Elite-5X eller HDS-5X för gösfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elite-5X eller HDS-5X för gösfisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elite-5X eller HDS-5X för gösfisket?

Hej!
    Har just fått ett bidrag till nytt ekolod i present. Jag har haft ett gammalt Apelco i 15 år och varit grymt nöjd med det men utvecklingen har ju gått framåt en del...
    Jag fiskar uteslutande i insjöar som är grundare än 15meter. Har hittills bara vertikalfiskat på bottenfisk men är sugen på att köra mer på de pelagiska.
    HDS-lodet är ju ca 3000kr dyrare än Elite. Vad tycker ni, är det värt pengarna? Eller borde jag kolla på något helt annat lod, tex Hummingbird eller Garmin?
    Är det värt de extra pengarna för hds när man tex bara fiskar så grunt som jag?
    Hade varit intressant att höra folks synpunkter.
    /Henning

Kör på ett Elite 5x, du kommer inte ångra dig. I mitt tycke är detta lod bättre än HDS till pelagiskt fiske. Fiskar du bara botten kan jag tycka att HDS'et är något bättre. Jag har ägt och fiskat båda dessa ekolod by the way..
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Tack!
      Alltid bra att höra från någon som testat båda. Har själv varit ute rätt många gånger med ett fett HDS 10 med sidscan, radar och hela skiten men det var på en yrkesbåt för torskfiske så det var se men inte röra. Jag har alltså inte mixtrat med grejjorna själv.
      På vilket sätt tycker du att HDS är sämre pelagiskt? Läste något som jag tolkade som att det var lättare att missa fisk vid sidorna om eko-konen men det borde väl ha med givaren att göra?
      Ytterligare en fråga: Gps, inbyggt eller som egen enhet?
      /Henning

Kommentera

HDS filtrerar sjukt mycket i utkanterna av konen så man får inga så kallade skuggekon vilket man får på Elite-lodet och som är oumbärligt när man söker fisk pelagiskt. GPS har jag inte kört än men hade jag inte ett stort ekolod skulle jag köra det separat om jag använder det mycket, annars kan man ju växla bild på ekolodet bara.
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Äger ett HDS-5x för tillfället, vet inte om jag fått tag på ett måndagsexemplar eller vad som har hänt. Förra gången jag var ute började ekolodet helt plötsligt hacka vilket är sjukt störande och ohållbart... Har provat med återställningar hit och dit utan resultat. Flera har också påpekat att det kan ha med strömmen att göra, att det blir störningar. Har försökt att koppla det till fristående batteri i fören utan resultat.

Fram tills förra passet var jag helnöjd...

GPSen och plottern används föga men än när jag är i nya vatten och vill tillbaka till en plats som jag inte hittar. Då är det riktigt skönt att ha plottern, samt om det blir mörkt eller dimma.

Mvh Rikard

Kommentera

gps och plottern är ju även kanon om man vill tillbaka till bra spots....hds-lodet går ju alltid att senare bygga ut med en structurescan också....men som rent lod är nog eliten något litet bättre...kanske...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Shit vad komplicerat allt blev...
              Tänkte först inte ha gps men sedan kom en kompis med en massa (dyra) synpunkter. Nu när jag kollar på prisjakt.nu ser jag hur liten prisskillnad det är mellan elite 5 och hds 5. För ett elite 5 med Navionics karta får man ge 7000kr, för ett hds (som har inbyggd karta) får man ge 7300. Enklare karta i den sistnämnda men den lär nog räcka i min sjö. Antar att Navionics inte har så bra karta över Finjasjön ändå.
              Alternativet är förstås att antingen köpa ett elite 5X för 4600kr och en separat gps som man tex även kan ha med ut i skogen osv, eller att köpa ett elite 5 för 5700 och skita i kartan. När jag har kört med gps via telefonen har jag bara sett vatten på kartbilden ändå och då är ju en karta rätt ointressant. Bara att ställa bakgrundsfärgen på blått... I mitt hemmavatten fiskar man sällan nära land ändå.
              Just nu lutar det åt elite ffa för att jag vill slippa krångel. Har en dryg timmes bilfärd till båten och det är fan inte kul att upptäcka att tekniken inte funkar när man skall ut. Kom gärna med fler synpunkter om ni kommer på något, stort tack för de synpunkter ni lämnat!
              Mvh Henning

Kommentera

Jag kör med ett Elite 5X och är skitnöjd.
                Då jag även åker en hel del skoter så var en handburen GPS + Elite 5X bäst. Kändes som vettigaste lösningen då man faktiskt kan ha nytta av en handburen gps ibland..
                Jag tycker mig ha läst om en hel del HDS ägare som har problem med sina lod så då blev det ett Elite 5X istället.

Kommentera

Jag tänker som du Henke att en handhållen gps kan vara bra i andra situationer även om det inte är något jag saknat. Jag har iofs cyklat vilse i en kohage en gång... Bortsett från den fadäsen har jag rätt bra lokalsinne och har aldrig saknat gps i skogen eller så så värdet där är begränsat även om det naturligtvis är en bonus.
                  Det blir nog en Elite 5. Kan någon bekräfta att det finns en inbyggd karta i den när man köper den?
                  Den uppgiften hittade jag plötsligt på Lowrance.se och blev lite förvånad eftersom de uppgifter jag sett tidigare var att det inte fanns någon karta alls med.

Kommentera

Jaha, det blev ett Elite 5. Har inte hunnit testa det ännu utan bara byggt en elegant låda att montera det på och förvara batteriet i. Stort tack alla som bidragit med synpunkter!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17