Lowrance mark 5x dsi, jag blir snart galen!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance mark 5x dsi, jag blir snart galen!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance mark 5x dsi, jag blir snart galen!!!

Har nyss köpt ett Mark 5x DSI, går inte komma åt att ställa känsligheten, finns inte den knappen? Ser nån liten prick ibland men oftast är det helt blank bild förutom ytan och botten, har kört från 1 m till 50 meters djup. kan nån hjälpa mig med inställningarna? fråga gärna för jag kan säkert förklara bättre.

Hej
    Jag har ett exakt likadant lod och då trycker jag på menyknappen en gång och då kommer känslighetsrutan upp. Längst upp. Trycker enter och kan välja vilken givare jag vill förändra känsligheten på. Ser det inte ut så för dig?

/Henrik

Kommentera

Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
      Hej
      Jag har ett exakt likadant lod och då trycker jag på menyknappen en gång och då kommer känslighetsrutan upp. Längst upp. Trycker enter och kan välja vilken givare jag vill förändra känsligheten på. Ser det inte ut så för dig?

/Henrik
      Nej! det enda jag kan ändra är kontrast, "känslighet" kan jag inte välja

Kommentera

När jag trycker på "light"-knappen så får jag upp ljusstyrka och kontrast, men inte om jag trycker på menyknappen. Väldigt konstigt. Tror att känslighet ligger under ekolod-menyn om den inte kommer upp direkt.
        Om inte det ger någon ledtråd så kan jag nog inte hjälpa dig.
        Hälsningar
        /Henrik

Kommentera

Det är inte så att du har lodet inställt på något sorts autoläge? Det brukar gå att välja "avancerad användare" eller "manuellt läge", då skall känsligheten gå att justera på det sätt som "muttanbarko" beskrivit ovan.

Kommentera

Har försökt på manuell också, jag trycker meny, sen känslighet, och där finns det två val: känslighet och kontrast. Jag kan bara välja kontrast

Kommentera

Hej igen
              Det låter konstigt och trist med teknikstrul. Jag kör mitt i manuellt läge.
              När jag trycker på meny-knappen så ser det ut som bild 1. Trycker jag Enter så ser det ut som i bild 2. Om jag går ut från menyn och trycker på light-knappen så får jag upp som det ser ut i bild 3.
              Click image for larger version

Name:	bild 1.jpg
Views:	1
Size:	86,9 KB
ID:	1763521

Name:	bild 2.jpg
Size:	98,2 KB
ID:	1763522

Name:	bild 3.jpg
Size:	98,1 KB
ID:	1763523

Kommentera

Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
                Hej igen
                Det låter konstigt och trist med teknikstrul. Jag kör mitt i manuellt läge.
                När jag trycker på meny-knappen så ser det ut som bild 1. Trycker jag Enter så ser det ut som i bild 2. Om jag går ut från menyn och trycker på light-knappen så får jag upp som det ser ut i bild 3.
                [ATTACH=CONFIG]44396[/ATTACH]
                [ATTACH=CONFIG]44397[/ATTACH]
                [ATTACH=CONFIG]44398[/ATTACH]
                Om du väljer en på bild nr 2 kan du ändra endast kontrast? eller går det bläddra upp till känslighet? eller är det bara menynamnet? kan du ta en bild där det är fisk på lodet?Click image for larger version

Name:	ekolod.jpg
Size:	915,0 KB
ID:	1763528 Det här är vad jag ser.

Kommentera

Du kan bara ändra kontrast, det är det som är känsligheten. Tror att det är olika för olika lod, men på detta ändrar du kontrasten för att se mer eller mindre. Kanske det var det du undrade hela tiden?

Nu har jag mitt lod hemma så någon fisk kan jag inte visa(portabelt). Jag fiskar i en sjö som är mellan 1-13 meter. När du bara har en meters djup så borde du se mer än en blank bild. Det brukar bli rejält med störningar då. När det är djupt, eller om det är klart vatten så kan det se ut som på din bild om det inte är så mycket bottenvegetation. Tilläggas ska att jag köpte mitt lod, som är det första, för två månader sedan så jag är ingen expert.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 790 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17