Ipad som kartplotter med Navionics HD - Tips och råd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ipad som kartplotter med Navionics HD - Tips och råd?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ipad som kartplotter med Navionics HD - Tips och råd?

Jag ska införskaffa en Ipad för att ha i båten.

Har under flera år kört Iphonen som kartplotter med Navionicsappen.

Vilken Ipadmodell bör jag köpa? Duger Ipad 2 bra? Måste man ha 3G modellen? Vart köper man GPS förstärkare?
    Tips och råd mottages tacksamt.
    Har redan bestämt mig för ett RAM-fäste och ett vattentätt skal jag hittat.

Ska du endast skaffa en Ipad för att ha sjökort på? Om ja, så finns det ju bra mkt billigare alternativ. Fö kommer "Nexus 10" i slutet av denna månad sägs det.

Finns även en relativt ny tråd här ang Ipad och Navionics.

Kommentera

Ipaden funkar mycket bra som plotter kör med den både istorbåten ( trettio fots motorbåt) och till fiskebåten. Jag kör med iPad tre och 3G och använder du 3G slipper du extern gps då du har den inbyggd och du behöver ingen extern förstärkare heller. Vad gäller ipad 2 eller ipad 3 vet jag inte om trean är så mkt bättre tror den är lite snabbare och har ljusstarkare skärm. Jag körde med paddan hela sommaren parallellt med en vanlig plotter och jag var ute 8 veckor i sthlms skärgård och den felade inte en enda gång.
      Jag har provat de flesta plotterappar och tycker att seapilot är den klart bästa. Till sjöar där det saknas sjökort använder jag motion x hd. Fördelen med 3G ipaden ihop med seapilot är att sjökorten ligger nedladdade i paddan och med inbyggd gps behöver du ingen internetuppkoppling som behövs till andra program. Sen är seapilot den enda appen jag prövat som säger själva att det är en fullskalig navigeringsapp de andra säger att det inte får användas till navigering osv här är länk till seapilot http://www.stockholmradio.se/seapilot
      Nackdelen som jag ser med ipaden är batteritiden när man stoppar den i ett vattentätt case utan utgång för laddsladden. Då håller bara batteriet typ 6-7 timmar. Vet inte om det finns case med utgång för kabeln och finns det, köp den, man blir galen när batteriet tar slut.
      Senast ändrad av Chrisse; 2012-10-26, 06:30.

Kommentera

lifeproof skal har lucka för laddning...har kört detta skal i sommar på i-phone...funkar klockrent, finns även till i-pad...
        lite dyr bara...men bra...
        Venture from Beaches to Metropolises with LifeProof Right by Your Side LifeProof
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
          Ska du endast skaffa en Ipad för att ha sjökort på? Om ja, så finns det ju bra mkt billigare alternativ. Fö kommer "Nexus 10" i slutet av denna månad sägs det.

Finns även en relativt ny tråd här ang Ipad och Navionics.
          Ja precis, är inte så förtjust i surfplattor i övrigt. Ska köpa den för att ha som plotter och underhållning vid dåligt fiske.
          Är inte så insatt i Androidplattor, och är väldigt nöjd med Iphone och min Macbook laptop, så därför kommer jag att köpa just en Ipad och inte en android. Blir högst troligt att köpa en beggad Ipad 2.

Chrisse:
          Tackar för ditt utförliga svar!
          Finns Hornavan och Uddjaur i Seapilot?
          Finns "Google Overlay" funktionen i Seapilot? Eller motsvarande funktion? Den är ruskigt användbar i Navionics Appen.
          Använder google overlay funktionen när jag fiskar i småsjöar (där det ej finns sjökort) för att logga mina trollingrutter
          Se bild:
          Click image for larger version

Name:	IMG_1203.PNG
Views:	1
Size:	370,7 KB
ID:	1764903
          Senast ändrad av mobetahl; 2012-10-26, 07:58.

Kommentera

Tjena mobetahl!
            Har kollat in mitt seapilot och hornavan verkar inte finnas med i standardutbudet men kanske går det att köpa till sjökort dit. Frågan är om sjökort behövs där uppe är väl is året runt där . Overlay finns inte heller i sp men det har istället motion x hd som jag kör småsjöar osv i. Ser ut så här med trollingspår:
            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	544,4 KB
ID:	1764904

Börjar du använda en padda är du fast sen och kommer att använda den till allt.......

Kommentera

Hmmm citat: "Börjar du använda en padda är du fast sen och kommer att använda den till allt....... " slutcitat
              Blir nog tvungen att börja kolla upp grejen, kommer den ena efter den andra positiva recensionen här!
              Fortsätt!!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har någon av "paddorna" ingång för extern USB GPS puck, dvs om inte någon finns inbyggd, hatar om det inte finns anslutningar för externa grejor.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Min ipad tre 3G har inbyggd gps som inte behöver internetanslutning för att funka men köper man wifimodellen finns extern puck att köpa till. Klart du ska ha en padda och helst en 3G så slipper du massa externt.

Kommentera

En annan sak: om du inte köper 3G varianten så kan du bara surfa där ett wifinät finns tillgängligt alltså inte där du fiskar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17