Mark x5, vertikalfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mark x5, vertikalfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
    1995 :o wtfffff.. för en sladd, va i helvete

*edit
    Det är om man vill att lodet ska ta åt sig båda givarnas signaler samtidigt misstänker jag?
    ...det kostar att ligga på topp!! Köpte min utmlands dock 700-750:-...
    Och nej, man väljer vilken givares signaler som skall användas i lodet t.ex den i aktern eller den i fören...båda givarna kopplade till switchen och man väljer genom att byta switchläge bara i stället för att flytta kontakter och jäklas, som till slut förstör kontakterna...
    Senast ändrad av byggarn; 2012-09-20, 21:02.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Najs, beställde du den? Jag skulle kunna tänka mig att lägga 700 spänn för att slippa pilla med kontakterna varje gång.

Har du kopplat ihop strömkablarna?
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Blir lite billigare att beställa från USA. Finns dock en risk att man åker på lite tull och moms.

Vänligen,
        Tommy

Kommentera

Hmm, det kommer säkert bli 1500 spänn.. är det någon som vet om man kan få tag på en bra vattentät switch som har fler kopplingar, så att man får med alla kablar till lodet via en switch?
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
            900kr fraktfritt för en givare till Mark 5x från Ax marin http://www.axmarin.se/webshop/submen...-200khz-hstwsu
            Problemet bara som jag ser det är att givar och strömkabel är kombinerade, dvs det är bara EN kontakt in i lod/displayenhet, för att då byta givare tvingas man även byta strömkabel anslutning, dessutom måste man ha nån form av avsäkrad snabbanslutning av elen, javla bök, äldre Lowrance hade dessa kablar separerade på TVÅ kablar in i instrumentet, då var det enkelt bara slå av skifta kontakt och köra eller använda den switchboxen som fanns, ett lod två givare, funkar inte här annat än om man tillverkar själv, det går overtygad om det men vill inte rekommendera annat än till kunniga isf.
            För min del skulle jag nog köra två kompletta, billigare sådan vid styrpulpet och det dyrare vid sök och fiske med nån givarhållare, så länge du kör fort krävs inget överjävligt bara nåt som ger dej djupet någorlunda säkert
            Senast ändrad av TAMTAM; 2012-09-21, 15:52.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tänker man närmare efter borde det inte vara svårare än att bägge kablarna är anslutna till elcentral samtidigt sedan bara byta till den man vill så länge ej kontakten är i går inga pulser ut, blev lite fel i föregående tror jag bestämt....

Kommentera

Ursprungligen postat av Fifty Visa inlägg
                Blir lite billigare att beställa från USA. Finns dock en risk att man åker på lite tull och moms.

Vänligen,
                Tommy
                Den där passar inte, tvärsäker, till äldre grejor, kan du INTE använda.
                Till för lod med separerade ström och givarkablar

Kommentera

humminbirds är lite billigare...vill man pilla lite kanske det går att använda en sån...
                  en tusenlapp på Navalis och $59 på amazon...

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Den där passar inte, tvärsäker, till äldre grejor, kan du INTE använda.
                    Till för lod med separerade ström och givarkablar
                    Fel igen, visst GÅR det att använda den om du klipper alla kontakter för du lär inte hitta lösa som passar för inlödning till de befintliga som medföljer, kablarna och switchen fungerar säkert iofs.
                    Enklare besöka ELFA för samtliga ingående komponenter till evt bygge men som sagt det kräver kunnande, enklaste är nog två vanliga kompletta givare anslutna samtidigt till elcentral, sedan byta kontakt till givare du vill använda

Kommentera

Hmm.. elen är inget problem. Men man behöver ju en jävla speciell switch.. hur många kablar är det tillsammans med de två för elen? 7? Jag hittar ingen sån typ av switch.. men det måste ju finnas. Vi kan väl inte vara de enda som vill ha en switch för en sån typ av kabel.

@byggarn
                      Hmm.. är det lika många kablar? I så fall bör det ju funka med den switchen. Frågan är om jag vill lägga så mycket pengar och hoppas på att det funkar

Alltså.. egentligen så blir det i slutändan billigare att köpa ett till lod. Helt sjukt, men så är det. Tyvärr kommer det ta upp mer plats i båten vilket jag inte gillar.. men då får det väl vara så. Ett mark x5 kostar 2200kr. En givare kostar 900, och om man ska köpa en dyr switch så är vi uppe i samma pris eller till och med mer.
                      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 779 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri