Fartgivare Lowrance X-125? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartgivare Lowrance X-125?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fartgivare Lowrance X-125?

Någon som använder fartgivare till X-125, det "hjulet"?
    Fungerar det enligt önskemål?
    Funderar lite på montering på min Ryds 480S, antar att "vinkeln" inte spelar någon roll så känge den ligger kant i kant med skrovet.

Dom är ganska känsliga och fladrar mycket när det gungar lite. Tycker den jag har visar ganska mycket fel vid högre farter. Typ gps fart 26knop paddelgivaren 34knop.
    Använder den mäst till att se om det skiljer mycket mot gps farten när man vänder från medsjö till motsjö

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Jag kommer bara nyttja den "riktigt" vid gädd och gös trolling.
      Frågan är hur mkt den visar "fel" vid så pass låg fart. Är inte heller ute på havet eller på något av våra stora vatten. Endast insjötrolling.

Kommentera

köp en handhållen gps och använd den till att se farten och även så kan man få ut ett plotterspår och lägga waypoints enkelt. Gpsen är nog nästan ett bättre hjälpmedel än ekolodet när man trollingfiskar för att hitta tillbaka till "hotspots"

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
          köp en handhållen gps och använd den till att se farten och även så kan man få ut ett plotterspår och lägga waypoints enkelt. Gpsen är nog nästan ett bättre hjälpmedel än ekolodet när man trollingfiskar för att hitta tillbaka till "hotspots"
          Det är ju klart en bra tanke. Det sköna hade varit att ha det i samma enhet. Har Ajfån med MotionX GPS men vill helst inte hålla på o klabba med 2 enheter. Speciellt om man inte har laddning mm i båten (än).
          Tanken är längre fram att köpa en riktig plotter för att logga rutter och waypoints men ekonomin tillåter inte det just nu.

Kommentera

har haft det du kallar för "hjulet" till ett annat Lowrancelod, fungerar jättebra. Man får lätt ut "snitthastigheten" trots vågor och annat som påverkar. Säg att du åker i 2knop och du går i motvind när det blåser 5ms så kanske farten hoppar mellan 1.7-2.3.

Man lär sig med tiden men allvarligt talat, behöver man ha EXAKT speed? Hade ingen givare senast och fick 5 laxar. Dock gött att se ungefär hur fort det går

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg
              har haft det du kallar för "hjulet" till ett annat Lowrancelod, fungerar jättebra. Man får lätt ut "snitthastigheten" trots vågor och annat som påverkar. Säg att du åker i 2knop och du går i motvind när det blåser 5ms så kanske farten hoppar mellan 1.7-2.3.

Man lär sig med tiden men allvarligt talat, behöver man ha EXAKT speed? Hade ingen givare senast och fick 5 laxar. Dock gött att se ungefär hur fort det går
              Som du säger är det ingen exakt hastighet jag är ute efter. Men eftersom jag aldrig haft en fartgivare och bara haft båten ett par år till trolling känns det ganska viktigt att få pejl på hastigheterna. Blir att lägga en beställning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wehlin Visa inlägg
                Som du säger är det ingen exakt hastighet jag är ute efter. Men eftersom jag aldrig haft en fartgivare och bara haft båten ett par år till trolling känns det ganska viktigt att få pejl på hastigheterna. Blir att lägga en beställning.
                Way to go! Blir att införskaffa till nya lodet för min del också, men väntar till våren.

Kommentera

Jag hade en sådan fartgivare då jag hade en X125, och som andra redan sagt. Det ger en fingervisning, men man ska inte lita på det fullt ut.
                  Fungerar bättre i sjö än strömmande vatten, men gps är mer pålitlig.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg

Att farten pendlar när man åker i motsjön är väl endå det mest realistiska? Det är skillnad på fart över grund och fart genom vatten.

Eller missförstod jag dig?
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 893 visningar
                    0 gillar