Säkring till ekolod med seriekopplade 1,5V batteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Säkring till ekolod med seriekopplade 1,5V batteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Säkring till ekolod med seriekopplade 1,5V batteri?

Hej igen!

Nu har jag kommit så långt att jag valt lod, x4-pro, och nu har jag en fråga till. Jag ska driva det med seriekopplade 1,5V's batteri (AA eller D) och nu undrar jag om jag behöver installera 3A säkringen eller om det gäller installationer av "tyngre" batteri?

Varför ska du använda den typen av batteri, verkar jobbigt. Är de laddbara?
    Hur som helst, kraften i ett batteri kan nog inte göra någon skada men tillsammans så ökar ju amperen och då ska man nog ha en säkring. Varför inte köpa ett mc-batteri på feltema och driva lodet med?
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Tänk om , det behövs kraftigare batterier.
      "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av Ante_J Visa inlägg
        Hej igen!

Nu har jag kommit så långt att jag valt lod, x4-pro, och nu har jag en fråga till. Jag ska driva det med seriekopplade 1,5V's batteri (AA eller D) och nu undrar jag om jag behöver installera 3A säkringen eller om det gäller installationer av "tyngre" batteri?
        Hej Ante Johansson;

Med AA-batterier bör du vara glad om ekolodet fungerar 10 minuter. Köp ett bra 12 volts motorcykelbatteri eller ännu bättre ett 12 volts Tudor Nautica 80 Ah marinbatteri.....så slipper du ångra dig.

Old Firehand

Kommentera

Jag är tacksam för era invändningar. Hur det går får vi se imorgon. Lowrance tillhandahåller en egen version av batteripack, PPP-12, som är för åtta seriekopplade AA-batteri. Jag kan inte hitta någon recension av den där det framgår hur många timmars batteritid man får ut. Om man får ut 20 timmar ur ett 7Ah fritidsbatteri så får man ut cirka 8-10 ur åtta AA-batteri.

Anledningen till mitt försök är att jag ska montera lodet i min havskajak. Jag vill hålla ner både vikt och utrymme maximalt. Optimalt ska jag kunna ha batteripacket i fikaluckan, men det återstår att se.

Så må det bära eller brista... eller om jag ska vara lite tuffare, who dares wins!

Kommentera

Säkringen är förresten monterad i alla fall.

Kommentera

jag kör med åtta aa till mitt gamla eagle lod, funkar i många timmar. Men det är ju tio år gammalt visserligen.

Kommentera

Jag är skeptisk men jag kan ju ha fel, det har hänt förr:-)
                //C
                http://sportfisher.se

Kommentera

Testfisket blev en dag försenat. Igår blev det i alla fall två timmar med kajaken utanför Kattvik, Båstad.

Första timmen gick åt att rigga, pilla med inställningar och titta på tv. Programmet var inte så spännande, men stundtals dök det upp "bollar" av udda form eller helt separerade ifrån bottnen. De liknade inte betesstimmen ifrån manualen, men jag skulle kunna tänka mig makrill eller just betesfisk.

Andra timmen gick åt till att testa fiske, undvika stora motorbåtar och pilla inställningar.

Nu till det intressanta, jag har "plenty" juice kvar i batteriet och i morgon blir det, förhoppningsvis, mer testfiske. Då i min lokala sjö, helt fri ifrån motorbåtar.

Kommentera

Jag har haft 8 st seriekopplade 1,5v AA till mitt gamla eagle fisheasy245 ds, det är väl typ samma lod som x-4? Det fungerade i alla fall minst två fiskepass utan problem, då är det typ 6-timmars pass.
                    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
                    http://www.ichtys.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 822 visningar