fugawi positioner vs. 3 decimaler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fugawi positioner vs. 3 decimaler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fugawi positioner vs. 3 decimaler?

Hej, ny här och tänkte väl egentligen presentera mig först men nu när jag fått på lodet och fått igång min gamla pc samt läst lite på lilla my's hemsida så vill jag ut på några vrak o fiska lite. Presentationen får komma senare.

Jag använder Fugawi och kan inte på något vis få ihopa det...

Positionerna finns där men hur sjutton jag än ställer in Fugawi så får jag inte ihopa det rätt.
    Jag har försökt fatta vad man skriver på lilla mys sida men det går inte ända in så jag begriper inte det där riktigt.

Hur som, mitt problem som jag kan tänka mig att be om lite hjälp med är att i Fugawi så anger man Koordinaterna typ: 55° 52,1509' N 13° 47,4942' E med 4:a decimaler och dom som man anger på lilla mys sida är skrivna typ 55:55'537 som jag tolkar som ex. 55° 55,537

När jag försöker göra WP's av dessa i Fugawi och sedan jämför med andra gps-sidor på nätet så stämmer inte positionen vilket känns som att jag inte fattar detta och gör fel.

Jag har ställt in allt rätt tycker jag, WGS84, ddd° mm.mmm", pos & grid = Lat/Long

Har du koll på vad jag gjort/gör för fel? Jag har inte en susning om hur man navigerar på riktigt utan datorn och hade varit himla kul att få testa lite...

Kan detta hjälpa kanske?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Hej Bowen.
      Tack för att du tar dig tid.

Har kollat in den sidan sedan tidigare med får liksom ändå inte till det.
      Det jag är ute efter är hur jag gör för att räkna om lilla my's koordinator så jag kan göra wp's av dom i fugawi.

Lilla my skriver om ett vrak som heter S/S Robert, Lat 55:55'537 & Long 12:43'248
      I fugawi måste man skriva in WP's i Lat "grad", "minut"," sekund" och jag tolkar det som ungefär så här:
      55:55'537 = 55 grader 55 minuter och 537 delar av 1 minut * 60 sekunder / 1000 för att få fram sekunderna?
      I så fall borde Fugawi tolka det rätt om jag knappar in 55 grader 55 minuter och 32,22 sekunder, fattar inte varför den inte bryr sig om när jag sätter formatet ddd, mm.mmm

Kommentera

eller räcker det kanske med att man skriver in 55 grader 55,5370 minuter & 0 sekunder?

Kommentera

Ursprungligen postat av zymox Visa inlägg
          Hej Bowen.

Har kollat in den sidan sedan tidigare med får liksom ändå inte till det.
          Det jag är ute efter är hur jag gör för att räkna om lilla my's koordinator så jag kan göra wp's av dom i fugawi.

Lilla my skriver om ett vrak som heter S/S Robert, Lat 55:55'537 & Long 12:43'248
          I fugawi måste man skriva in WP's i Lat "grad", "minut"," sekund" och jag tolkar det som ungefär så här:
          55:55'537 = 55 grader 55 minuter och 537 delar av 1 minut * 60 sekunder / 1000 för att få fram sekunderna?
          I så fall borde Fugawi tolka det rätt om jag knappar in 55 grader 55 minuter och 32,22 sekunder, fattar inte varför den inte bryr sig om när jag sätter formatet ddd, mm.mmm
          Ja ok.
          Men fråga Anders som är "lilla My" så kanske han kan hjälpa dig?
          &

-Okänd

Kommentera

Sagt och gjort, får se om det funkar med pm
            Tack Bowen

Kommentera

Hej

Ja PM funkar men jag svarar här. Jag har inte använt fugawi men jag får inte ihop infon du ger. Att Fugawi vill ha 4 decimaler tolkade jag först bara som att du skulle kunna lägga till en nolla efter min position. Antalet decimaler ökar ju bara säkerheten. Ibland när jag får positioner från dykare så är det 4 decimaler.
              Men sen skriver du att Fugawi kräver positionerna i "grad", "minuter"," sekunder" vilket låter mystiskt. Då ska inte positionen se ut så här 55:55,5370 med 4 decimaler, utan den ska vara 55:55,32,22(0). Precis som du själv räknat fram. Vet faktiskt inte vad som är fel. Kan du inte ställa in programmet att köra positioner i grader-minuter-decimalminuter så att de vanliga positionerna fungerar? Jag vet inte exakt vad det är för inställningar i programmet men ddd betyder ju grader och mm betyder minuter så det är ju rätt. Vad mmm betyder vet jag inte men eftersom det är 3 st m så borde det ju vara tre siffror som ska matas in där och inte fyra och då borde de vanliga positionerna på min sida fungera. Hade programmet frågat efter sekunder hade det nog stått ss. (möjligen följt av tre andra bokstäver, förkortningen av det engelska ordet för decimalsekund)

Behöver du fugawi för att kunna fiska? Kan du inte bara mata in positionerna i navigatorn? Vill du kolla positioner och lägga in nya waypoints hemma så kan man ju köpa en extra strömsladd samt en billig 12V transformator på Biltema som du skarvar ihop. Det har jag gjort.
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Hej Anders

Nix, Behöver inte Fugawi för att kunna fiska :o) men väl för att hitta vraken som du nämner. Har lite koll på var ungefär dom finns men vill ju gärna modernisera mig lite o tänkte släpa med min bärbara dator med ut i båten för detta.
                Då får jag ju liksom se vart jag är i förhållande till dina positioner, vart jag kört och vart jag är på väg.

Hur som, när man skall ange wp's i Fugawi frågar den efter positioner i grader minuter och sekunder oavsett vad jag ställer in den på? Tänkte använda denna som navigator om jag får det att fungera... eftersom jag utgår från Lindeshamn så behövs inte navigatorn till annat än lite precision.

Provade att räkna om S/S Robert nu och av någon anledning verkar det fungera hur bra som helst nu men icke igår, måste räknat fel på något eller blandat ihop något...

S/S Robert blir då:
                55 grader 55 minuter 32,22 sekunder Norr
                12 grader 43 minuter 14,88 sekunder Ost

Kommentera

Hör kanske till saken också att jag inte kan ett dugg om navigering...
                  Fiskar normalt vid Staffans Bank söder Ven o där behöver jag inte navigatorn i vanliga fall.
                  E det djupt så är jag mer eller mindre rätt på det o hamnen ser jag där ute ifrån när jag skall hem igen.. :o)

Tänkte ev. testa ett par som ligger mer söderut och som står som icke verifierade på din sida.

Vill förresten passa på att tacka för en i övrigt väldigt genomtänkt och informativ hemsida som ni upprätthåller på teamlillamy.se
                  Senast ändrad av zymox; 2012-08-01, 18:19.

Kommentera

Prova annars att kolla positionerna i google earth då om du bara vi se vart dom är typ!
                    &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 777 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri