fugawi positioner vs. 3 decimaler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fugawi positioner vs. 3 decimaler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu är problemet löst... Tack Anders för tankegången.

Så här är det, Om man anger dom uträknade koordinaterna när man ställt in Fugawi för ddd mm ss,s så får man rätt position. Ändrar man sedan inställningen till ddd mm.mmm och kollar positionerna i WP fönstret så blir dom omräknade till dina positioner med en decimal extra i minutfönstret (55grader 55,5370 minuter 0 sekunder). Sekund fönstret som fortfarande finns kvar används ej och skall innehålla 0. Ändrar man i sekundfönstret när man ställt in programmet att arbeta med ddd mm.mmm läggs dom sekunderna till i mmm och positionen blir således en helt annan.

Jag har helt enkelt inte hållit reda på vad som händer när jag fipplat, därav att det inte blivit rätt innan.

Kommentera

Bowen, jag testade precis det och såg där att jag fick dom lite olika när jag angett dom så därför visste jag redan hemma att jag klantat mig.

Nu stämmer det dock så nu blir det jobb i 2 dar sen ut o kolla.

Tack än en gång för din hjälp.

Kommentera

Gött då löste du ju det!
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ok bra du löste det. Men du tänker alltså använda datorn som gps när du är ute. Har du en mottagare i den? Är det inte bättre att köpa en riktig navigator. De är ju inte så dyra, man behöver ju inte värstingmodellen precis. Då kan man ju fiska i vilket väder som helst utan att riskera datorn med vatten eller att den åker i durken.

Över till fisket så är det inte så mycket lönt att fiska på vraken därnere. Det är sällan det ger annat än småtorsk. Robert blir du bara av med pilk på. Jag kan skicka lite torskpositioner istället. Jag fiskar ibland vid Staffans och längre söderut.
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Hallå Anders

Jepps, har en gps grunka som man kopplar till datorn via usb och som kan ta in data från 50 olika satelliter på en gång så noggrannheten skall nog vara bra i den. Den kunde till och med tala om hur högt upp jag sitter när jag sitter hemma i lägenheten o fipplar med den på 3:e våning.

Ang. att ha med den på båten så har jag har en känsla av precis det du säger att det inte är så praktiskt med datorn men tyckte att eftersom den redan fanns där så. Likaså så, så redan efter 1:a provturen av den gamla Joueten från -66 som jag o frugan hjälpts åt att renovera upp lite så insåg jag att jag behövde både någon form av trim-plan och ekolod så detta inhandlades (Smarttabs & ett Lowrance 5x Pro) bara för att ha något som hade lite större skärm. Har en del nytt att lära och där kommer ju din sida in som är GULD värd :o)

Hade båt sist för ca: 10 år sedan o vart då ute mkt. och fick väldigt mkt. fisk på den tiden men mest smått runt 2 - 3 kg räknat på Torsken. Sill o Makrill fanns det i överflöd när det var tid för den att komma in i sundet. Det hände ibland att Torskarna kröp upp mot 10-12 kilo ute på Staffans men det var sådana tillfällen som man kan räkna på en hand och då utan GPS så därav att jag vet lite vart djupen finns och hur det ser ut med dom olika pos. även utan.

Vad rekommenderar du för plotter?
            Helst ej kombi så vida du inte rekommenderar mig att göra av med ekolodet och införskaffa något som idag kanske är modernare. Det tog emot lite att inhandla ett som var svart och vitt men tänkte som så att hellre ett som har högre upplösning än ett i färg som inte kan visa samma info.

Som sagt till fisket, Det hade varit jätteschysst om du ville skicka över lite positioner. Nu är jag tänd till tusen och väntar bara på att få en permanent plats i hamnen men efter att ha stått i kö närmare ett år och fortfarande ligga på 28:e plats i turlistan tvivlar man lite, dock så tycker jag den hamnen ligger perfekt för ändamålet. Jag sticker ut i morgon lördag 4/8 för att testa lite. Vill du ha återkoppling på fisket på positionerna ställer jag gärna upp med detta om det blir något roligt.

Kommentera

Jag tycker det är bättre att inte köra kombi. Ett lod och en plotter är bäst. Vi använder Garminplotters i Norge och själv har jag ett Lowrance. Fungerar bra båda två.

Färglod är ju att föredra men svartvitt fungerar ju också. Det viktiga är ju att man kan läsa det och kan omsätta info i praktik.

Positioner är på väg
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Tackar som bäst.

Har kollat runt lite o Garmin verkar ligga bra till. Får se var det slutar...

Det här med datorn blev precis som misstänkt.
                Möjligt att det fungerar när det är total stiltje men nu i Lördags när jag var ute så blev det på tok för bra. Trodde i min enfald att stor skärm skulle sitta fint men istället så var det nästan lite plottrigt att se allt runt omkring sig och att se något på den när det blir så krabb sjö som det blev i lördags eftermiddag fungerade inte något vidare alls.

Var tvungen att vara 2 för att ens kunna hålla koll på var man befann sig. Positionen verkar dock stämma bra och noggrannheten vart det inget fel på när man for in i hamnarna iallafall runt ven. Nä, det får bli en riktig plotter som jag kan montera på rätt ställe så den syns direkt från förarplatsen.

Ang. fisket så gjordes bara ett halvhjärtat försök ute vid Staffans i en halvtimme eftersom sjön blev som den blev. Där låg någon charter o ett gäng fritidsbåtar där som jagade makrill så det blev ingen fisk att ens tala om. Nästa tur får väljas med bättre omsorg och då lägger jag nog tiden på att leta med lodet istället så man kan få en känsla för hur det fungerar. Såg dock stimmet som dom andra båtarna drog i och det såg ut precis som på er hemsida så det bådar ju gott.
                Senast ändrad av zymox; 2012-08-06, 05:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 790 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17