Problem med ekolod. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ekolod.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med ekolod.

Har problem med mitt ekolod. Ett hds5 gen1 kopplat på eget batteri. När jag kör på tomgång är det bra bild och jag kan se fisk men så fort jag gasar på 2-3knop > så blir det först en störnings rad längs med hela bilden vertikalt sedan blir bilden sämre och sämre ju snabbare jag kör. Tycker inte att båten lutar så mycket olikt ursprungsläget som är vid tomgång.

Hur snabbt kan ni köra och ändå få en bra bild där ni kan se fisk?
    Vad kan jag göra för att få bort störningen vid gas på drag?
    Batteriet till ekolodet sitter i fören men givarkabeln går vid sidan av motorns elkablar till batteriet i aktern. Kan det vara där de störs?

Ursprungligen postat av look43 Visa inlägg
    Har problem med mitt ekolod. Ett hds5 gen1 kopplat på eget batteri. När jag kör på tomgång är det bra bild och jag kan se fisk men så fort jag gasar på 2-3knop > så blir det först en störnings rad längs med hela bilden vertikalt sedan blir bilden sämre och sämre ju snabbare jag kör. Tycker inte att båten lutar så mycket olikt ursprungsläget som är vid tomgång.

Hur snabbt kan ni köra och ändå få en bra bild där ni kan se fisk?
    Vad kan jag göra för att få bort störningen vid gas på drag?
    Batteriet till ekolodet sitter i fören men givarkabeln går vid sidan av motorns elkablar till batteriet i aktern. Kan det vara där de störs?
    Hej Magnus Look 43;

Jag ser och har alltid vid alla båthastigheter sett bottendjupet och sjöbotten klart och tydligt på displayen hos alla mina Lowrance ekolod jag ägt genom åren. Ska du få enskilda fiskar registrerade som prickar, ränder, bågar eller fisksymboler (Fish I.D.) på bildskärmen får du nöja dig med trollingfart 1,3 - 2,8 knop.

Troligtvis har du din ekolodsgivare monterad för högt upp nära vattenytan i kraftigt turbulent vatten eller så är den helt felriktad. Givaren ska placeras i rent turbulensfritt vatten och sett från sidan bör givaren monteras så att givarens framkant är något högre än dess bakkant. Rätt monterad är givarens lyftvinkel från horisontalplanet cirka 3 - 5 grader för att trubulensfritt vatten ska kunna passera utmed givarens kontaktyta.

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm

Kommentera

Ska prova att tweeka givarens placering lite!
      Ett annat problem är att den låser sig på 0.5-3 meters djup fast det kan vara 15meter. Provar då att stänga av eller testa annan givare men det håller i sig. Ibland om jag startar om får kommer jag in i någon sorts test läge.

Click image for larger version

Name:	DSC00139.jpg
Views:	3
Size:	389,5 KB
ID:	1763087Click image for larger version

Name:	DSC00140.jpg
Views:	3
Size:	732,3 KB
ID:	1763088

Försökt hitta någon information om detta men inte hittat något.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 705 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri  
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17