Garmin elite-4x(dsi) eller Mark 5x pro? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin elite-4x(dsi) eller Mark 5x pro?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin elite-4x(dsi) eller Mark 5x pro?

Efter många om och men har jag nu minskat ner startfältet. Valet står mellan Garmin elite-4x, elite 4x DSI eller Mark 5x pro. Så det jag behöver hjälp med att avgöra är vilket som ger mig mest. Som nämnts i tidigare tråd så fiskar jag, mest, ifrån min kajak och därför ligger 4x loden lite bättre till rent utrymmesmässigt. Självklart kan jag se fördelarna med en större skärm, men ger 5x pro mig vad jag behöver? Det är budgeten som sträcks maximalt för de tre loden jag nämnt.

Är DSI något som gör lodet suveränt eller är det bara en dyr extrafunktion som inte levererar, som vissa på forumet uttrycker det?

Jag kommer, slutligen, att göra lodet portabelt, men anpassat för kajaken i första hand. Några tankar om det?

jag beställde ett mark 5x för någon timme sen. har inte testat något av loden. men mina efterforskningar är mark 5x pro ´kostar 500 kr mer. då får du en 200 o en 83hz givare. vilket innebär att pron är bättre på mycke stora djup. inget jag som gäddfiskare är intresserad av.
    dsi modellen verkar dom flesta ägarna överens om att det är kass som fiskelod. ska vara mycke svårt att se fisken också.
    ioch med den vissar så mycke detaljer

i den tråden står mycke om dsi: http://www.fiskesnack.com/forum/show...-Imaging/page9
    Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2012-06-25, 20:50.

Kommentera

Tack för länken och informationen om DSI-lod, Krokodiljägaren. De går bort då, så valet står mellan 5x-pro och 4x-elite. Vad jag har förstått så skiljer sig pro-lod från grund utförandet genom att givaren har ytterligare en frekvens och elite ifrån pro med färgskärmen. Är det ytterligare funktioner som skiljer loden ifrån varann och i så fall vad? Jag har letat och letat och hittar inte den informationen.

Kommentera

Finns några trådar ang. modda ekolod till portabla, använd sökfunktionen.

Skillnader mellan mark 5x pro och elite 4x.

Mark 5x pro har bättre upplösning och större skärm

Annars skiljer det inte så mycket åt förutom färgen av den infon jag kan hitta.

Kommentera

Lånar tråden lite, ska köpa ett ekolod och är ute efter att se djup samt bottenstruktur. Så jag undrar om man kan läsa av botten bättre med Lowrance Elite-4x än med mark-5x.

Kommentera

Har precis gått i samma tankar som du och i mitt fall föll jag för Mark 5x (tror du skrev garmin men det är fel) för att jag ska vertikalfiska. Håller med om att det är lite större men det hektot (?) den väger mer känns oviktig för dig.
            Ska imorn göra mitt portabelt. Har gjort det tidigare med en pellyskena men den väger ju lite i ditt avseende.
            Jag har fått råd från forumet att gå på Mark 5x då Elite 4x är en budgetmodell av Elite 5x och de har ju trots allt tummat på vissa saker även om även jag var lockad av färglod. Kontentan är att vänta hellre till du har råd eller köp utan färg. Hade självklart velat ha Elite 5x men kan inte motivera 5000 mot mycket annat i livet som kostar...
            Har precis packat upp min Mark 5x idag så kan inte ge dig några erfarenhetsråd men om ett par dar så....
            Verkar dock mycket användarvänlig. Lär bli lite trixande med känsligheten misstänker jag då jag vill vertikalfiska pelagiskt.
            Mkt spänd att få nyttja ett fräscht lod istället för mitt opålitliga Eagle Cuda 300. Tänkte dessutom sätta dem bredvid varandra för att jämföra ett par vändor.
            Känns som 2300kr är lite för de timmarna man lägger ner på det....
            ------------------------------------
            Fiskelycka till er alla!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 778 visningar
            0 gillar