elite 4-x störningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

elite 4-x störningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• elite 4-x störningar

Hej

Var ute och testade mitt nya Lowrance Elite 4x idag då jag äntligen fixat en hållare till givaren. (Transducer pole)

Jag upplever vertikala "tomrum" i ekona, halva ekon, störningar och streck.. Jag är i princip säker på att det inte är givaren då jag justerade den åtskilliga ggr idag..
    Displayen visar 8,7V, Men det bör vara över 10?
    Läste någonstans om rekommendationer på batteri, men misstänker att det är detta som strular?

Jag har ingen el i båten förutom lodet, och detta går på ett 12V blyack som är nyladdat.
    Inga kablar nära motor heller..

Några elektroniknördar här?
    Är det så att spänningen inte räcker till att sända / ta emot samtliga "pulser" med den spänningen jag har? så att det bara snappar upp bitvis av ekon?

Blir så trött på skiten, först problem med diverse hemmabyggda givarhållare, och nu detta..

Mvh

Koppla löst allt och mät direkt på polerna med en multimeter vad du har för spänning (volt)
    Är det så lågt som du skriver då är batteriet kasst så det kan absolut vara där problemet ligger !

Ett fulladdat 12V batteri skall ligga på 12,78 volt i vilospänning.

/ Henke

Kommentera

Får bli att köpa nytt batteri igen då, ett ordentligt den här gången..

Kommentera

Japp! Ett dåligt batteri kan ställa till med en jäkla massa skumma grejer. Köp ett nytt ack och dina problem är som bortblåsta, skulle jag tro.
        -Visa hänsyn
        -Skräpa inte ner
        -Hantera fisken varsamt
        -Respektera gällande fiskeregler
        -Ha kul!

Kommentera

Som dom andra redan sagt är det mycket möjligt att batteriet är problemet. Mitt Elite 5 blir konstigt när batteriet börjar ta slut.

Se även till att du har en bra laddare till dina batterier! Jag lyckades rädda mitt 12 volts gelbatteri från biltema med en CTEK MXS5.0, som har "rekond läge". Batteriet hade stått urladdat under 8-10 månader och indikerade på fel med en gång när man försökte ladda det. Men efter att ha nött lite med rekond läget och vanligt laddläge så började batteriet så snart suga åt sig lite ström samt behålla den. Idagsläget har jag kört med batteriet hela sommaren och det funkar som det ska!

Kommentera

Jag har en CTEK laddare .. kommer inte ihåg modellnamnet men den ska enl uppgift vara bra, problemet här är att batteriet är helt nytt.. köpte det för två veckor sedan, och sedan laddade jag det.. Men jag antar att det är för litet helt enkelt.. Läste någonstans att någon hade haft ett likadant och det funkade, och snål som man är köper man ju givetvis det då :P

Inte bra att snåla, blir alltid dyrt i slutändan!

Mvh

Kommentera

Snabb fundering, kan det vara kablaget som inte är ok? jag har ju fixat och donat med skarvar och säkring etc..

Kommentera

Ok, när jag körde utan säkringen och tillhörande kablage fick jag 9-10 volt .. fortfarande dåligt med andra ord.. får köpa nytt batteri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 713 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17