ELITE 5 combo eller ELITE 5x? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ELITE 5 combo eller ELITE 5x?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ELITE 5 combo eller ELITE 5x?

Hej

Är på jakt efter ett ekolod för vertikal fiske och pelagiskt vertikal fiske. Efter en hel del läsande om ekolod och tips från andra på fiskesnack lutar det åt ett elite 5x lod. Min fråga är om det är bättre att satsa på på Elite 5x då jag har en garmnin 60 csx gps med fritidskartan som jag hade tänkt att använda som kartplotter vid sidan om. Eller kan det vara värt att satsa på att lägga ett par hundra extra för ett combo lodet istället för framtida bruk?
    Motivera gärna för och nackdelar vid val av dessa lod.

-Magnus Kjellberg

Jag har combolodet och är riktigt nöjd.

Men skulle jag ha möjlighet skulle jag helt klart att separat lod och gps. Missar en del när man bläddrar mellan sidorna och att ha sk dubbelvisning gillar jag inte, blir väldigt smått på 5 tum.

Sen har man ju ändå med sig så jäkla mycket prylar så något mer blir inte så mycket mer :-)

Kommentera

Hmm

vet inte så mkt om combo lodet, men går det att ha hela fönstret öppet för tradinonell ekolods bild med fiskbågar?
      skulle vara lättast att gå ner till redskapshandlaren för att se ett demo ex och lodes funktioner

Tack för din respons

-Kjellberg

Kommentera

Precis...bra fråga där...kan man visa lodet och plottern var för sig? = Kan man få samma bild som elite x (med realtidsfönster)visar om man bara vill köra lodet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellberg Visa inlägg
          skulle vara lättast att gå ner till redskapshandlaren för att se ett demo ex och lodes funktioner
          Har du kollat emulatorerna som du kan ladda ner till pc http://www.lowrance.com/en/Downloads/Product-Emulators/ ?
          Borde väl vara värt att kika på så du får en vettig känsla av vad du är på väg att köpa.

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
            Har du kollat emulatorerna som du kan ladda ner till pc http://www.lowrance.com/en/Downloads/Product-Emulators/ ?
            Borde väl vara värt att kika på så du får en vettig känsla av vad du är på väg att köpa.
            Jaha.

Det ska genast kolla upp.

Tack för tipset

Kommentera

Jag kollade på emulatorerna ovan, jag kan inte ser att det finns något realtidsfönster på loden.. har jag missat någon inställning eller finns det inte på dessa? Varför skulle de då vara populära till vertikalfiske?

Mvh Filip

Kommentera

Du kan oxå göra som så på ett 5tum att ha helskärm plotter under förflyttning med djupsiffror som overlay, dvs visas i vänsterkanten, när du väl vet att du är på rätt ställe enligt GPSen går du över till ekolod helskärm med nån knapptryckning, det fungerar,att ha bägge funktionerna på så liten skärm igång samtidigt kräver förstoringsglas, bättre utnyttja helskärm på bägge vid rätt tillfälle för respektive funktion, bara ett tips för att utnyttja ett litet instrument till max.
                PS Kanske missar något här, iaf om ni letar med lodet under förflyttning, kan så vara men maskin med avsevärt större skärm blir betydligt dyrare, för min del i låg fart känns detta helt onödigt, enter/icon knappen fungerar även i helskärm lod om jag minns rätt
                Senast ändrad av TAMTAM; 2012-07-20, 18:04.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Realtidsfönster, nja vete fan, åk ut och testa i normalmode och kom ihåg att det som händer NU är i högerkanten, allt vänsterut är historia och ju längre bort desto äldre....
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag var inne på att köpa ett Elite 5x men då jag beställt det på internet och det blivit restat la jag lite pengar i mellan och fick mig ett Elite 5 lod med kartplotter. Idag är jag jättenöjd över att jag fick lodet med kartplotter då det känns ovärderligt med waypoints, rutter etc. Vad gäller funktionalitet så kan du ha plotter och ekolod på samma bild (delad bild) med realtidsfönster förstås eller helt separata så de har fullskärmsläge.

Alternativet för mig var att köpa ett Elite 5x och en handhållen GPS för att kunna märka ut grund, djupbranter och dylikt på handGPSn som sedan skulle vara lättare att bära med sig under vinterfisket.
                    A bad day of fishing is better than a good day of work.
                    http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 822 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri