Mark x5, vertikalfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mark x5, vertikalfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
    Alltså.. egentligen så blir det i slutändan billigare att köpa ett till lod. Helt sjukt, men så är det. Tyvärr kommer det ta upp mer plats i båten vilket jag inte gillar.. men då får det väl vara så. Ett mark x5 kostar 2200kr. En givare kostar 900, och om man ska köpa en dyr switch så är vi uppe i samma pris eller till och med mer.
    ....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Då får jag inte plats med en GPS nästa år ;( i alla fall inte där jag vill ha den..
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Då får jag inte plats med en GPS nästa år ;( i alla fall inte där jag vill ha den..
        kombinerat lod och plotter som andralod kanske..... eller gör helt enkelt bara ett fäste till den givare du har som går att flytta från akter till sidan av båten när det behövs...så här...
        Aktern
        Click image for larger version

Name:	givare 011.JPG
Views:	4
Size:	728,9 KB
ID:	1764632

flytt till sidan...

Name:	givare 012.JPG
Views:	3
Size:	717,8 KB
ID:	1764633

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Kristallklart då köp en combo lod/gps för pulpeten och spar det andra (lodet) för vertikalen visst blir det dyrt och det kräver nog att du stänger av pulpetens lod när du vertikalar annars kommer vertikal lodet plocka upp störningar från pulpetens lod, givarna kommer nog för nära varandra när de sänder.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

[QUOTE=byggarn;763167]kombinerat lod och plotter som andralod kanske..... eller gör helt enkelt bara ett fäste till den givare du har som går att flytta från akter till sidan av båten när det behövs...så här...
            Aktern

Name:	givare 011.JPG
Views:	4
Size:	728,9 KB
ID:	1764632

flytt till sidan...

Haha ja om rätt gjort fungerar det utmärkt, vinstilla eller nästintill bara släpp rakt bredvid givaren

Kommentera

Tjusig lösning. Jag har Linders akterfäste och vill gärna använda det. Känns drygt att ha köpt det och monterat, för att sedan inte använda.

Att dissa nytt lod i höst och spara till en kombo till i vår är ju en idé som tåls att tänka på, helt klart. Tack för tipsen!
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

[QUOTE=TAMTAM;763183]
                Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                kombinerat lod och plotter som andralod kanske..... eller gör helt enkelt bara ett fäste till den givare du har som går att flytta från akter till sidan av båten när det behövs...så här...
                Aktern
                [ATTACH=CONFIG]45616[/ATTACH]

flytt till sidan...

Haha ja om rätt gjort fungerar det utmärkt, vinstilla eller nästintill bara släpp rakt bredvid givaren
                funkar alldeles utmärkt även om det blåser lite...dock får det inte gunga alltför mycket, men det gäller ju alla konstruktioner på
                givarfäste om det inte är gyroupphängt...

Kommentera

Är det någon av er som vet om ett prisvärt lod/plotter från lowrance som använder samma givare som Mark x5?
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det där ser ju inte fel ut om man bortser från att det är en annan givare. Men men .. jag får väl koppla om elen och byta givare helt enkelt. Jag har hela vintern på mig.

Är det någon som har erfarenhet av det där lodet/plottret?
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det där är säkert en bra maskin och jag skulle tro att samtliga maskiner i Mark X serien oavsett GPS använder samma ekolod/ givartyp dvs komb ström och givare, hur evt extern gps antenn ansluts ingen aning men skulle tro de flesta är interna i själva maskinen.
                      Tips gå in på Lowrance hemsida ladda ner de manualer till maskiner du finner intressanta, studera dessa noga speciellt inkoppling och evt kopplingar till givare och antenner, där finner du mycket värdefullt lycka till med grejorna.
                      PS byggarns tips är bra, skaffar du combo grej funkar det fortfarande lika bra, när du vertikalar väljer du bara helbild lod och när det är dags för lång förflyttning/hemfärd går du över till helbild plotter, tro mej mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 779 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17