Kan någon vara så snäll och ge mig grundinställningarna för att hitta gösen pelagiskt. Jag kör med HDS 5. Finns säkert att leta efter men jag är ute bara ute efter vilka värden jag skall ställa in, på ett enkelt sätt. Gärna uppspaltat. Tack!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Grundinställning pelagiskt gösfiske
Collapse
X
-
Det finns ingen grundinställning.
Det beror på sjö, djup, hur mycket ekon du vill se osv osv. (även vilken version av mjukvara du kanske har i just din maskin)
Gör så att du läser på och försöker förstå hur lodet fungerar så kan du sen förstå hur du ställer in det.
Det finns mängder av bra info här på siten, kolla tex:
Massor av bra info finns där.
Massa bra här med.
Lycka till!Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
-
Se svaret ovan?
Men svaret du kanske söker är annars grundinställningen maskinen har när man startar den första gången, är den borta? Nollställ i så fall maskinen, se hur i manualen.
Nästa steg, se mitt svar i posten ovan.Senast ändrad av Bowen; 2012-07-15, 12:34.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Bowen har rätt , de viktigaste inställningarna som du skall ändra på under varje fisketur är känslighet och färg .
Ställ upp känsligheten tills du får störningar dimma och fiskekon här och där på skärmen ,skruva ner känsligheten tills det mesta har försvunnit .Ställ färgen så du ser olika färger på botten ,proceduren behöver ofta göras om flera ggr under dagen på olika ställen och djup i sjön ."HalvDan var här"
Kommentera
-
Jag brukar till det mesta fisket använda ping 10 och normal bildhastighet men jag kan inte säga att det är bättre än något annat .Det jag tycker är viktigt med dessa två inställningar är att man inte ändrar dem utan anledning det är bättre att hålla sig till en inställning och lära sig att tolka den bilden ."HalvDan var här"
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RK99 Visa inläggJag brukar till det mesta fisket använda ping 10 och normal bildhastighet men jag kan inte säga att det är bättre än något annat .Det jag tycker är viktigt med dessa två inställningar är att man inte ändrar dem utan anledning det är bättre att hålla sig till en inställning och lära sig att tolka den bilden .
Kommentera
-
Ursprungligen postat av berra2323 Visa inläggDet är bildhastigheten som du menar eller hänger dom ihop?
Bildhastigheten är hur fort bilden rör sig från höger till vänster och sen försvinner , snabb bildhastighet stäcker ut fiskbågar mm och försvinner snabbt ut .
Pinghastigheten är hur ofta ekolodet skickar ut signaler mot botten , letar man fisk eller annat och kör snabbt så är det bra med högt ping .Det tar givetvis mer ström från batteriet ju högre pinghastigheten är ."HalvDan var här"
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 786 visningar
0 gillar