Precision på digitalt sjökort är under all kritik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Precision på digitalt sjökort är under all kritik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Precision på digitalt sjökort är under all kritik

Hur upplever ni överensstämmelse mellan ert digitala sjökort och verkligheten. Mitt är inget under av precision, i flera fall är jag uppe på land och kör samt att stenar och grynnor ligger allt som oftast fel och har fel kontur. Det har kostat mig 1/2 propeller. På stora vatten märker man inte problemet men inne bland stenar och grynner är det avgörande. Jag har Navionics till Lowrance LCX plotter. Man skulle kunna tro att det är en dålig precision i GPS'en och det finns det men i detta fallet är korten fel.
    Vilket kort anser ni har bäst noggrannhet. Jag är främst ute efter bättre kort över Blekinge skärgård då den är så överdjävligt stenig

Man har bättre precision med Tsunami eller Fugawi digitala sjökort för PC men det funkar inte i en öppen båt. Regn o rusk gör att jag är begränsad till de komprimerade formaten som Navionics, blue chart etc tar fram. Men, fråga är vilken som är bäst.

Kommentera

jag kör med navionics sjökort i mobilen. vi leta som dårar efter en grymma på 2 meter. trotts vi la rakt över den enligt sjökortet, va där 8-10 meter djupt. o vi hittade den inte i närheten heller. det var också i blekinge

Kommentera

jag har två plottrar i två olika båtar, en garmin och en Lowrance och det stämmer väldigt exakt i båda?

Kommentera

Navionics i min iphon upplever jag som ganska exakt. Enda ja kunde önska va att de uppdaterade positionen lite snabbara. På ipad är det bättre.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag tror det är så att sjökorten är ritade och inmätta med gammal teknik innan gpsernas tid och då är det inte så konstigt om de inte stämmer exakt.
            "HalvDan var här"

Kommentera

en tanke: har ni zoomat in nog mycket då ni ränner omkring bland grynnor och stenar, annars kan det se bra ut men zoomar man in blir det värre

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
                Jag tror det är så att sjökorten är ritade och inmätta med gammal teknik innan gpsernas tid och då är det inte så konstigt om de inte stämmer exakt.
                Helt korrekt ! många tror felaktigt att det är cm-precision på allt som är digitalt. Sanningen är att dom flesta digitala sjökort är inskannade/avlästa vanliga sjökort och stor del av dessa sjökort är inte uppdaterade på 100 år. Dom är manuellt uppmätta och ritade.

Vi är många som är uppe på land och kör emellanåt. Konsigt att det inte hänt fler olyckor, träffar dagligen på folk som dånar genom dimma och mörker och meternagivigerar efter plottern i tron att den stämmer på cm. Ja den stämmer såtillvida att den placerar dig korrekt (longitud/lattitud) men tyvärr är inte grynnor och stenar lika exakt utritade.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Exakt Exxet, utanför de stora farlederna så är de flessta områden sjömätta under sent 1800 tal och tidigt 1900 tal och med handlodning och öar/grynnors position är inritad efter att ha krysspejlats från en liten gungande båt så räkna med att alla grynnor och öar kan ligga iaf upptill 50m fel åt vilket håll som helst och i vissa områden är den normala felmarginalen upptill 100 m åt okänt håll felriktnignen kan variera mellan två grynnor i samma område.

Däremot vissar GPS.en Din exakta position i Lat & Lon med några meter när, men visar den på en karta som alltså har felmarginal på 50-100m åt olika håll, så inget nytt att de digitala korten inte stämmer och man är ofta uppe på land enligt kortet så att lita på plotterkortet är ren idioti, det är manuell navigering och sunt förnuft som gäller, GPS.en är bara ett bekvämt hjälpmedel men mer än ett sekundärt navigeringsystem blir den alrdrig!!

OBS Nu pratar jag om de system som vi vanliga fritidsskepapre har tillgång till inte de ECDIS sysdtem som används inom yrkessjöfarten och flyget, de stämmer och har andra kort, men kostar då från 200.000 tkr och uppåt och man behöver enligt lagen 2 såna ombord!

Kommentera

Kloka ord Rospigg .)

Men det som förvånar mig då jag har samma erfarenhet som andra redan nämnt att man letar en grynna som bara inte finns. Även om korten är manuellt uppmätta så stämmer dom till 90% och det otroligt bra, men hur fasiken kan korten ha en grynna inritade som inte existerar när man letar efter den. Det omvända händer också att man träffar på.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17