Köp av ekolod nu eller vänta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av ekolod nu eller vänta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köp av ekolod nu eller vänta

Hej

Min första post här inne på forumet. Och min fråga är följande.

Har tänkt köpa ekolod och har mest kikat på Lowrance mark 5x och Lowrance elite 5x.
    Men har hört lite att det kommer att komma nya versioner av Humminbird(säkerkt nya lowrance med) ekolod som har en bättre upplösning nästa år. 640x640 tror jag det var.

Vad tror ni, är det värt att vänta på att få ett ekolod med bättre upplösning eller blir jag lika nöjd med ett Elite 5x t.ex?
    Har aldrig haft en "bra" ekolod tidigare. Endast kört med billigare varianter där jag i stort sett bara ser djup. Vill ha ett bättre till vertikalfisket nu.

Kanske kan få ett bättre pris av de gamla modellerna nu istället?

Tar gärna emot alla möjliga tips och råd.

Mvh

Johan

Jag törs nog påstå (utan djupare efterforskning) att Elite 5X är det lod de flesta använder till sitt vertikalfiske och även vanligt spinnfiske såklart.
    Jag och polaren kör med ett sådant och är klart nöjd.
    Lämplig storlek och upplösningen är mer än tillräcklig.

Jag är skitnöjd och man får mycket Lod för pengarna !
    Det är även lättanvänt med enkla menyer.

Får du tag på ett sådant till rätt peng så har du absolut inte gjort bort dig!

Vill du komma lite billigare undan så kan du såklart köpa Mark 5X Pro, ungefär samma sak som Eliten men det är svartvitt.
    Jag tycker dock att färgen gör halva grejjen, särskilt vid vertikalfisket!

Kommentera

Köp en i färg direkt, ingen ide att snåla o köpa en svartvit, har du kollat på Lowrance HDS 5X, kör själv med en sådan och är riktigt nöjd. Och så är den även förberedd för Lowrance nätverk, så du kan koppla in tex. Structure Scan i framtiden om du blir sugen... men det kanske går att göra med Elite 5X oxå? det kanske Henke kan svara på?

Kommentera

Tackar för svaren.

Ja färg lär det nog bli. Frågan är då om jag ska vänta på 2013 års modeller eller försöka få till ett bra pris på modellerna som finns nu? Det som säljaren sa när jag kikade var framförallt att de nya har bättre upplösning som säkerligen är bättre än de gamla. Men frågan är om det är värt det om man kan få ner priset på de gamla.

Tanken är att göra det portabelt. Försöker hitta någon post med hur man går tillväga på ett bra sätt. Just själva kopplingen till batteriet. Vad för batteri man ska ha m.m.

Kommentera

Jag köpte min HDS 5X, från Bassproshop i USA, den innehåller svenska menuer, celsius och metriskt system. Nu
          säljer de ut gen1 loden till ett riktigt vettigt pris (380$ = 2660 sek), och då tillkommer ju naturligtvis frakt (och kanske även tull och moms)

Kommentera

Ursprungligen postat av Basspro Visa inlägg
            Jag köpte min HDS 5X, från Bassproshop i USA, den innehåller svenska menuer, celsius och metriskt system. Nu
            säljer de ut gen1 loden till ett riktigt vettigt pris (380$ = 2660 sek), och då tillkommer ju naturligtvis frakt (och kanske även tull och moms)

http://www.basspro.com/Lowrance-HDS5...roduct/103485/
            Antar att du slapp tull och moms? Vad gick frakten på?

Kommentera

Var inne på ett HDS lod men efter att ha läst mycket om det så valde jag ett klassiskt Elite 5X istället.
              Jag tyckte det var många som hade problem med sina HDS lod så därför valde jag en äldre modell.
              Ångrar mig inte det minsta.
              Sök lite på forumet och bilda dig en egen uppfattning.

Och nej, Elite 5X går inte att koppla upp mot datorn som HDS loden gör.
              Enda nackdelen som jag ser det då man inte kan utnyttja tex Dr Depth med ett Elite 5X.

mvh/ Henke W

Kommentera

Köp av ekolod nu eller vänta

Jag tycker att du skall vänta till nästa års lod kommer. Inte nödvändigtvis för att köpa ett 2013 lod men som med allt annat så sjunker priserna på dom gamla sakerna när nya modeller kommer ut på marknaden.

Kör själv med ett Elite 5. Stort sett samma lod som 5X men med plotter. Har för närvarande ingen användning för plotter delen men man vet aldrig om man behöver det framöver kanske. Tack vara att det är plotter i mitt lod så får jag då också upp min hastighet på skärmen genom gps'en vilket är fruktansvärt bra vid trolling.

Så om du inte behöver ett lod nu i vinter vänta med att handla tills dom nya kommer ut. Om du inte hittar ett riktigt bra rea pris vill säga

Kommentera

Enda nackdelen med elite 5(x) är den dåliga skärmen, eller dålig och dålig men nog hade man önskat starkare ljus och högre upplösning. Grymt ekolod hur som helst, bästa 2D lodet jag testat och då har jag även ägt HDS5 och testat Humminbird, dock är humminbird bättre på mycket annat istället..
                  Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Jag beställde inte utan var över på en 2 veckors semester, och tog med både HDS:n och en Structure Scan + en jädra massa annat i bagaget. Jag brukar göra en 2 veckors roadtrip varje höst, och bunkrar upp med det mesta som jag behöver under fiskesäsongen, tex linor, rullar, wobbler osv...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 790 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17