Repad givare (Lowrance Mark 5x) anledning till oro? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Repad givare (Lowrance Mark 5x) anledning till oro?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Repad givare (Lowrance Mark 5x) anledning till oro?

Hej!

Jag står i begrepp att sälja mitt Mark 5x och har sagt till potentiella köpare att allt är i gott skick.

Jag har skött det väl och aldrig startat upp lodet utan givaren monterad på akterspegeln eftersom jag sett folk här på fs som varit oroliga att givaren kan ta skada av "torrkörning"

Problemet(?) är att jag inte såg förrän i morse att jag faktiskt lyckats repa givaren i framkant. Jag måste ha varit ouppmärksam vid något strandhugg med min tidvis aningen otålige 4,5 åring, för jag har inget minne av att jag slagit i något.

Jag har inte upplevt att lodet betett sig annorlunda mellan de tre gånger under senaste veckan (senast i förrgår) jag noga studerat ekon kring en grynna jag fiskat vid. Senast igår, då jag förvisso inte var särskilt uppmärksam på lodet, upplevde jag att det betedde sig som vanligt.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde komma med lite input kring vad ni har för erfarenheter för jag är genuint ointresserad av att lura på någon ett defekt lod.

En snabbgoogling gav en kommentar, av en person som sade sig representera Humminbird, att man inte ska oroa sig för mycket.

Så här ser givaren ut:
    Click image for larger version

Name:	repig_givare.jpg
Views:	1
Size:	471,5 KB
ID:	1811595

Repad??

Den är ju krockskadad, Du måse ha kört på något i vattnet eller så blev det när Du drog upp den på land men givaren har fått sig en rejäl smäll!

Sälj lodet för vad lodet är värt och skicka med givaren på köpet med motivering att den kan vara defekt, det är ärligt och en köpare vet att den kan ge upp men då har Du inte lurat någon.

Så skulle jag gjort om jag sålde iaf, hade jag varit köpare hade jag inte betalat en krona för den givaren!

Kommentera

Det ordnar sig nog med givaren vid närmare eftertanke

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Repad??

Den är ju krockskadad
      Du Rospigg vill du köpa min bil, den är bara lite repad?

Dåliga skämt åsido, tack för bra svar.

Det jag utelämnade i inlägget ovan är att jag har för avsikt att byta upp mig till ett Eite 5 - jag vill verkligen ha plotter o färg. Under dagen har jag kollat upp om det möjligen är så att givarna till Mark 5x och Elite 5 är samma och fick svaret från butik att de är identiska!

Det ger ju mig möjligheten att sälja iväg det gamla lodet med en flånkans ny givare, något som skulle ge mig en del ro i själen samtidigt som jag nog plockar några poäng hos köparen.

Ursäkta om jag tjatar, men jag tror ju bestämt att min krockskadade givare fortfarande funkar fint - har du möjligen någon känsla / erfarenhet av hur skadade givare beter sig. Om jag nu nöter på med min gamla givare så vore det ju bra att ha något slags begrepp om vad jag bör vara vaksam på... (förmodligen en urbota korkad fråga då det finns en drös med saker som kommer upp på skärmen som man verkligen inte vet vad det är för något...)

Jag har sett att OldFirehand har beskrivit problem med lös kristall som ger knasiga djupangivelser - men det är absolut inget problem här.

OT
      Har du möjligen koll på om Navionics Gold East täcker hela Gräsö? De "täckningskartor" jag hittat ser ut att dra gränsen någonstans mitt på... Jag kamperar ofta i östra skärgården så jag blir lite stressad av otydligheten.

Kommentera

Jag hade en givare på ett lod för några år sedan som såg ut som skit men det fungerade perfekt. Den var betydligt mer repad än din givare.
        //C
        http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
          Du Rospigg vill du köpa min bil, den är bara lite repad?

Dåliga skämt åsido, tack för bra svar.

Det jag utelämnade i inlägget ovan är att jag har för avsikt att byta upp mig till ett Eite 5 - jag vill verkligen ha plotter o färg. Under dagen har jag kollat upp om det möjligen är så att givarna till Mark 5x och Elite 5 är samma och fick svaret från butik att de är identiska!

Det ger ju mig möjligheten att sälja iväg det gamla lodet med en flånkans ny givare, något som skulle ge mig en del ro i själen samtidigt som jag nog plockar några poäng hos köparen.

Ursäkta om jag tjatar, men jag tror ju bestämt att min krockskadade givare fortfarande funkar fint - har du möjligen någon känsla / erfarenhet av hur skadade givare beter sig. Om jag nu nöter på med min gamla givare så vore det ju bra att ha något slags begrepp om vad jag bör vara vaksam på... (förmodligen en urbota korkad fråga då det finns en drös med saker som kommer upp på skärmen som man verkligen inte vet vad det är för något...)

Jag har sett att OldFirehand har beskrivit problem med lös kristall som ger knasiga djupangivelser - men det är absolut inget problem här.

OT
          Har du möjligen koll på om Navionics Gold East täcker hela Gräsö? De "täckningskartor" jag hittat ser ut att dra gränsen någonstans mitt på... Jag kamperar ofta i östra skärgården så jag blir lite stressad av otydligheten.
          Då är ju problemet löst vid försäljningen och nej jag kan inte säga något exakt hur den kan bete sig det är lika omöjligt som att svara på frågan hur långt ett snöre är ;-)

Ingen koll på det kortet jag kör med Navionics Platinum Baltic sea så jag har hela klabbet så har inte ens kollat på det kort Du nämner så det får någon annan ge besked om eller be att få kolla på det hos handlaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
            Hej!

Jag står i begrepp att sälja mitt Mark 5x och har sagt till potentiella köpare att allt är i gott skick.

Jag har skött det väl och aldrig startat upp lodet utan givaren monterad på akterspegeln eftersom jag sett folk här på fs som varit oroliga att givaren kan ta skada av "torrkörning"

Problemet(?) är att jag inte såg förrän i morse att jag faktiskt lyckats repa givaren i framkant. Jag måste ha varit ouppmärksam vid något strandhugg med min tidvis aningen otålige 4,5 åring, för jag har inget minne av att jag slagit i något.

Jag har inte upplevt att lodet betett sig annorlunda mellan de tre gånger under senaste veckan (senast i förrgår) jag noga studerat ekon kring en grynna jag fiskat vid. Senast igår, då jag förvisso inte var särskilt uppmärksam på lodet, upplevde jag att det betedde sig som vanligt.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde komma med lite input kring vad ni har för erfarenheter för jag är genuint ointresserad av att lura på någon ett defekt lod.

En snabbgoogling gav en kommentar, av en person som sade sig representera Humminbird, att man inte ska oroa sig för mycket.

Så här ser givaren ut:
            [ATTACH=CONFIG]44225[/ATTACH]
            Hej Mattias Molin;

Om ett ekolod, oavsett fabrikat, testkörs en stund med givaren i luften tar givaren inte skada av detta! Det enda som direkt ändras är mätresultatet, eftersom ljudets hastighet i vatten är 4,3 gånger snabbare än i luft. Med givaren på båten 0,7 meter från asfalten under båten får du ett mätvärde på 3,0 meter på ekolodets display.

Det finns en keramisk kristall fastlimmad mot insidan av kontaktytan inuti ekolodsgivaren. Kristallen skickar ut och tar emot signaler som i sin tur visas på ekolodsdisplayen. Denna kristall är inte känslig för luft. Däremot är kristallen mycket känslig för slag och stötar och kan spricka eller lossna från höljet invändigt.

Om din givare på bilden fortfarande fungerar lite har du haft en enorm tur! Troligtvis är kristallen inuti givaren sprucken och du bör därför kontrollera givarens prestanda hos Nobelius Marinelektronik i Stockholm eller någon annan ekolodsexpert...

Nothing is forever!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2012-08-09, 09:40.

Kommentera

äh, jag säger som Conny, man har väl haft givare som sett betydligt mer slitna ut än den där som fungerat....men
              köparen bör göras uppmärksam på det....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                äh, jag säger som Conny, man har väl haft givare som sett betydligt mer slitna ut än den där som fungerat....men
                köparen bör göras uppmärksam på det....
                Visst kan man resonera så och då gissar jag att Du och Conny med flera resonerar som så att det gör inget att krokarna är rostiga och slöa jag får fisk iaf, så varför bry sig om att köpa nya krokar som är vassa bara onödigt?!

Håller med OF helt här och det gör sannolikt alla som kan något om ekolod och då menar jag lite mera djupgående kunnande än att slå på det och titta på bilden som ju de flesta kan.

Det är en sak att lodet visar ekon och annat på skärmen och hur exakt den infon är och det är där som en skadad givare orsakar försämringar men bryr man sig inte om kvaliteten på den info man får så visst kör vidare med slitna och dåligt fungerande givare, jag och många med mig vill ha kvalitet på ekolodsinfon och då duger inte såna givare.

My 2 Cent

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Visst kan man resonera så och då gissar jag att Du och Conny med flera resonerar som så att det gör inget att krokarna är rostiga och slöa jag får fisk iaf, så varför bry sig om att köpa nya krokar som är vassa bara onödigt?!

Håller med OF helt här och det gör sannolikt alla som kan något om ekolod och då menar jag lite mera djupgående kunnande än att slå på det och titta på bilden som ju de flesta kan.

Det är en sak att lodet visar ekon och annat på skärmen och hur exakt den infon är och det är där som en skadad givare orsakar försämringar men bryr man sig inte om kvaliteten på den info man får så visst kör vidare med slitna och dåligt fungerande givare, jag och många med mig vill ha kvalitet på ekolodsinfon och då duger inte såna givare.

My 2 Cent
                  Det var en jävla dum jämförelse.
                  Det jag sa var att jag haft givare som sett värre ut fast de har fungerat ypperligt iaf.
                  Dvs enbart ett skönhetsfel fast funktionen har varit som den ska. Dåliga/ rostiga krokar har ju inte rätt funktion.
                  Hur vet jag att det fungerat som det ska? Jo, jag fiskar oerhört mycket i samma vatten och skulle reagerat på om djup på vissa ställen helt plötsligt varit annorlunda.
                  //C
                  http://sportfisher.se

Kommentera

jag har haft ekolod alltifrån greenboxen och Mach 1:an fram till i dag och aldrig har en givare fått en sån smäll att den
                    slutat fungera,gått av har hänt,men slutat fungera helt eller ens börjat fungerat sämre än innan? Nej...verkar som de tål en hel del,i motsats till krokarna Rospigg gör jämförelsen med och där håller jag åter med Conny...Det var en jävla dum jämförelse...
                    Annars har jag bara bytt givare på grund av att de försämras med tiden...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17