Tudor/Exide Marine Dual TR350 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tudor/Exide Marine Dual TR350

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En helt vanlig multimeter gör jobbet.
    Kan vara bra ändå att ha vid div felsökning mm så en sån ska du köpa vare sig du vill eller inte

Kommentera

hehe, då blir det en sån också, tack för all hjälp Henke!
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Your welcome !
        Se nu för f-n till att komma ut på vattnet åxå !

Kommentera

Vill bara påpeka att min 15amp laddare från jula för några hundralappar har hållt 3 gånger längre än ctek 7 amp, och har hållt batteriet i lika bra skick.

Recond ska man inte behöva använda om man använder batteriet rätt, sen är det inte säkert att det funkar heller, men ja, det låter jävligt bra på pappret allt som ctek säger

Men allt annat Henke skriver är bra!

Kommentera

@Henke
            haha, ja det ska man ju göra också. Fiskat tre gånger i år och spenderat hela sommaren i garaget med båten :o)

@Denzar
            Jag har så lite kunskap om ämnet. Men de flesta rekommenderar ctek så det blir en sån iaf. Sen får vi se om det är ett misstag eller ej
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

@HenkeW
              Jag gick och köpte en multimeter, men har ingen aning om hur den används för det första, behövde jag en digital? Jag köpte en analog, men det kanske inte duger?

Kan man mäta hur många amperetimmar det är kvar i batteriet på något vis? För det är väl det som är intressant?
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Precis så jag gjorde med, gick med i gruppen att tro på smart reklam

Kommentera

Du kan mäta hur mycket volt du har i batteriet. vrid reglaget till V, ofta den som är "V 20" typ
                  Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
                  http://www.ichtys.se

Kommentera

Du kan inte mäta hur många Ah du har kvar utan du mäter spänning.
                    Som jag skrev tidigare, 12,0-12,2 är det absolut lägsta du ska dra ur det till.. Sedan börjar det bli "skadligt" med förkortad livslängd som resultat.
                    Sköter man batteriet rätt så ska reconden inte behövas och då klarar man sig alldeles utmärkt med nästan vilken modern laddare som helst. Jag har dock svårt att tro att alla sköter batteriet enligt boken, alla drar ur det för mycket vid något tillfälle!
                    Exide har sina egna laddare idag som själv väljer om det behöver "recondas" så där behöver man inte ens fundera på saken.
                    Mycket smidig funktion enligt mig !
                    Sätt ditt klämmorna och välj Ah styrka och sen behöver man inte bry sig.

Ang val av multimeter, spelar ingen roll om den är elektrisk eller analog för huvudsaken är att den visar rätt.

Kommentera

Okok, första frågan. Anledningen till varför jag undrade ifall jag behövde en digital var just p.g.a. 12,0-12,2 Henke. Det är väl lite svårt att tyda på en analog

Andra frågan. Så antalet volt sänks ju mer batteriet laddas ur.. Hade ju dock varit enklare ifall man kunde mäta hur mycket kräm det var kvar (amperetimmar) för att få ut en procent. Om vi tar minn kotas batteribox som exempel, den har en batteriindikator, mäter den också bara volt?

Tredje frågan. Det finns två V inställningar på multimetern. Likspänning och växelspänning? Jag vet inte ens vad det är för skillnad. Vilken ska jag använda? Den ena finns det fyra inställningar för, 500, 250, 25 och 2.5. Och den andra har 25, 250 och 500.

Gott att ni orkar med mina frågor. För någon som kan måste detta verka irriterande amatörmässigt. Men ja.. det var ju 9 år sedan man satt i skolbänken och läste några kapitel om el
                      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 779 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri