Kopplingsschema - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsschema

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
    Så från pluspol på batteriet till säkringsdosan är det som gäller?

Ah, kan du länka till en sådan jordplint? Jag hittar bara jordplatta på hjertmans.se och den billigaste kostar nästan 800kr :o men det kanske inte är en sån du menar?

Jag ska inte koppla tyngre grejer så det är lugnt. Det enda som blir lite tyngre är elmotorn men det kommer gå på ett eget system med eget batteri senare.
    Denna kanske http://www.bataccenten.se/db/db.pl?k...e=db_vara.html 10 kr är rena stölden jämfört med Hjertmans ;-)

Kommentera

heh, ja det var ju en aning billigare :> men jag skulle inte jorda till skrovet på båten, så vart fäster jag jordplinten? Eller Går det bra att ha den fäst i alut?
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Du drar en minuskabel från batteriet till plinten, så har du så att säga en jordpunkt i båten.
        Alla jordkablar från förbrukare skall sedan kopplas på denna plint, inga till batteriet.
        Vill du ha brytare till någon förbrukare så kopplar du brytaren mellan förbrukare och jordplint.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
          Du drar en minuskabel från batteriet till plinten, så har du så att säga en jordpunkt i båten.
          Alla jordkablar från förbrukare skall sedan kopplas på denna plint, inga till batteriet.
          Vill du ha brytare till någon förbrukare så kopplar du brytaren mellan förbrukare och jordplint.
          OBS! Brytaren ska sitta på + inte på jord/- sidan.. Tror du har koll på detta Cannonball.. var nog bara en felskrinvning!
          http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

heh, ja det var ju en aning billigare :> men jag skulle inte jorda till skrovet på båten, så vart fäster jag jordplinten? Eller Går det bra att ha den fäst i alut?
            Den plinten kan du inte sätta rätt i alu..då blir hela båten "jordplint" du får använda isolerade plintar till alubåt! Lycka till med bygget!
            http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Hmm, är det inte rätt på min bild då? Från pluspol på batteriet till säkringsdosan?
              Du har visserligen skrivit + och - rätt i handtaget och då blir det rätt med de kablar du dragit, men polskorna och dess placering e lite galet va? Röd är ALLTID + därav Coles inlägg tror jag.. jag såg också det som fel första gången jag tittade.

Kommentera

@Matte
                Jo jag märkte det igår kväll innan jag la mig har aldrig sysslat med el så jag var tvungen att googla på plus- och minuspol, och då såg jag att jag valt fel färger.

@kellen och canon
                Brytare ska sitta mellan säkringsdosa och förbrukare va?

Tack boys, grym hjälp man får här, och jag lovar att ge tillbaka med bilder och faktiskt en artikel om båtbygget senare. Men nu återstår en fråga då.. vart ska jag sätta jordplinten?
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

På bekvämt av stånd från Dina förbrukare, och som nämnts ska den ajg länkade till sitta i en alu båt måste Du isolera eller välj en som redan är isolerad ananrs jordar Du som sagt i skrovet och det är illa.

Kommentera

Med isolera menar du t.ex. sätta den på en träbit eller något annat som inte leder ström? Så den lilla plinten är helt enkelt nog för att jorda med? Strömmen behöver inte vandra vidare?
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Med isolera menar du t.ex. sätta den på en träbit eller något annat som inte leder ström? Så den lilla plinten är helt enkelt nog för att jorda med? Strömmen behöver inte vandra vidare?
                      Just precis så menar jag ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 768 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri