Precision på digitalt sjökort är under all kritik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Precision på digitalt sjökort är under all kritik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det stämmer som ni skriver att mycket av den data som används till korten är från gamla mätningar. Dock gör sjöfartsverket kontinuerliga förbättringar men det verkar inte som om Navionics, Blue chart etc köper sina data från sjöfartsverket. De har från börjat baserat sina kort från vanliga rasterkort och vektoriserat datan för att få den mer "intelligent" och "snabb" vid in och utzoomning. Tyvärr är alla dessa coola funktioner bara kosmetika om inte grunddatan är tillförlitlig. I samband med vektoriseringen har en hel del information fallit bort då de komprimerat datan och sannolikt pga det tar mycket tid i anspråk att göra det exakt. Jag upplever att vanliga gamla papperskort är mer exakta än det vektoriserade digitala. Alltså. Digitala kort är ännu sämre än de gamla papperskorten som sjömättes på 1800 talet.

Exxet. Har du kollat på ett papperskort om grynnan finns där?

Nu tillbaka till min grundfråga. Är det någon som vet om något av de systemen vanliga användare (Navionics, Bluechart, C-map etc) har råd med som har bättre precision än andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Kloka ord Rospigg .)

Men det som förvånar mig då jag har samma erfarenhet som andra redan nämnt att man letar en grynna som bara inte finns. Även om korten är manuellt uppmätta så stämmer dom till 90% och det otroligt bra, men hur fasiken kan korten ha en grynna inritade som inte existerar när man letar efter den. Det omvända händer också att man träffar på.
      Det är inte så konstigt, Du bor ju i Öregrundsområdet som mig och här finns flertalet grynnor som funnits på gamla kort men som var felaktiga och har tagits bort från nyare kort, så det är av stor vikt att uppdatera sina kort både de digitala även om det är svårare än papperskorten men det kommer nya uppdateringar av sjökort 3-4 ggr per år.
      Så har Du ett kort som är några år som inte uppdateraats så är det sannolikt att det finns flera fel på det som grynnor som inte finns eller såna som finns irl men inte på kortet, kolla era kort här http://www.sjofartsverket.se/Infrast...r-sjofarande-/ välj kortområde och datum för hur långt tillbaka som behövs och gör uppdateringarna!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
        Det stämmer som ni skriver att mycket av den data som används till korten är från gamla mätningar. Dock gör sjöfartsverket kontinuerliga förbättringar men det verkar inte som om Navionics, Blue chart etc köper sina data från sjöfartsverket. De har från börjat baserat sina kort från vanliga rasterkort och vektoriserat datan för att få den mer "intelligent" och "snabb" vid in och utzoomning. Tyvärr är alla dessa coola funktioner bara kosmetika om inte grunddatan är tillförlitlig. I samband med vektoriseringen har en hel del information fallit bort då de komprimerat datan och sannolikt pga det tar mycket tid i anspråk att göra det exakt. Jag upplever att vanliga gamla papperskort är mer exakta än det vektoriserade digitala. Alltså. Digitala kort är ännu sämre än de gamla papperskorten som sjömättes på 1800 talet.

Exxet. Har du kollat på ett papperskort om grynnan finns där?

Nu tillbaka till min grundfråga. Är det någon som vet om något av de systemen vanliga användare (Navionics, Bluechart, C-map etc) har råd med som har bättre precision än andra.
        Körde förut Garmin med Blu Chart men gillade inte deras bristande detaljer och bytte till Lowrance och Navionics som känns mycket mera pålitligt även om det inte är perfekt men iaf acceptabelt nära.

Kommentera

Det som stör mig mest med moderna digitala sjökort är att väldigt många ägare litar blint på dom. Dom stirrar sig blinda på skärmen o ser inte vad som händer runt omkring. Många är rent av livsfarliga. Har fått hjälpa ett par stycken av grynnor lr att dom kört in i div korrekt utmärkta redskap. Värsta jag sett va en som kört upp på en berghall o dessutom missat samtliga prickar.
          Som redan nämnts är ju inte sjökorten exakta. Det ända som är näst intill exakt är positionen. Men det blir ju bättre med tiden. Förut fanns det ju en störning oxå om man inte använde en särskilld omräknare lr dgps.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 790 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17