Det stämmer som ni skriver att mycket av den data som används till korten är från gamla mätningar. Dock gör sjöfartsverket kontinuerliga förbättringar men det verkar inte som om Navionics, Blue chart etc köper sina data från sjöfartsverket. De har från börjat baserat sina kort från vanliga rasterkort och vektoriserat datan för att få den mer "intelligent" och "snabb" vid in och utzoomning. Tyvärr är alla dessa coola funktioner bara kosmetika om inte grunddatan är tillförlitlig. I samband med vektoriseringen har en hel del information fallit bort då de komprimerat datan och sannolikt pga det tar mycket tid i anspråk att göra det exakt. Jag upplever att vanliga gamla papperskort är mer exakta än det vektoriserade digitala. Alltså. Digitala kort är ännu sämre än de gamla papperskorten som sjömättes på 1800 talet.
Exxet. Har du kollat på ett papperskort om grynnan finns där?
Nu tillbaka till min grundfråga. Är det någon som vet om något av de systemen vanliga användare (Navionics, Bluechart, C-map etc) har råd med som har bättre precision än andra.
Exxet. Har du kollat på ett papperskort om grynnan finns där?
Nu tillbaka till min grundfråga. Är det någon som vet om något av de systemen vanliga användare (Navionics, Bluechart, C-map etc) har råd med som har bättre precision än andra.
Kommentera