Strömkabel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömkabel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strömkabel

Ska köpa frontmonterad elmotor inom en snar framtid men har lite funderingar.

Vill ha batterierna kvar bak för att få en bra fördelning på vikten. Båten är lite framtung som det är redan pga ett stort kastdäck. Måste därför dra plus och minus kabel genom hela båten.

1. Hur grov kabel måste jag ha mellan batteri och motor?

2. Hur seriekopplar man 2 batterier på bästa möjliga sätt?

Jag kan inte ha motorn på båten jämt så motorn kommer jag ta med mig hem varje gång. Men kablarna framifrån och bak kommer att vara fastmonterade. Bak vid batterierna kommer jag att sätta snabbklammer som dom här. http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...lsnabbkop.html
    Men fram vid motorn vette tusan hur jag ska koppla ihop kablarna varje gång snabbt, säkert och smidigt.

3. Finns det något smidigt sätt att koppla ihop kablarna på snabbt när man sätter dit och tar bort motorn?

4. Hur grov säkring bor jag ha? (vet inte om det har någon stor betydelse men jag kommer att ha 2st seriekopplade 80 ampers batterier och motorn blir en 54'a)

Har säker mer frågor men dom där 4 är vad som jag kom på just nu. Uppskattar även tips på ställen där man kan köpa kabel billigt. Blir rätt dyrt på vissa ställen med tanke på att jag lär behöva 11meter ganska grov kabel.

Hej,

1 16 mm fungerar bra till den motorn.

2 Ska du köra på ett 12 volt system så ska du inte seriekoppla utan parallelkoppla din batterier annars blir det ett 24 volt system.

3 Antingen sätter du dit en fast minnkota kontakt vilket ser bäst ut eller så köper du två truckkontakter billigt som fungerar lika bra men bör sitta lite regnskyddat.

4 säkringen kör jag med en glassäkring från biltema (sådan som man har till slutsteg i bilar) är den största har för mig den är på 30 amp men kan ha fel där.

Lycka till med din installation.
    Mvh Marcus
    http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Här kan du räkna ut hur grov kabel du behöver...spänningsfallet blir ganska stort i ett 12v system om du har för tunn kabel!

http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Lite tips vid montering av 12v system!

Tanke på att din motor drar ca 48 ampere kabel längden är 11 meter samt 12volt system
        så måste du upp på minst ca 33mm2 för att ej ha högre spänningsfall än 0.5 volt!
        Skulle jag vara dig så kör på 50mm2, hellre för grov kabel än tvärt om i alla lägen!

Mvh Peder
        Senast ändrad av pedreus; 2012-09-18, 09:12.

Kommentera

Det blir inte 11 meter enkel kabel. Båten är 4,5 meter så max 5 meter lång kabel.

Kommentera

Men man måste räkna på sammanlagda längden av + och - kabeln

Kommentera

Jo det var så jag menade

Kommentera

Well först så slänger jag upp min "handson erfarenhetsbaserade" lösning sedan kommer Exxet med en ingenjörsuträkning som förklarar det jag sagt samt korrigerar ev avvikelser som kan förekomma i min ovetenskapliga lösning, men funkar gör den iaf ;-)

Använd 16-20mm2 kabel, dubbelledartyp med extra nötlager, snabbkontakter på bateriet är bra och som nämnts använd truckkontakter aka laddningshandskar köp 2 st de passar i varandra när de spegelvänds!

Visst den motorn drar runt 50A på full effekt vilket Du i princip aldrig använder och om Du gör det så är det korta stunder så att dimensionera kabeln efter det är galet, normalt kör Du på mellan eller lågeffekt och då räcker den kabel jag nämnde utmärkt.

Säkring på 60A använd en flatstiftssäkring som Du sätter på pluskabeln i en vattenskyddad hållare finns på Biltema inkl allt annat Du behöver, Du ska parallellkoppla batterierna för att få 12V vilket påtalats men det är viktigt om Du seriekopplar och matar in 24V i motorn brinner den upp vilket är synd, även om säkringen bör rädda den men dumt iaf och helt onödigt!.

Så Exxet kör på med de officiella uträkningarna nu ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Well först så slänger jag upp min "handson erfarenhetsbaserade" lösning sedan kommer Exxet med en ingenjörsuträkning som förklarar det jag sagt samt korrigerar ev avvikelser som kan förekomma i min ovetenskapliga lösning, men funkar gör den iaf ;-)

Använd 16-20mm2 kabel, dubbelledartyp med extra nötlager, snabbkontakter på bateriet är bra och som nämnts använd truckkontakter aka laddningshandskar köp 2 st de passar i varandra när de spegelvänds!

Visst den motorn drar runt 50A på full effekt vilket Du i princip aldrig använder och om Du gör det så är det korta stunder så att dimensionera kabeln efter det är galet, normalt kör Du på mellan eller lågeffekt och då räcker den kabel jag nämnde utmärkt.

Säkring på 60A använd en flatstiftssäkring som Du sätter på pluskabeln i en vattenskyddad hållare finns på Biltema inkl allt annat Du behöver, Du ska parallellkoppla batterierna för att få 12V vilket påtalats men det är viktigt om Du seriekopplar och matar in 24V i motorn brinner den upp vilket är synd, även om säkringen bör rädda den men dumt iaf och helt onödigt!.

Så Exxet kör på med de officiella uträkningarna nu ;-)
                  Visserligen är det långt, ca 10m men lite spänningfall på en elmotor är inte hela världen, Visst kan man ta grövre om man vill kosta på sig. men som du sagt det är inget måste.

Vill ni ha en beräkning på vilket spänningsfall som erhålls så visst kan vi räkna.

eller här får ni och räkna själva:
                  Kabeldimensionering (1).xls
                  Senast ändrad av Exxet; 2012-09-18, 21:32.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Någon uträkning vet jag inte om det behövs direkt

Men som tidigare sagt här så kör man ju i stort sett aldrig på max fast med elmotorn. Läge 2 eller 3 av 5 är vad som används till 95% Max fart har jag bensin snurran till.

Det som är mest intressant för mig just nu är hur vek kabel jag kan ha utan att det blir allt för stor inverkan samt vart man kan handla sån kabel och kontakter till en bra peng.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 790 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17