Kopplingsschema - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsschema

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kopplingsschema

Jag vet, det är förmodligen det simplaste kopplingsschemat ni sett ever, men det tåls att fråga ändå. Jag har dålig koll på el och det är ju dyra prylar som man leker med.

Jag undrar om det går att koppla ekolod, lanterna, motor och gps till en kopplingsdosa och sedan bara två kablar till batteriet. Samla allt på ett ställe snyggt och fint och sedan bara leka med två snabbkopplingar. Kruxet är att motorn ej har elstart, men vad jag hört så har de ändå laddningsegenskaper. Så motorn skall ladda upp batteriet samtidigt som de andra ska dra ström. Fungerar den här kopplingen ändå isf?

Bloggen | Portfolio

Stopp nu! En regulator har du förmodligen inte på motorn även om den mot förmodan kan ge ström till att ladda....och utan regulator mår batteriet inte så bra....nån mer insatt kanske kan förklara bättre men mitt råd är koppla bort motorn och byt kopplingsdosan mot en säkringsdosa i stället...sätt även en huvudbrytare mellan batteri och säkringsdosa.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Som Byggarn säger, kolla först så att din motor verkligen har laddning.
      Sen drar du laddningskablarna från motorn direkt till batteriet.
      Om du kopplar som på bilden riskerar du bränna ekolod m.m p.g.a ojämn spänning.
      Från batteriet kan du sedan dra en grov matarkabel till en kopplingsdosa som med fördel även kan vara en säkringshållare.
      Därifrån drar du sedan ut kablar till förbrukarna.
      Samma sak kan du göra med jorden, alltså samla alla jordkablarna till en gemensam punkt och sen låta en grövre gå till batteriet.
      Ibland kan det bli störningar på ekolodet om det kopplas ihop med andra förbrukare så då får man dra separata kablar från batteriet till det.
      Lycka till med härdsmältan!

Kommentera

Byggarn och tre har helt rätt, OM Din motor har laddning vilket är tveksamt för en motor utan elstart så ska Du koppla som tre säger annars går det åt skogen med Dina instrument!

Kommentera

Är det inte så att det brukar sitta en enklare Ac-generator på motorer utan elstart?
          Om det är så så måste det monteras en likriktare först som gör om Ac till Dc.
          Ta med dig en spänningsprovare som visar + och -. Starta motorn och mät där du tror du har ström.
          Har du Ac så kan du inte koppla in direkt på batteriet utan du måste ha en likriktare.
          //C
          http://sportfisher.se

Kommentera

Motorn ska vi hämta i helgen så jag har inte kopplat något än men allt ni säger är rena grekiskan. Jag kan verkligen noll och inget om el.

Jag ska ändå köpa laddare till batteriet, så att ladda m.h.a. motorn är inte ett måste. Därför kan jag för enkelhetens skull dissa det. Då ska jag bara koppla ekolod, lanterna och GPS till batteriet. Ska jag då koppla alla tre till en säkringsdosa och sedan dosan till batteriet?

Vad för säkringsdosa ska man ha? Kan fan inget om vilken ampere som får eller inte får skickas ut till instrumenten.

Och hur kopplar jag jorden? Från säkringsdosan till båtskrovet?

Sry för alla nybörjarfrågor =) men om man inte kan så måste man fråga.
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Du skaffar en säkringsdosa avsedd för båtar = fuktskyddad helst med automatsäkringar lite dyrare men bekvämast, näst bäst är flatsäkringar, sedan en jordplint, dessa moterar Du tex under styrpulpeten eller annan åtkomlig plats.

I dessa kopplar du Dina förbrukare,som lod och GPS, båda dessa behöver en 5A säkring så är Du på säkra sidan, 3 Kan funka beroende på uteffekten/förbrukningen.
              Sedan drar Du en pluskabel från säkringshållaren till batteriets pluspol, och en minus (jord) kabel till batteriets minuspol dessa i grövre diameter 10-16 mm2 då dessa ska mata alla förbrukare, jorda aldrig i ett båtskrov det kan få ödesdigra konsekvenser.

Alla skarvar ska göras fuktskyddade och helst fasta men kabelskor behövs men använd tätade och isolera med krympslang eller vulktejp.

Om Du inte ser framför Dig hur jag menar med min förklaring så anser jag att Du ka anlita någon som kan båtel och låt den installera för då saknar Du kompetensen för att göra det själv!

Inget illa menat om Dig personligen, bara sanningen så slipper Du problem framöver.

Kommentera

Nedan är allt du behöver förutom verktyg och jordpling. Jordplinten är lite överkurs egentligen i ett sånt här enkelt och litet elsystem. Du kan använda 2,5mm 2 kabel till allt så behöver du inte köpa fler dim. Om du bara kör lanterna och ekolod/gps så drar du inte mer än max 1,6 ah och då räcker det gott med den dim.

Enkelt litet schema.

Click image for larger version

Name:	el.bmp
Views:	1
Size:	595,3 KB
ID:	1763488

//C

Kommentera

Tack för hjälpen pojkar. Jag kollade runt lite på strömbrytare och paneler på seasea, där jag brukar köpa tillbehör till båten, och de flesta ligger på Max 15A. Det står att de är till för exempelvis ekolod. Men behöver jag en Max 5A säkring till varje instrument alltså? Isf får jag köpa separat säkring och panel... hade dock varit smidigt att kunna köpa en kombination direkt.

Här är en av panelerna med automatsäkringar:

Bra att du nämnde tjockleken på minuskabeln. Det var ingen dålig kabel det..

@Cole
                  Tack för länkarna! Angående krympkabelskorna. Har aldrig använt sådana förut, men man bara trycker in sladden och eldar på plasten väl?

@karbo001, Cole och Rospigg
                  Ifall man drar en kabel till en säkringsdosa och därefter till var och ett av instrumenten så borde det väl fungera bra?
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Gps och ekolod kan du ha på samma med 5a eller 3a säkring på. Lanterna har du på en annan.
                    //C

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 768 visningar
                    0 gillar