fick svaret direkt av Lowrance på mail. Då gällde frågan HDS7t men det är ju samma skärmstorlek och förbrukning som Elite 7.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                  Fick svaret direkt av Lowrance på mail. Då gällde frågan HDS7t men det är ju samma skärmstorlek och förbrukning som Elite 7.
                  Det var 0.5 A med full ljusstyrka va?

Kommentera

• Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                    Det var 0.5 A med full ljusstyrka va?
                    @norden tack för svar!

Manulen för 5an o 7an ger samma 1.1 ah som typical curtent drain. Första googlade foruminlägg sa 0.9 om en elite 7a.

Hoppas det är 7ans siffra i 5ans manual o inte vice versa...

Kommentera

• Det låter mycket, jag har ett 7 Ah batteri och klarar en hel dag med full ljusstyrka, inget gnäll om att batteriet håller på att ta slut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17